اصول طراحی بنر تبلیغاتی

یکی از پرکاربردترین و محبوب ترین اشکال بازاریابی دیجیتال در فضای مجازی استفاده از بنر تبلیغاتی است .

امروزه اغلب کسب و کارهای موفق با استفاده از بنرهای جذاب و گیرا با رویکرد جذب بیشتر و موثرتر مخاطب از این ابزار تبلیغاتی به خوبی بهره می برند . بدیهی است که یک بنر تبلیغاتی حرفه ای به جذب و افزایش کلیک منجر می گردد . اگر در ذهن شما این سوال مطرح شده است که طراحی ایده آل و حرفه ای بنرهای تبلیغاتی چگونه صورت می گیرد با ما همراه باشید . در این نگارش قصد داریم که شما را با نکات قابل توجه در طراحی بنر تبلیغاتی بیشتر آشنا سازیم :

اندازه بنر :

وب سایت گوگل ، موثرترین و موفق ترین سایزهای استاندارد بنر را به صورت زیر توصیه کرده است :

۷۲۸×۹۰ پیکسل (لیدربورد)

۳۰۰×۶۰۰ پیکسل (نیم صفحه)

۳۰۰×۲۵۰ پیکسل (مستطیلی متوسط)

۳۳۶×۲۸۰ پیکسل (مستطیلی بزرگ)

محل قرارگیری بنر :

یکی از مهم ترین نکات موفقیت بنر ، انتخاب جایگاه مناسب در صفحه وب سایت است . محل قرارگیری بنر باید به گونه انتخاب گردد که توسط سایر ابزارهای سایت (مانند آیکون های تبلیغاتی) محصور نشده باشد و محتوای آن به خوبی قابل رویت باشد .

سادگی بنر :

یکی دیگر از نکاتی که باعث موفقیت بیشتر بنر در جذب مخاطب می گردد سادگی آن است . سادگی در محتوا و تصاویر باعث انتقال پیام بهتر و سریع تر به مخاطبان می گردد ، چرا که معمولا حدود یک ثانیه بنر دیده می شود و باید در همان یک ثانیه توجه بازدیدکنندگان را جلب نماید .

فریم بنر :

به صورت طبیعی کادرها و فریم ها باعث جذب نگاه افراد می گردند . به عبارتی دیگر کادرها به محتوا اهمیت می بخشند . اغلب بنرهای موفق ، دارای فریم های مشخص و روشنی هستند که توسط طراح گرافیکی به سمت اطراف مستطیل بنر کشیده شده اند .به عنوان مثال برای بنرهای با زمینه سفید رنگ ، یک کادر خاکستری به ضخامت ۱ پیکسل، باعث جذب نگاه های بیشتری به محتوای داخل بنر می گردد.

متن بنر :

فونت خط اصلی و فرعی باید متفاوت باشد . استفاده از فونت های ناخوانا و شکسته و کوچکتر از ۱۰ از کیفیت طراحی بنر می کاهد .

انیمیشن ها :

یکی از ابزارهایی که اخیرا علاوه بر طراحی کاتالوگ در طراحی بنر مورد اقبال طراحان و مخاطبان قرار گرفته ، استفاده از انیمیشن در بنر است . استفاده از بنرهای متحرک در وب سایت ها ، سطح کیفیت وب سایت را ارتقا می بخشد و اثر مثبتی در ذهن بیننده می گذارد . نکته ای که نباید از آن غافل شد در حاشیه رفتن پیام اصلی بنر است ، گاهی اوقات به علت طولانی بودن انیمیشن مخاطب متوجه پیام اصلی محتوای بنر نمی گردد و بیشتر به جلوه های هنری به کار رفته در طراحی انیمشین توجه می کند .

تناسب و برجستگی :

تناسب بنر و سایت و همسو بودن آن با سایر قسمت های وب سایت باعث افزایش اعتماد مخاطبان می گردد . از طرفی دیگر این همسویی نباید باعث کاهش برجستگی بنر در وب سایت گردد . برای مثال هم پایه بودن رنگ های به کار رفته زمینه وب سایت و بنر به تناسب وب سایت و حس اعتماد مخاطب کمک می کند و جهت برجستگی بنر می توان از رنگ های تیره تر برای آن استفاده نمود .

حس ضرورت :

استفاده صحیح از تصاویر و رنگ ها از اهمیت ویژه ای در طراحی بنر برخوردار است ، به عنوان مثال رنگ های مکمل و برجسته باعث ایجاد حس ضرورت در بیننده می گردد . یک طراح حرفه ای گرافیکی بنر این رنگ ها را می شناسد و به خوبی از آن ها در بنرهای تبلیغاتی استفاده می کند . لزوما طرح های بنری دارای نقش ها و رنگ های ظریفی نیستند .

تصویرسازی ذهنی :

در طراحی بنر باید از نقوش و تصاویری استفاده شود که به انتقال بهتر و سریع تر پیام کمک نماید . این تصاویر می توانند عکس هایی باشند که توسط عکاسان صنعتی به وسیله دوربین های حرفه ای از محصولات شما گرفته اند . همچنین می توان این تصاویر را توسط طراحان گرافیکی تهیه نمود . نکته ای که باید در تصاویر مورد توجه قرار گیرد کیفیت بالای تصاویر استفاده شده در بنرهای تبلیغاتی هستند . چرا که عکس با کیفیت پایین نه تنها باعث کاهش کیفیت وب سایت می گردد ، بلکه تاثیر منفی در ذهن بیننده می گذارد .

انتخاب رنگ بنر :

در طرح های گرافیکی هر رنگ تداعی کننده معنی و حس خاصی است . انتخاب نوع احساسی که قرار است در بیننده برانگیخته شود بسیار حائز اهمیت است . چرا که اولین عنصری که بیننده را جذب می کند رنگ مناسب است . هر رنگی حاوی حسی است که پیامی را به بیننده منتقل می کند . البته این پیام ها در فرهنگ و آداب و رسوم های گوناگون متفاوت است ، به همین علت جهت دستیابی به موفقیت بیشتر لازم است که کاربران هدف شناسایی و مورد تحقیق و بررسی قرار گیرند . در زیر به تعدادی از رنگ ها و احساساتی که می توانند منتقل کنند اشاره می گردد :

·    قرمز : عصبانیت ، هیجان ، عشق . رنگ قرمز برای اکثر بینندگان دارای جذابیت است ، ولی در صورتی که به دنبال یک نگاه جدی و بالغ هستید به هیچ وجه از آن استفاده نکنید .

·    نارنجی : باهوشی ، ظریف بینی . قدرت این رنگ از قرمز کمتر است ولی با سایر رنگ ها تفاوت خاصی دارد . عموما این رنگ به عنوان دکمه کلیک استفاده می شود .

·        زرد : تحسین ، روشنایی ، دوست داشتن .

·        سبز : شادابی ، محیط زیست ، ثروت . رنگ سبز به علت طراوت ، القا کننده حس رشد و پرورش نیز می باشد .

·        آبی : اطمینان ، شفافیت ، سرما . رنگ آبی در غالب آرم ها و لوگوها استفاده می گردد .

·        سفید : صداقت ، پاکی ، جوانی .

·        سیاه : اقتدار ، اعتبار ، مدرن .

 

حجم فایل :

به طور کلی هر چه حجم فایل های گرافیکی و طراحی کمتر باشد ، بهتر است . طبق توصیه گوگل بهتر است که حجم فایل های بنر وب سایت کمتر از ۱۵۰ کیلوبایت باشد . بنر باید به گونه ای باشد که سریعا باز شود و کاربر جهت لود شدن آن منتظر نماند .

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد چاپ کاتالوگ به این صفحه مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط