چاپ پول و اسکناس

آیا تاکنون روش های رایج چاپ اسکناس و پول را دیده اید ، اگر دیده اید، باید این نکته را خدمت شما عرض کنم که حتما ۷۰% از این فرآیند را از دست داده اید.

زیرا برای ورود به یکی از مهمترین مراکز امنیتی کشور حتی از یک گاوصندوق بانک نیز مهمتر، نه تنها باید دوربین خود را خاموش نماییم بلکه باید لباس های خود را تحویل داده و لباس های مخصوص ورود به این مرکز امنیتی را برتن داشته باشید ، زیرا در این مکان نه تلفن نه دوربین و نه هیچ وسیله صوتی و تصویری و نه هیچ گونه پول و سکه رایج و غیر رایج نباید همراه شما باشد. چاپخانه اسکناس و چاپخانه پول با چاپ کاتالوگ و چاپ بروشور بسیار متفاوت است . چاپ کاتالوگ مسائل خاص و امنیتی در بر ندارد اما شرایط پول و اسکناس متفاوت است، ما در شرکت طراحان برتر بارها از خطوط مختلف چاپ ، عکس های متفاوتی در تمام سایت های مجموعه طراحان برتر نمایش دادیم و در آن به چاپ کاتالوگ و چاپ بروشور و غیره مشغول بودیم، اما این بار بسیار متفاوت است.

در این متن درباره چاپ پول صحبت می شود، چاپ اسکناس و ضرب سکه نه چاپ کاتالوگ ، چاپ اسکناس و همچنین ضرب سکه در کشور عزیزمان ایران گرچه ممکن است با توجه به شنیده های ما بسیار سخت و پیچیده به نظر برسد اما تا زمانی که فرآیند چاپ کاتالوگ و چاپ بروشور را با آن مقایسه می کنیم متوجه می شویم که چاپ پول و اسکناس به خاطر چند فرآیند فنی و امنیتی یک ماه زمان می برد در صورتی که چاپ یک کاتالوگ در چند ساعت با همه فرآیند های آن قابل انجام است و در چاپ کاتالوگ و همچنین چاپ بروشور و چاپ افست فرآیند خشک شدن رنگ بعد از خروج از دستگاه چاپ بسیار مهم می باشد، اما چاپ پول چیزی فرای این است، لذا کمتر افرادی در هیچ کشوری هنگامی که اسکناس را در اختیار می گیرد یا در کیف پول خود قرار می دهد به این فکر می کند که این فرآیند چگونه بوده ؛ در کشور ما این محصول ایرانیزه شده و در حال حاضر تولید می شود، ولی قبل از سال ۱۳۶۲ این چاپ پول در خارج از کشور انجام می شد.

در حقیقت چاپ پول بر خلاف چاپ کارت ویزیت ، چاپ کاتالوگ و به طور کلی چاپ افست در سال ۱۳۶۲ آغاز شده است. همچنین بیشتر پول مصرفی در چاپخانه های کشور بریتانیا تولید و سپس وارد کشور شده، اما امروزه تمام مراحل چاپ پول همانند چاپ کاتالوگ در ایران انجام می شود.

البته کماکان مرکب مورد نیاز برای تولید پول و همچنین نوار امنیتی آن از خارج از کشور تامین می شود، شاید لازم باشد که بدانید برای چاپ مناسب و سفارش چاپ یک کاتالوگ با رنگ مناسب نیز باید از رنگ ها و مرکب های خارجی استفاده نمایید.

چاپخانه پول ایران در تهران، سه راه ضرابخانه واقع در خیابان پاسداران قرار دارد.

شایان ذکر است دستگاه های چاپ فعال در این چاپخانه هم در گذشته به کشور داده شده همانند دستگاه چاپ برای سفارش چاپ های معمولی ، اما نکته قابل تامل آن است که تمامی مراحل چاپ پول در داخل همین چاپخانه و زیر نظر شورای پول و اعتبار صورت می پذیرد و هر قطعه که از این چاپخانه خارج می شود، قبلا باید مجوز چاپ آن صادر شده و تحویل این چاپخانه گردد، در صورتی که در چاخانه معمولی سفارش چاپ چه فیزیکی و چه سفارش اینترنتی چاپ اجازه به مجوز خاصی ندارد غیر از چاپ های وسیع که نیاز به مجوز وزارت ارشاد را دارا می باشد.

یک قطعه پول از موقعی که در این چاپخانه زیر اولین مرحله از چاپ که چاپ افست است قرار می گیرد تا زمانی که برش زده می شود و شماره گذاری می شود ۴ مرحله را باید از سر بگذراند و که تقریبا یک ماه زمان می برد .در مرحله اول کاغذ مورد نیاز اسکناس و یا همان پول رایج که در قبل از این مرحله با قرار دادن نخ امنیتی در یکی از کارخانه های کشور ایجاد شده است، در دستگاه چاپ افست قرار می گیرد و در حقیقت اولین مرحله چاپ روی آن اتفاق می افتد هر ورق پول در انتهای این فرآیند برش خورده و تبدیل به ۲۴ قطعه پول می شود. مرحله دوم حدود ۶ روز به طول می انجامد ، که چاپ فولادی اوراق است. در چاپ پول هم مانند چاپ کاتالوگ چاپ کارت ویزیت و …. خشک شدن مرکب بسیار مهم است، بنابراین بیشترین زمان را به خشک شدن اختصاص می دهند.

تقریبا یک هفته بعد نیز چاپ فولادی یا همان چاپ برجسته بر روی پول صورت می پذیرد و دلیل نام چاپ فولادی برروی اسکناس چاپ به وسیله دستگاه هایی با فشار هشت تن فولاد صورت می پذیرد مرحله بعدی نیز نمره شدن و برش می باشد.

نمره گذاری اسکناس هم فرآیند فنی می باشد، که بر اساس آن هر قطعه اسکناس شامل یک عدد کسری در کنار شش رقم نمره گذاری می شود که امکان تولید یک میلیون قطعه پول را در هر دوره چاپ فراهم می آورد و جالب آنکه شماره هر پول با اسکناس بعدی متفاوت است. در کنار این نوع چاپ ، چاپ های دیگری نیز در چنین چاپخانه در حال انجام می شود.

اوراق بهادار و امنیتی کشور نظیر گذرنامه ، شناسنامه و انواع چک ها، البته دسته چک های بانکی در جای دیگری تولید و چاپ می شود، اما چک پول های جدید مانند چک پول پنجاه هزار تومانی در این محل چاپ می شود.

همچنین شناسنامه های جدید نیز در دو مرحله چاپ نامرئی و چاپ مرئی و فولادی صورت می گیرد، تقریبا چاپ هر قطعه اسکناس مبلغ گزافی هزینه می برد خیلی بیشتر از چاپ یک بروشور و یا چاپ کاتالوگ با توجه به چاپ افست و فعالیت های چاپی که روی پول انجام می شود

چاپ هر اسکناس معادل ۱۰۰ تا ۱۱۰ تومان هزینه در بر دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی و چاپ کاتالوگ به این صفحه مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط