چگونگی طراحی یک ” آرم” مناسب

آرم یا لوگو و سازمانی به لحاظ اینکه معرف عملکرد و نوع فعالیت آن سازمان یا شرکت است اهمیت فوق العاده ای دارد.

آرم یا لوگو هر شرکتی یک نماد جهت معرفی اهداف آن شرکت و وسیله ارتباط با مخاطبان است. بنابراین در طراحی یک آرم باید تلاش شود به گونه ای طراحی شود که با نوع فعالیت و خدمات شرکت هماهنگی داشته باشد و یک طرح نوآورانه و خلاقی باشد که مشابه یا کپی آرمها و نامهای تجاری دیگری نباشد. زیرا جنبه انحصاری هر آرمی است که هویت و ماهیت آن را نشان می دهد. در این قسمت به نکاتی جهت طراحی یک آرم مناسب اشاره شده است:

یک) هماهنگی طرح لوگو با محصول

سعی کنید هنگام طراحی هر آرمی به زمینه فعالیت و محصولات آن شرکت توجه داشته باشید.

دو) طرح یک نشانه نمادی باشد

در طراحی “آرم” ها باید از یک نماد یا نشانه غیر مستقیم به جای یک طرح مستقیم استفاده کنید. به عنوان مثال برای یک شرکت تولید خودرو از نماد “اسب” استفاده می شود به جای طرح ماشین که طرحی مستقیم و واضح است.

سه) طرح مناسب با سلیقه مخاطبان

سعی کنید در طراحی آرم ها و نشانه ها به جای اینکه مطلقاً به نوع سلیقه و علاقه خود توجه کنید بلکه سلیقه و تقاضاهای مشتریان را نیز مد نظر قرار دهید تا طرحی که برای جذب مشتریان مناسب است را طراحی نمایید.

چهار) تهیه یک نسخه ابتدایی از طرح

بهتر است قبل از اینکه شروع به طراحی اصلی از یک آرم کنید ، ابتدا طرحهایی که در ذهن خود دارید را بر روی یک کاغذ ترسیم کنید تا علاوه بر اینکه اشکال عینی و ظاهری طرح ها را می توانید ببینید بلکه امکان مقایسه طرح ها و تکمیل آنها نیز وجود دارد. در پایان پس از اینکه طرح نهایی را ترسیم کردید می توانید از طریق نرم افزارهای کامپیوتری به طراحی آن بپردازید.طراحی لوگو

پنج) طرح خلاقانه

آرم یا لوگو ییکه شما طراحی می کنید حتماً باید جدید و خلاقانه باشد. بنابراین سعی کنید در این زمینه از افراد متخصص و مشاوران حرفه ای کمک بگیرید. زیرا نشانه یا آرم شرکت شما به عنوان شناسنامه فعالیت و شرکت شما می باشد.

شش) طراحی ساده

ابتدا طرح خود را به شکل کاملاً ساده و بدون اضافه کردن جزئیات و یا رنگ ترسیم کنید. در نهایت نیز سعی کنید طرحی ساده داشته باشید و اگر تمایل دارید از رنگ نیز در آن استفاده کنید سعی کنید تعداد رنگهای کمتری به کار ببرید.

هفت) طراحی مناسب

باید در نظر داشته باشید که برای هر شرکت یا سازمان یا حتی یک فرد (یک پزشک ، یک مهندس و…) طرحی مناسب تهیه کنید به عنوان مثال اگر قرار است شما برای یک مطب و یا خدمات یک پزشک آرمی را تهیه کنید نباید مانند آرمی که به عنوان مثال برای یک مهد کودک طراحی می کنید شکل فانتزی داشته باشد. بنابراین در نظر گرفتن هماهنگی بین نوع کاراکترهای به کار برده شده در ” آرم” و هدفی که برای آن “آرم” را طراحی می کنید بسیار مهم است.

هشت)  مشورت کردن با مشتریان

قبل از اینکه قراردادی را جهت طراحی یک آرم یا نشانه با مشتریان خود ببندید سعی کنید در ابتدا یک دید روشنی از طراحی آرم و ویژگیهایی که باید داشته باشد را با مشتریان خود در میان بگذارید و پس از بیان نکات لازم ، به نوع آرمی که مورد نیاز مشتریان است و مواردی که برای طراحی تمایل دارند به کار گرفته شود و همچنین طرحی که خود مشتریان ممکن است در ذهن داشته باشند توجه کنید تا با هماهنگی آنها یک طرح متناسب تهیه کنید.

مطالب مرتبط