رعایت اصل انعطاف پذیری در طراحی لوگو

همه شرکتها پس از گذشت چندین سال از فعالیتشان در ساختار سازمانی خود دچار تغییراتی می شوند. این تغییرات نه تنها ناگزیر اتفاق خواهد افتاد بلکه برای حرکت پویای شرکتها لازم و ضروری نیز می باشد.

لوگو ها هم همگام با تغییرات درونی که در سازمانها و شرکتها اتفاق می افتند تغییرات اندکی خواهند کرد. به همین دلیل باید لوگوی شما به گونه ای طراحی شود که قابلیت انعطاف پذیری و مطابقت با تغییرات جدید را داشته باشد. می توان دلایل قابلیت انعطاف پذیری در طراحی لوگو را در موارد زیر خلاصه کرد:

یک) تغییرات متناسب با بازار

با توجه به اینکه بازارها مدام در حال تغییر هستند و روز به روز ، رقیبها سر سخت تر و قوی تر می شوند به همین دلیل ممکن است لوگوی قبلی به سرعت کارآیی و جذابیت خود را از دست بدهد و توان مقابله با لوگوهای رقیبان را نداشته باشد. لذا لازم است در طراحی لوگو تغییرات جزئی و اندکی که از حالت یکنواختی و تکراری بودن خارج شود صورت بگیرد. همچنین متناسب با تغییراتی که در محصولات و بازار ایجاد می شود باید این تغییرات را انجام داد.

دو) گسترش زمینه های کاری

با گذشت زمان ، ممکن است زمینه های کاری شما گسترش پیدا کند که در این صورت ، لوگوی قبلی شما نمی تواند معرف تمامی فعالیتهای شما باشد. به همین دلیل لازم است این گستردگی در فعالیت ها و زمینه های کاری در لوگوی شما به تصویر کشیده شود و قالب لوگوی شما متناسب با آن تغییر کند.

پس از اینکه به لزوم طراحی انعطاف پذیر لوگو و تغییر طرح لوگو ، متناسب با گذشت زمان و تغییر فعالیتها اشاره شد ، لازم است به مواردی که قبل از اقدام به تغییر در طراحی لوگوی شرکت تان باید توجه داشته باشید پرداخته شود:

۱) هماهنگی با طرح قدیمی لوگو

لازم است ، طراحی جدید لوگو به قالب قدیمی لوگو لطمه وارد نکند. در صورتی که تغییر در لوگو و ایجاد تغییرات جزئی جدید به لوگوی قدیمی شما آسیب بزند و نتواند با مشتریان ارتباط برقرار کند نباید تغییر در آن ایجاد شود که در این صورت می توان گفت طراحی لوگوی شما انعطاف پذیری لازم برای تغییرات متناسب با گذشت زمان را ندارد. همچنین همانطور که قبلاً نیز اشاره شد ، تغییرات ایجاد شده در لوگوی قدیمی باید بسیار جزئی باشند ، نه اینکه طرح جدیدی را ارائه دهید که مشتریان قادر به برقراری ارتباط با لوگوی جدید نباشند یا اینکه این تصور در ذهن آنها ایجاد شود که فعالیتها ، کالا یا خدمات شما دیگر مشابه قبل نمی باشد.

۲) طراحی مجدد لوگو در شرایط بازآفرینی شرکت

در صورتی که شرکتی بخواهد مجدداً لوگوی خود را احیا کند یا بازآفرینی در شرکت و سازمان خود داشته باشد ، تغییرات جزئی در لوگو نباید انجام شود. بلکه باید مجدداً لوگوی آنها طراحی شود.

بسیاری از شرکتهای بزرگ دنیا همچون “نایک” با گذشت هر دهه یک تغییرات جزئی در لوگوی اصلی خود ایجاد می کند و همین می تواند انعطاف پذیری لوگو و جذابیت آن را بیشتر کند و همگام با بازار پیش برود. بنابراین ، طراحی انعطاف پذیر لوگو یکی از اصولی است که می تواند در تجاری سازی و همچنین ادامه حیات در بازار ، بسیار مهم باشد.

مطالب مرتبط