استراتژیهای بی نظیر گوگل در تبلیغات

همه ما به خوبی می دانیم که گوگل یک غول بی رقیب در زمینه تبلیغات است.

تا کنون هیچ شرکتی نتوانسته جای گوگل را بگیرد یا حتی با آن رقابت کند. با این حال شاید جالب باشد بدانیم که بنیانگذاران گوگل در ابتدا اقبال چندان خوبی نسبت به بازاریابی و تبلیغات نداشتند. آنها تصور می کردند تبلیغات یک فعالیت غیر ضروری و اضافی است و نیازی به آن نخواهند داشت. همچنین آنها فکر می کردند تنها کافی است یک شرکت مطابق با تکنولوژی حرکت کند تا بتواند بازار مورد نیاز خود را کسب کند و هیچ نیازی به تبلیغات ندارد.

حتی برخی گزارش ها نشان می دهد که بنیانگذاران گوگل در ابتدا تمایلی به برندسازی نداشتند و تنها از طریق توسعه فناوری قصد پیمودن مسیر و رقابت در بازار را داشتند و آن را تنها راه موفقیت می دانستند ؛ شاید این تصور در ابتدا غلط به نظر برسد ولی گوگل به زودی توانست به کمک همان تکنولوژی تبدیل به یک برند بزرگ در دنیا شود.

پس از اینکه گوگل توانست موفقیتهایی را به دست آورد کم کم به اهمیت تبلیغات نیز پی برد و پس از مدتی استراتژیهایی را برای خود انتخاب کرد که توسط آنها بتواند برند خود را تبلیغ کند. در ادامه به استراتژیهایی که بعدها در گوگل برای تبلیغات استفاده شد اشاره می کنیم.

یک) تمرکز بر احساسات مخاطبان

یکی از استراتژیهای جالب و جذابی که گوگل استفاده کرد و همچنان نیز به آن پایبند است، تمرکز بر احساسات مخاطبان بود. آنها به جای اینکه هزینه های بالایی را بابت تبلیغات دریافت کنند سعی می کردند بتوانند به کاربران خود بهترین خدمات را ارائه دهند. گوگل هیچ تلاشی برای تبلیغات مستقیم نمی کند و اعتقادی هم به تبلیغ مستقیم ندارد.

آنها بودجه ها و هزینه های زیاد صرف تبلیغ در صفحات اول هیچ سایت و یا شبکه های تلویزیونی و یا پوستر و بنر نمی کنند. گوگل روش خود را متفاوت از دیگران تعریف کرده و به آن پای بند است. همانطور که می دانید میلیونها کاربر از سراسر جهان روزانه از گوگل استفاده می کنند بدون اینکه هزینه ای پرداخت کنند. کاربران می توانند از صفحات مختلف به منظور تبلیغات استفاده می کنند.

می توانند فعالیتهای مختلف کسب و کار خود را از طریق گوگل به راحتی انجام دهند بدون اینکه کوچکترین هزینه ای پرداخت کنند. کاملاً مشخص است که گوگل با این خدمات گسترده ای که به صورت رایگان در اختیار جهانیان قرار داده است یکی از محبوب ترین برندها در میان کاربران دنیاست.

پس چه چیزی بهتر از این که بتواند محبوب کاربران زیادی در دنیا باشد. همین خدمات رایگان و گسترده گوگل او را به یک برند محبوب تبدیل کرده و تمامی رقیبان را از میدان به در کرده است.

دو) تبلیغ دهان به دهان

تصور کنید محصول خوبی را با قیمت مناسب از جایی خرید کرده اید. شما سعی می کنید دیگران را نیز در این احساس خوب خود شریک کنید. به ویژه افرادی را که علاقه زیادی به آنها دارید به خرید این محصول تشویق می کنید زیرا تمایل دارید آنها نیز از این فرصت استفاده کنند. پس از مدتی متوجه می شوید فقط به دلیل شوق زیادی که از خرید آن محصول داشته اید افراد زیادی را ترغیب به خرید آن محصول کرده اید.

این روش از بازاریابی را که معمولاً شرکتها عامدانه انجام می دهند تبلیغ یا بازاریابی دهان به دهان می گویند. زیرا افراد ، سخنان مشتریان و مصرف کنندگان را بیشتر از فروشنده ها می پذیرند و تحت تأثیر آن قرار می گیرند.

گوگل نیز به همان نسبت که به کاربران خود به صورت روزانه خدمات رایگان ارائه می دهد آنها را هر روز با یکی از قابلیتهای خود آشنا می کند موجب شده کاربران زیادی به تبلیغ خدمات آن بپردازند. گوگل تنها از طریق کاربرانش تبلیغ می شود و هزینه جداگانه ای برای تبلیغات صرف نمی کند.

مطالب مرتبط