اخلاق در تبلیغات به چه معناست؟

امروزه ، تبلیغات تبدیل به بخش اصلی هر رسانه ای شده است. می توان به جرأت گفت که یکی از عرصه هایی که اطلاع رسانی در آن حضور پر رنگی دارد عرصه تبلیغات است.

این حضور گسترده و چشمگیر موجب شده است افراد و رسانه هایی که در این حوزه فعالیت می کنند دغدغه های زیادی در خصوص اخلاقی بودن تبلیغاتها داشته باشند. چند دستگی در تعریف تبلیغات موجب شده است همیشه یک مناقشه و اختلاف نظرهایی راجع به کاربرد و نحوه تبلیغات وجود داشته باشد. عده ای معتقدند ماهیت و کارکرد اصلی تبلیغات این است که بتواند برای مخاطبان خودش به اندازه کافی جذاب و جلب کننده باشد.

با توجه به این تعریف ، کمی غلو و بزرگ نمایی در ویژگیهای مثبت محصول یا خدمات و کوچک نمایی جنبه های منفی آن می تواند امری عادی باشد که باید در تبلیغات وجود داشته باشد. در مقابل ، عده ای معتقدند که تبلیغات فقط کارکرد اطلاع رسانی دارد. از نظر این عده ، تبلیغات فقط باید محصول یا خدمات شما را به اطلاع مشتریان برساند و آنها را نسبت به ویژگیهای این محصول و نحوه تهیه و دسترسی به آن آگاه سازد. به همین دلیل رعایت اخلاق در تبلیغات تبدیل به یک دغدغه شده و بسیاری از افراد و سازمانها معتقدند که اخلاق در تبلیغات بسیار مهمتر از خود تبلیغات است. برای رعایت اخلاق در تبلیغات پیشنهاد می شود موارد زیر را در تهیه تبلیغات مد نظر قرار دهید.

یک) رعایت ارزشهای اجتماعی

متن پیام ، تصاویر و هر چیزی که در یک آگهی تبلیغاتی و جود دارد نباید با ارزشهای اجتماعی مربوط به محل جغرافیایی این تبلیغات منافات داشته باشد. اگر این اصل را رعایت نکنید ، زحمات شما در تبلیغات به کلی از بین خواهد رفت.

دو) استفاده از لغات مناسب

همیشه باید از لغات مناسب و زیبا در تبلغات خود استفاده کنید. هرگز نباید از واژه هایی که بار معنایی نامناسبی دارند استفاده کنید.

سه) الگوی مناسب را جایگزین الگوی نامناسب کنید

معمولاً پیامهای تبلیغاتی به دلیل ویژگیهایی همچون آهنگین بودن ، رنگین بودن یا جملات کوتاهی که در آنها به کار می رود احتمال اینکه بر سر زبانها بیافتد و مدام مخاطبان آن را تکرار کنند وجود دارد. یک دسته از این گروه ها کودکان هستند. کودکان به دلیل اینکه زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون می کنند و بسیار از آن تأثیر می پذیرند بهتر است این قشر سنی را در نظر بگیرید و پیام تبلیغاتی که موجب شود کودکان به صورت نامناسبی از آن الگو گیری کنند استفاده نکنید. همچین یکی از راههایی جالبی که می توانید ارزش اخلاقی پیامهای تبلیغاتی خود را بالا ببرید این است که اگر فکر می کنید یک الگوی نامناسب اخلاقی قبلاً شکل گرفته سعی کنید با پیام تبلیغاتی خودتان آن را اصلاح کنید. تهیه این گونه پیامهای تبلیغاتی که یک ارزش اخلاقی را نیز می آموزند مخاطبان را نسبت به برندها خوشبین می سازند.

چهار) مشخصات واقعی محصولات

برای اینکه بتوانید مخاطبان و مشتریان زیادی را جذب کنید نباید اخلاق را نادیده بگیرید و امتیازهایی را برای کالا یا خدمات خود در پیامهای تبلیغاتیتان مطرح کنید که واقعیت ندارند. تلاش اصلی باید همیشه این باشد که واقعیتها درباره محصول یا خدمات بیان شود تا مخاطبان بتوانند بهتر تصمیم گیری کنند.

پنج) عدم تخریب رقبا

یکی از کارهایی که ممکن است در طراحی متن تبلیغاتی که به صورت حرفه ای طراحی نشده است اتفاق بیافتد این است که برند یا شرکت بخواهد از طریق تخریب محصولات مشابه در بازار یا محصول رقبا ، جایگاه کالای خود را در بازار افزایش دهد. در حالی که این کار نه تنها موقعیت این برندها را افزایش نمی دهد بلکه موجب می شود تا مخاطبان و مشتریان برای همیشه نسبت به محصولات این برند و صداقت صاحبان آن تردید داشته باشند.

شش) مشخصات دقیق کالا

حتماً باید مشخصات دقیق کالا از جمله : وزن ، قیمت ، مواد تشکیل دهنده ، شرکت تولید کننده ، تاریخ تولید ، تاریخ انقضاء بر روی کالا نوشته شود. ارائه این اطلاعات دقیق از کالا مشتریان را کمک می کند تا بهتر بتوانند خرید کنند و از طرفی برای برند یا شرکت شما نیز چهره موجه و ارزشمندی می سازد.

مطالب مرتبط