اینفوگرافی چیست و چگونه ایجاد می گردد ؟

موضوع این مطلب ، اینفوگرافی INFOGRAPGHIC می باشد.

تعریف اینفوگرافی :

در روابط اجتماعی ، مواقعی وجود دارد که بایستی برای جمعی در محیط کار ، تحصیل ، خانواده و یا محیط های دیگری موضوعی را توضیح و شرح داد . به طور معمول برای افزایش تسلط در ارائه مطالب ، سرفصل ها و موارد مهم بر روی کاغذی نوشته شده و به تناسب در زمان مناسب به آن ها اشاره می گردد . گاهی نیز کل متن قابل ارائه نوشته می شود و از روی آن قرائت می گردد . برخی از سخنرانی ها حتی در عالی ترین سطوح علمی و سیاسی به همین صورت انجام می پذیرد.

گاهی اوقات برای انتقال یک صحنه و یا تصویر بوسیله توضیحات کلامی و یا صرفا نوشتاری به مخاطب کاری بس دشوار و در بیشتر اوقات امکان پذیر نمی باشد . زیرا که بسیاری از مخاطبان از قدرت تصور بالا و تخیل قوی بی بهره اند .

جهت رفع این مشکل و ارتباط شفاف تر با مخاطب ، اینفوگرافی که روش نسبتا جدیدی است ، در عرصه تبلیغات ، وارد شده است . این کلمه از دو جز اینفو به معنی اطلاعات و گراف به معنی تصویر تشکیل شده است . اینفوگرافی یعنی ارائه اطلاعات بوسیله تصویر و به صورت جامع تر تصویر کشیدن اطلاعات و داده ها می باشد . به عبارتی دیگر اینفوگرافی به نمایش تصویری اطلاعات در قالب های نمودار ، گراف و اشکال به همراه حداقل نوشتار جهت ارائه ساده و به یاد ماندنی مفاهیم دشوار و پیچیده می پردازد . زمانی که قرار است توضیحات به صورت شفاف ، ساده و سریع به مخاطب انتقال گردد ، اینفوگرافی بهترین گزینه خواهد بود .

بینایی مهم ترین حواس در میان حواس های پنجگانه است . از طریق مشاهده ، تصاویر اطراف در ذهن نقش می بندد ، با دیدن تصاویر دنیایی از اطلاعات به ذهن سرازیر می گردد . اینفوگرافی بر همین مبنا ابداع شده است . اینفوگرافی دو هدف عمده را دنبال می نماید :

هدف اول کمک به نمایش شفاف ، سریع و زیبا اطلاعات و داده ها و هدف دوم ارائه اطلاعات به صورت ساده و بصری است .

یک تابلوی راهنمایی و رانندگی مثالی ساده از اینفوگرافی است . تصاویر ساده و اشکال گویا به همراه متنی کوتاه می تواند اطلاعات بسیاری را در زمانی کوتاه به مخاطب منتقل نماید .

همان طور که می دانید یک تصویر ساده می تواند ارزشی معادل هزاران کلمه را داشته باشد . همین نکته می تواند تولیدکنندگان گرافیکی را به تولید محتوای بصری تشویق نماید .

برای دست یافتن به مقاصدی چون اطلاع رسانی ، بالابردن سرعت انتقال مفاهیم ، قرار دادن حجم وسیعی از اطلاعات در فضایی کوچک ، گزارش یک تحقیق علمی و یا همه پرسی ، آموزش ، جلب توجه مخاطبین به یک مسئله ، گردآوری انواع مختلف اطلاعات در یک تصویر و مواردی از این دست می توان به خوبی از اینفوگرافی بهره مند گردید .

مراحل طراحی اینفوگرافی :

برای طراحی یک اینفوگرافی جذاب در جهت تولید محتوا و در نتیجه آن افزایش رونق کسب و کار و توسعه فعالیت های بازاریابی ، جزئیات و مراحل خاصی وجود دارد که کار تخصصی یک گرافیست به همراه یک ایده پرداز خلاق است . برای تولید یک اینفوگرافی به یادماندنی و تاثیرگذار مثل چاپ بروشور که موجب موفقیت در استراتژی تبلیغات می گردد بایستی به نکات زیر توجه نمود :

نکته اول- انتخاب موضوع :

برای انتخاب یک موضوع مناسب جهت طراحی اینفوگرافی به موارد زیر توجه نمایید :

الف ) موضوعی که مورد توجه افکار عمومی و یا مخاطبان هدف باشد ، موضوع مناسبی جهت تولید اینفوگرافی خواهد بود. زیرا طراحی اینفوگرافی مثل طراحی کاتالوگ و طراحی لوگو نیست. اینفوگرافی های دارای یک موضوع بسیار خاص از شانس کمتری برای ارتباط با مخاطب برخوردارند . برای مثال تولید یک اینفوگرافی با موضوع ماست پرچرب در میان وعده های کودکان ۵ تا ۷ سال، با جود جذابیت مخاطب زیادی ندارد .

ب ) برای طراحی اینفوگرافی جذاب لزوما نیازی به موضوع جدیدی نیست . اینفوگرافی قادر است حجم زیادی از اطلاعات را بوسیله تصاویر و نمودارها به مخاطب ارائه کند ؛ به همین دلیل می توان موضوعات پیچیده و طولانی را بوسیله اینفوگرافی ساده سازی نمود و برای مخاطب ، آن را جذاب و قابل درک ارائه داد .

ج ) در موضوع یک اینفوگرافی نیازی به ارائه راهکار نیست ، صرفا پرداختن به روندهای جاری جامعه جذاب است . پدیده های در حال رشد و نوظهور در جامعه و یا میان مخاطب هدف همیشه قابل توجه و موضوع مناسب برای اینفوگرافی می باشد .

نکته دوم – برنامه ریزی و تحقیق :

جمع آوری اطلاعات مرتبط با موضوع مهم ترین نکته جهت تولید یک اینفوگرافی با کیفیت می باشد. این بخش با طراحی و چاپ کاتالوگ متفاوت است. اطلاعات آماری ، عکس ها ، نمودارها و اطلاعات کلی مرتبط با موضوع بایستی به بهترین شکل ارائه گردد . نکته قابل توجه در جمع آوری اطلاعات ذکر منابع اطلاعاتی است که از آن استفاده می گردد . ذکر منابع اطلاعاتی ضمن امانت داری و صداقت در تحقیق ، باعث وثوق و تحقیقی بودن اطلاعات نیز می گردد .

هر اینفوگرافی مثل چاپ کاتالوگ دارای پیامی خاص است . بنابراین بایستی این پیام دقیق و درست ارائه گردد . جهت ارائه مناسب تر پیام می توان از کلمات کلیدی در متن و حتی موضوع استفاده نمود .

نکته سوم – ایجاد اینفوگرافی :

هر فردی قادر خواهد بود یک اینفوگرافی ایجاد نماید ؛ ولی یکی از کارهای تخصصی گرافیست ها ایجاد اینفوگرافی با کیفیت می باشد . گرافیست ها با استفاده از نرم افزارهای تخصصی همچون Gimp ، Adobe elements و … به تولید محتوا و ایجاد یک هنر گرافیکی می پردازند .

نکته چهارم – اشتراک گذاری اینفوگرافی :

جهت توزیع و نشر محتوای اینفوگرافی بایستی از ابزارهای متفاوتی کمک گرفت . امروزه بهترین گزینه انتشار یک پیام گذاشتن آن بر روی وبسایت و پست آن بر روی رسانه های اجتماعی است . با این کار علاوه بر رساندن محتوا به مخاطبین ، ترافیک سایت و تعداد اعضای صفحه های اجتماعی افزایش می یابد .

چند توصیه مهم جهت تولید و انتشار اینفوگرافی :

  • ایجاد اینفوگرافی و تولید محتوا بایستی هم سو با استراتژی ها و اهداف پروژه باشد . تولید و انتشار محتوای بدون برنامه و فاقد هدف مشخص نه تنها به رونق کسب و کار منجر نمی گردد ، بلکه باعث ضرر و زیان خواهد شد .
  • تولید اینفوگرافی هدفمند و هم راستا با استراتژی های سازمان در صورتی که بدون کیفیت باشد سودی نخواهد داشت . بنابراین استفاده از اطلاعات غیر واقع و روش های بی کیفیت نه تنها موفق به جذب مخاطب نخواهد شد ، بلکه بر روی برند سازمان تاثیر منفی دارد .
  • بایستی برای نشر مناسب تر اطلاعات و آمارها از کانال های موثر و صفحه های معتبر کمک گرفت . برای ایجاد یک موج خبری ، استفاده از کانال های رسمی بهترین گزینه است .

 

مطالب مرتبط