آشنایی با چاپ دستی و ویژگیهای آن

صنعت چاپ یکی از صنایع پر کاربرد است و انواع گوناگونی دارد. یکی از انوع آن ، چاپ دستی است.

چاپ دستی که نام انگیسی آن “پرینت میکنیگprintmaking” است ، نام های دیگری همچون چاپ هنری و گراورسازی نیز دارد. غالباً ، بسیاری از افراد آن را با نام چاپ هنری می شناسند. یکی از زمینه ها و شاخه هایی که به طور گسترده از چاپ دستی استفاده می کنند مربوط به هنرهای تجسمی است. هنرهای تجسمی در واقع به تصویر کشیدن و چاپ کردن تصاویر بر روی یک سطح است. این سطح می تواند موارد بسیاری را شامل شود. چاپ دستی را بر روی سطوح مختلفی از جمله موارد زیر انجام می دهند:

یک) چاپ بر روی سطوح چوبی

سطوح چوبی از جمله سطح هایی هستند که از قدیم الایام بر روی آنها چاپ صورت می گرفته است. شاید اولین چیزی که انسان بر روی آن چاپ کرد ، همان چوب بود. چوبها از جمله سطوح ارزان قیمت و در دسترسی هستند که می توان تصاویر مختلفی را بر روی آنها چاپ کرد. همچنین از دیگر مزیتهای چوب ، ماندگاری آن است. ماندگاری چاپ بر روی چوب نسبت به برخی سطوح مانند کاغذ بسیار بالاست.

دو) چاپ بر روی سطوح سنگی

چاپ سنگی ، به نوعی از چاپ اطلاق می شود که در این نوع از چاپ ، طرحها و تصاویر بر روی سطح سنگها حک می شود. در نقاط مختلف دنیا می توان تصاویر و چهره های افراد مشهور را پیدا کرد که بر روی سطح سنگ چاپ و حک کرده اند.

سه) چاپ بر روی سطوح فلزی  

در این نوع از چاپ ، هنرمندان آثار خود را بر روی فلزات حک می کنند. در بسیاری از میادین و قسمتهای تفریحی شهرها همچون پارکها بسیاری از این طرحها به چشم می خورد. چاپ بر روی سطوح فلزی ، بیشتر در زیباسازی شهرها مورد استفاده قرار می گیرد.

چهار) چاپ دیجیتال

صنعت چاپ دیجیتال یکی از با کیفیت ترین چاپهایی است که امروزه بسیار کاربرد دارد. ابزارهای چاپ دیجیتالی به قدری قدرتمند ، با کیفیت و حساس هستند که می توانید انواع آثار و تصاویر را با بهترین کیفیت از طریق آنها چاپ کنید. بسیاری از این چاپها ، چاپ بر روی کاغذ است. چاپ دیجیتال را بر روی کاغذ با جنسهای مختلف می توان چاپ کرد.

پنج) بر روی چرم

سطوح چرمی نیز از جمله سطوحی است که چاپ بر روی آنها انجام می شود. معمولاً چاپ بر روی چرمها در تزئینات به کار می رود.

شش) سطوح پلاستیکی

سطح پلاستیکی نیز از جمله سطوح پر کاربرد و ارزان قیمت در چاپهای دستی است.

هفت) سطوح پارچه ای

پارچه ها با طرحهای مختلف از جمله چیزهایی است که در زندگی مردم بسیار کاربرد دارد. چاپ بر روی سطح پارچه ها نیز معمولاً توسط چاپ دستی انجام می شود.

هشت) چاپ از طریق انتقال مرکب

در چاپ انتقال مرکب ، تصاویر مورد نظر خود را بر روی سطحی منعکس می کنند و سپس از طریق مرکب بر روی سطوح مختلف می توانند همان را چاپ کنند.

 هنرمندان می توانند آثار خود را به شکلهای مختلفی به تصویر بکشند و امکانات متنوعی برای آنها وجود دارد. حتی افرادی که هزینه زیادی برای چاپ کردن ندارند می توانند سطحی را انتخاب کنند که هزینه های آن کمتر است. در چندین سال اخیر ، هنرمندان برخی از روشهای چاپ کاتالوگ بر روی سطوح مختلف را امتحان کرده اند و به توانایی های بالایی در این زمینه رسیده اند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی کاتالوگ و یا چاپ کاتالوگ ، به این صفحه مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط