تولید تیزر تبلیغاتی برای تلویزیون و سینما

تولید تیزر تبلیغاتی برای ایستگاه های زمینی و نیز ایستگاه های ماهواره ای و نیز کانال های دیجیتالی، به تبلیغ کننده فرصت های متعددی برای ارتباط با مخاطبانی که روز به روز پراکنده تر می شوند، خواهد داد. با اینکه تلویزیون برای هر نوع تبلیغات مناسب نیست ( بیشتر به دلیل بودجه محدود؛ زیرا آگهی های تلویزیونی برای تهیه و پخش گران هستند) ولی بسیاری از نشان های تجاری (برند) مهم از این رسانه به طور مرتب استفاده می کنند، زیرا نفوذ قدرتمندی در مردم دارند و می تواند شناخت و غنای تصویری بیشتری را از نشان تجاری بدهد. محبوبیت دوباره سینما به عنوان برنامه ای از اوقات فراغت، باعث زنده شدن و تقویت تبلیغات سینمایی نیز شده است. سینما به پیامی که نشان تجاری (برند) دارد، امکان برقراری ارتباط با تماشاگرانی را می دهد که به ناچار در انتظار شروع نمایشی نشسته اند و مایل به جذب اطلاعات عرضه شده از پرده بزرگ هستند.

تولید تیزر تبلیغاتی

قدرت تولید تیزر تبلیغاتی

از نظر تبلیغ کنندگان، تولید تیزر تبلیغاتی تلویزیونی و سینمایی هنوز یکی از قوی ترین و تشویق کننده ترین روش های تبلیغاتی به شمار می آیند. اغلب گروه های اجرایی فکر می کنند تولید تیزر تبلیغاتی می تواند سابقه کاری برجسته ای برای آنها باشد. آگهی های تلویزیون و سینما برخلاف دیگر رسانه های ساکن مانند برنامه های تبلیغی مطبوعات و پوستر، امکان بیان یک داستان درباره یک نشان تجاری (برند) یا تولید را به زبانی می دهند که در عرض ۳۰ الی ۴۰ ثانیه طول می کشد. به کار گیری ترکیب زنده از فعالیت (اکشن)، جلوه های ویژه، گفتگو، موسیقی و سر و صداهای بیشتر، برای گروه اجرایی فرصتی فراهم می کند تا در مرحله تکمیل نوشته و سرفصل های داستان (استوری برد)، برداشت مفهومی خود را با بیان زنده تر و قویتر نشان می دهد. تولید تیزر تبلیغاتی تا همین اواخر و در ۵۰ سال پیش، در مرحله بسیار ابتدایی خود بودند و تقریبا یک نمایش زنده و متحرک از تبلیغات مطبوعاتی ارائه می کردند. بسیاری از مجریان آن، هنگام فیلمبرداری، مستقیم به دوربین نگاه می کردند و با نمایش یک محصول درباره چگونگی آن گواهی می دادند. ادامه این سبک تا زمانی ادامه یافت که صاحب امتیاز شرکت تبلیغاتی و مدیر هنری دست به کار نوشتن متن آگهی ها شدند و از تمام امکانات نسل جدید شرکت های متخصص در فیلم سازی برای تولید تبلیغ در رسانه استفاده کردند. برای گروه اجرا، تبلیغات تلویزیونی و فرصتی که رسانه ها در اختیارشان گذاشته بود، انواع امکانات متعدد برای ارائه کار را فراهم می کرد تا بتوانند به انبوهی از مخاطبان جدید دسترسی داشته باشند.

مرحله تولید تیزر تبیلغاتی

در این بخش با دورنمای مختصری از مرحله تولید تیزر تبلیغاتی که شامل فیلمبرداری آگهی، مرور رابطه بین کانون تبلیغاتی و شرکت تولید کننده و نقشی که هر یک در سیر این مراحل دارند، آشنا می شوید. تمرکز اصلی ما بر مرحله های اجرا، برنامه ریزی و تولید است.

شرکت تهیه کننده و تولید تیزر تبلیغاتی

نقشی که این شرکت دارد، ایجاد رابطه بین شرکت تبلیغاتی و شرکت تولید است. شرکت تهیه کننده نقش یک واسطه با گروه اجرا را دارد و ضامن انتخاب بهترین و مناسب ترین مدیر و تولید کننده، برای اجرای متن نوشته است. لازمه رسیدن به این مرحله، انتخاب چند حلقه فیلم برای دیدن و ترتیب برگذاری جلسه های اولیه با معدودی از کارگردانان و استودیو های فیلم سازی است. چنین جلسه هایی برای گروه اجرا اهمیت فراوان دارد چرا که آنان در این مدت فرصت دارند تا کشف کنند آیا “دیدگاه مشترکی” از نظر نحوه فیلم برداری لازم برای سرفصل های داستان (استوری برد) دارند یا نه. بطور معمول شرکت تبلیغاتی سه شرکت را دستچین می کند تا بهترین انتخاب از بین آنها را داشته باشد. شرکت تهیه کننده برای مرور کارها و نظارت بر بودجه نیز مسئول است.

مجری تدارکات در شرکت تولید تیزر تبلیغاتی

کار اصلی مجری شرکت تولید تیزر تبلیغاتی مدیریت پروژه تیزر تبلیغاتی، سازمان دهی محل فیلمبرداری(لوکیشن)، وسایل، استخدام گروه فیلمبرداری و کلیه کارهای مربوط به قراردادهاست. او مسئول سازماندهی فیلمبرداری و کلیه مسائل بعدی تولید شامل تدوین، جلوه های ویژه، موسیقی و صداهای زمینه است. با اینکه یک نفر به نیابت کارگردان در استخدام شرکت های بزرگ است که کارش فروش کارهای قبلی همین کارگردان به شرکت های تهیه کننده و گروه های اجراست، ولی در استودیوهای فیلمبرداری کوچکتر این مسئولیت بخشی از کار تولید تیزر تبلیغاتی است. شرکت تولید کننده ممکن است در بسیاری از فرصت های استثنایی، کارگردان اصی را در نظر بگیرد ولی در هر حال لازم است با کارگردانان جدیدی که شاید کارشان برای گروه تولید شرکت شناخته شده نباشد هم ملاقات داشته باشد

پویا نمایی (انیمیشن)

استفاده از پویا نمایی در تولید تیزر تبلیغاتی تلویزیون و سینما نزد تبلیغ کننده گان بسیار رواج پیدا کرده است. خلق شخصیت های خاص یک نشان تجاری (برند) مانند تونی ببر برای کلاگز، باعث موفقیت بسیار بزرگی برای تهیه کننده گانی شده است که آن را تبلیغ کرده اند و مدت ها تاثیر مثبت و سازنده ای در برقراری ارتباط محصول با مصرف کننده داشته است.

استفاده از پویا نمایی و یا همان انیمیشن به گروه اجرا امکان انتخاب متن نوشته هایی را می دهد که فراسوی مرزهای ذهن تماشاگران هستند. پویا نمایی وسیله ای پر ارزش برای خلق صحنه هایی فانتزی و به تصویر درآوردن شخصیت ها و موجودات خیالی است و با راه های متفاوت، آزادی عمل بیشتری در اجرای یک صحنه واقعی پر از تحرک و فعالیت (اکشن) را فراهم می کند. پویا نمایی به وضوح وسیله ای مناسب در تبلیغ برای گروه مخاطب کودک است.

به طور طبیعی نقاشی های انجام شده با دست یا با استفاده از رایانه، فریم به فریم صورت می گیرد. بنابراین با استفاده از فریم های ثابت پویا نمایی، شخصیت یا اشیاء می توانند با تکثیر حرکت ها، زنده شوند. آلیس در سرزمین عجایب که کار تیم بورتن است شاید جزء یکی از جدید ترین فیلم های تجاری موفقی است که در آن همراهی شخصیت های کارتونی با بازی هنر    پیشه های واقعی به کار رفته است. کاری که بسیار نزدیک به تیزر تبلیغاتی تجاری است و با استفاده از این فن انجام می گیرد. فن های دیگر در پویا نمایی شامل تصاویر واقعی با بکارگیری عروسک ها و عروسک گردان های آن برای خلق حرکات است. حتی در یک تبلیغات تجاری پر تحرک و زنده. چندین عنصر ثابت از گرافیک متحرک وجود دارد که یا نشانه ای (لوگو) در حال چرخیدن و یا شعار برنامه تبلیغی (کمپین) است. که با ظاهر شدن تک تک حروف بر پرده ظاهر می شود.

مزیت تولید تیزر تبلیغاتی

۱- تیزر  تبلیغاتی تلویزیونی و سینمایی با پوشش همگانی وسیع و تاثیری که با نمایش حرکت/ فعالیت (اکشن) صدا و رنگ می گذارد، در به وجود آمدن شهرت برای نشان های تجاری بزرگ از توان بالایی برخوردار است.

۲- هر چیزی ممکن است. محدود نشوید. اگر متن پیشنهادی شما در صف مریخی هایی در حال خوردن پوره سیب زمینی است، پس می تواند چنین هم اجرا شود.

۳- مدت زمان پخش تیزر تبلیغاتی تا حدی انعطاف پذیر است. تیزر تبلیغاتی ۳۰،۴۰ و یا حتی ۶۰ ثانیه ای هر یک امکانات خاص خود را دارند. با سرو ته زدن از یک تیزر تبلیغاتی می توان تیزر کوتاه تبلیغاتی نیز درست کرد.

۴- صدها کانال تلویزیونی با پخش ار تلویزیون دیجیتال، به تبلیغ کنندگان فرصت دسترسی به تماشاگرانی را می دهد که تا حدی پراکنده و خاص هستند.

۵- تبلیغ کننده با بکارگیری نکته های درست، می تواند سطح گسترده ای از مخاطبان را به وسیله پیام و یا مفهوم تبلیغی آن، در برگیرد.تلویزیون و سینما قدرت به هم زدن عادت های تماشا کردن و کارهای روزمره در مردم را دارند.

۶- تیزر تبلیغاتی می توانند به طور علمی نمایشی از محتوی یک محصول را عرضه کنند. یک مورد از تبلیغ خودور لاستیک آن را در نظر بگیرید که با قدرت مانور یا از پس جاده برآمدن می توان در دشوراترین وضعیت آب و هوایی نمایش داد.

۷- تیزر تبلیغاتی تلویزیون و سینما می توانند برهه ای از زندگی مربوط به بیننده را نمایش دهند. استفاده از آدم های سرشناس و یا شخصیت های تخیلی برای تایید آوازه نشان تجاری (برند) یک فرصت مناسب است.

۸- تیزر تبلیغاتی با همراهی مضمون یا بیتی از شعر یک آهنگ، می تواند برای یک مدت کوتاه و یا سالیان سال به سر زبان ها بیفتد و تبدیل به زمزمه روزمره مردم و بخشی از ذهن مشترک یک ملت شود.

۹- بکارگیری موسیقی متن به دقت انتخاب شده ای که همراه تیزر  تبلیغاتی می آید، می تواند بینندگان را با نشان تجاری مرتبط کند. این کار حتی می تواند برای هنرمند خواننده محبوبیت بوجود بیاورد (و برای تبلیغاتی که به همراه آن می آید روایت تازه ای باشد.

کمبود های تولید تیزر تبلیغاتی

۱- فضای رسانه ای تلویزیون و سینما برای تولید تیزر تبلیغاتی معمولا گران قیمت است. تدارکات تهیه تیزر تبلیغاتی که شامل هنرپیشه، فیلمبرداری از محل یا دکورهای ساخته شده، جلوه های ویژه و تدوین است از چندین گروه متخصص تشکیل می شود.

۲-پیشرفت همه مراحل تولید از الهام ایده تا اجرای نمایشی آن، به نسبت کند است. تولید یک آگهی عادی پرتحرک، به طور متوسط به سه ماه زمان نیاز دارد.

۳- اغلب تماشاگران از زمان پخش آگهی تلویزیونی در بین برنامه ها، برای انجام یک کار دیگر یا جستجو در کانال ای دیگر استفاده می کنند. بنابراین ممکن است مردم برخی از کانال ها را نبینند.

۴- تیزر تبلیغاتی تلویزیونی و سینمای در مقایسه با مطبوعات و مجله، محدودیت های بیشتری برای آنچه که باید یا نباید به بینندگان عرضه شود، دراند.

۵- اگر داستان شما پیچیده باشد، برگردان پیام یا اطلاعات آن در زمان بندی کوتاه آگهی دشوار است. اگر لازم است که اطلاعاتی را با جزئیات برای بیننده شرح دهید، یک تیزر  تبلیغاتی کوتاه تلویزیونی و یا سینمایی برای این کار نمی تواند کافی باشد.

مطالب مرتبط