جهانی شدن مارکتینگ ها و کپی برداری در طراحی و تبلیغات

تبلیغات و طراحی تبلیغات برای هر کسب و کاری اهمیت زیادی دارد.

به همین دلیل ، بسیاری از شرکتها و برندها چه کوچک و چه بزرگ سعی می کنند از بهترین طرح تبلیغاتی برای محصول یا برند خود استفاده کنند تا تأثیر گذاری آن بر مشتریان یا مخاطبان را چند برابر افزایش دهد. با جهانی شدن مارکتینگ ها بحث کپی برداری از تبلیغات سایر برندها داغ تر شده است.

برخی از افراد معتقد هستند این کپی برداری ها اهمیت زیادی ندارد و اشکال خاصی ایجاد نمی کند. در حالی که برخی از افراد معتقد هستند که این گونه کپی برداری ها نباید اتفاق بیافتد چرا که اصالت تبلیغات را زیر سوال می برد و در عرصه حرفه ای و کسب و کار موجب از بین رفتن حق کپی برداری خواهد شد. برای اینکه با این دو نقد بیشتر آشنا شویم و در عین حال به نحوه این کپی برداری ها یا تقلیدها پی ببریم در  این مقاله به تشریح بیشتر این موضوع می پردازیم.

نکته مهمی که وجود دارد این است که اقتباس کردن با کپی برداری متفاوت است و باید بین این دو تمایز قائل شویم. در اقتباس کردن شما چارچوب کلی را می توانید از سایر تبلیغ ها الگو برداری کنید در حالی که در کپی کردن معمولاً عین همان نسخه اصلی استفاده می شود.

اقتباس کردن شاید یکی از روشهای مناسب برای برخی از محصولات یا برندهایی باشد که چندان شناخته شده نیستند و با استفاده و اقتباس از تبلیغ برندهای بزرگ که در کار تبلیغات موفق هستند می توانند توجه بیشتری را جلب کنند. از طرفی ، برخی از تبلیغ ها در دنیا وجود دارد که به قدری توانسته موفق عمل کند که بسیاری از برندها نیز از آن الگو برداری کرده اند. بنابراین هیچ ایرادی نخواهد داشت اگر از الگوهای موفق در دنیا استفاده کنید.

منتها نکته ای که در زمینه اقتباس وجود دارد این است که شما باید الگوی گرفته شده را متناسب با فرهنگ ، مخاطبان و شرایط کلی جغرافیایی که قصد دارید تبلیغ را برای آنها تولید کنید در نظر بگیرید. به عنوان مثال ، شما نمی توانید یک تبلیغ کاملاً شبیه به تبلیغ در جامعه ای دیگری را در کشور خودتان پیاده کنید و انتظار داشته باشید که تبلیغ شما اثرگذاری لازم را داشته باشد.

اگر این نوع اقتباس را انجام دادید نباید منتظر موفقیت باشید ؛ چرا که مردم کشور شما دارای فرهنگ متفاوتی هستند که این فرهنگ در تعیین جزئیات تبلیغ شما بسیار موثر است. به عنوان مثال ، نوع رنگ ، جملات یا حتی حضور افراد در تبلیغات شما باید متناسب با فرهنگ مردم آن محیط جغرافیایی باشد تا بتواند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

این گونه هماهنگ نمودن ها معمولاً در اقتباس کردن اتفاق می افتد و به همین دلیل است که میان اقتباس با کپی کردن تفاوت قائل هستیم و معتقدیم که اقتباس یک امر درست ولی کپی برداری یک امر نادرست و نقض حقوق سایر برندهاست.

اما در کپی کردن معمولاً هم تصاویر ، هم پیامها و تمامی المانهای طراحی شده در یک تبلیغ کپی برداری می شود و آن تبلیغ را برای مردمانی با ارزشها و باورها و سلیقه های متفاوت در کشور و فرهنگی متفاوت استفاده می کنند.

با کمی دقت و تفکر می توان به خوبی پی برد که تا چه اندازه این کپی برداری می تواند آسیب زننده باشد و هویت محصول یا برند شما را زیر سوال ببرد. از طرفی تمامی هزینه ها و فرصت و زمان که صرف تهیه این تبلیغات می شود به نوعی بی فایده خواهد بود چرا که هماهنگ سازی یا بومی سازی در تبلیغ ها اتفاق نیافتاده و نمی تواند روی مشتریان و مخاطبان تأثیر چندانی داشته باشد.

این موضوع در کپی برداری طراحی بسته بندی و همچنین طراحی پوستر هم اتفاق افتاده است. اگر دوری در فروشگاه ها بزنید حتی در طراحی لیبل های مواد غذایی و شوینده نیز این را می بینید.

مطالب مرتبط