راهکارهای حضور موثر در نمایشگاه های محلی و بین المللی

امروزه در تبلیغات حضور در نمایشگاه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به اعتقاد اکثر کارشناسان فروش و تبلیغات ، حضور موثر در نمایشگاه از مهمترین شیوه های بازاریابی است.

کارشناسان این حوزه بر این باورند که بازده شرکت در نمایشگاه چند برابر روش های تبلیغی دیگر است و از نتایج بهتری نسبت به سایر روش ها برخوردار است . امروزه در شرکت های به نام و موفق ، درصد بالایی از بودجه تبلیغاتی خود را به شرکت در نمایشگاه ها اختصاص می دهند .

امروزه کارشناسان حوزه تبلیغات نگاه جدیدی به نمایشگاه ها دارند . آن ها معتقدند غیر از فروش مستقیم باید از پتانسیل های موجود در فضای نمایشگاه ها استفاده های بهینه دیگری کرد . امروزه بر خلاف گذشته میزان موفقیت حضور در نمایشگاه را با تعداد قراردادهایی که در طول برپایی نمایشگاه منعقد می گردد ارزیابی نمی کنند.

نکات قابل توجه جهت حضور موثرتر در نمایشگاه :

امروزه علی رغم گذشته ، جهت حضور موثر در نمایشگاه تنها اجاره یک غرفه با تعدادی میز و صندلی کافی نیست . در ادامه به نکاتی که باعث بهره وری بیشتر از حضور در نمایشگاه می گردد پرداخته می شود :

طراحی غرفه :

می توان با استفاده از بنر ، پلات ، لمینت و استندهای تبلیغاتی غرفه های نمایشگاهی را جذاب نمود . دیوارهای غرفه با استفاده از بنر های آرم و خدمات قابل ارائه طراحی می شوند . غالبا جهت داشتن غرفه ای شکیل تر از موکت برای پوشش کف استفاده می نمایند . همچنین جهت غرفه سازی خاص و یا اجاره سازه های نمایشگاهی می توان از طریق برگزارکنندگان باتجربه در این حوزه استفاده نمود .

امکانات مورد نیاز غرفه :

در غرفه های نمایشگاهی وسایل پذیرایی از مراجعه کنندگان مانند : نوشیدنی های متنوع ( همچون چای ، قهوه ، نسکافه و آبمیوه ) ، شیرینی و شکلات و همچنین امکاناتی نظیر کامپیوتر و ال سی دی مورد نیاز می باشد .

ابزارهای تبلیغاتی :

همانطور که می دانید حضور پررنگ و تاثیرگذار در نمایشگاه ، بدون ابزارهای تبلیغاتی همچون کاتالوگ و بروشور و . . . میسر نخواهد شد . ارائه کارت ویزیت و تراکت جهت مراجعه کنندگان عمومی ؛ و چاپ کاتالوگ و سی دی ها و هدایای تبلیغاتی جهت مخاطبان خاص کاربردی است . اهدا ابزارهای تبلیغاتی مثل خودکار ، لیوان ، فلش مموری و . . . به بازدیدکنندگان بسیار اثرگذار است . همچنین پخش فیلم و کلیپ های با کیفیت تبلیغاتی به وسیله مانیتور ، ال سی دی و ویدئو پروژکتورها نقش به سزایی در جذب بازدیدکنندگان و ارائه اطلاعات شما به آنان خواهد داشت . با استفاده از کمی خلاقیت و نوآوری در تبلیغات نمایشگاهی می توان مخاطبین زیادی را به سمت غرفه جذب نمود .

معرفی برند :

یکی از راهکارهای تاثیرگذار در معرفی برند حضور در نمایشگاه هاست . در واقع نمایشگاه مانند رسانه ای محصولات و خدمات یک برند خاص را در معرض دید مخاطبین قرار می دهد . بنابراین مخاطبانی که از نام تجاری یک محصول مطلع نبودند ، لازم است که به شکل مناسبی در نمایشگاه به آنان معرفی گردند .

ایجاد شرایط ویژه برای شرکت کنندگان در غرفه :

با ایجاد شرایط ویژه در نمایشگاه می توان به بهره وری بیشتری دست یافت . فروش با شرایط تخفیفات و تسهیلات ویژه ، جایزه و قرعه کشی باعث جذب مخاطب بیشتر در فضای نمایشگاه می گردد . این شرایط ویژه با استفاده از بنرهای محیطی ، تراکت های خاص و رادیوی داخلی نمایشگاه قابل اعلام در محیط نمایشگاه است .

مسئولین غرفه :

با نصب کارت شناسایی افراد مسئول در غرفه ، شناسایی آنان راحتتر و باعث سهولت برقراری ارتباط مخاطبان و بازدیدکنندگان با آن ها می گردد . اشخاصی که به عنوان مسئول در غرفه حضور دارند لازم است علاوه بر آشنایی کامل با خدمات و محصولات ارائه شده ، آموزش های مورد نیاز همچون نحوه برخورد و پاسخگویی به سوالات بازدیدکنندگان، رعایت احترام و . . . را دیده باشند . با توجه به تعداد بالای مراجعه کنندگان در نمایشگاه ، ممکن است سوالات مشترکی از غرفه داران پرسیده شود ؛ به همین جهت صبر و حوصله افراد حاضر در غرفه موضوع قابل توجهی در مدیریت صحیح غرفه می باشد . توصیه می شود پاسخگویی به بازدیدکنندگان نوبتی صورت گیرد تا باعث خستگی و بی حوصلگی مسئولین غرفه نشود .

ثبت لیست بازدیدکنندگان :

یکی از نکات قابل توجه و کاربردی در نمایشگاه استفاده از فرم ثبت نام و تهیه لیستی از مخاطبان است . با استفاده از این لیست می توان با مخاطبان و بازدیدکنندگان در نمایشگاه به راحتی ارتباط برقرار کرد .

بیمه :

سالن نمایشگاه و سازه های جهت غرفه آرایی ، تحت پوشش بیمه حوادث هستند . البته امکان بیمه کالاها و اقلام داخل غرفه به صورت مجزا وجود دارد .

عکاسی و فیلمبرداری :

لازم است با استفاده از عکس و فیلم جهت مستندسازی از غرفه برای تبلیغات بعدی اقدام گردد . بایستی از تیم های حرفه ای عکاسی و فیلمبرداری جهت این موضوع استفاده گردد .

انضباط غرفه :

نظم و انضباط کلی غرفه مانند حضور به موقع ، لباس های فرم افراد حاضر در غرفه ، تمیزی و نظافت و . . . از نکات ساده ای است که در جذب مخاطب و ایجاد حس مطلوب در بازدیدکنندگان تاثیر چشمگیری دارد .

جمع بندی و نتیجه گیری برای حضور در نمایشگاه :

حضور در نمایشگاه تنها برای فروش نیست . حضور در نمایشگاه باعث ایجاد ارتباط و اطلاع رسانی با مخاطبان می گردد . به همین علت لازم است محصولات و خدمات به بهترین شکل معرفی گردند . با استفاده از بهترین کاتالوگ ها ، بروشورها  و هدایای تبلیغاتی می توان مخاطبان بیشتری را جذب نمود . با جذب بازدیدکنندگان ، می توان از خواسته های آنان مطلع و محصولات و خدمات را به بهترین نحو به آنان معرفی نمود . اعلام مزایای محصول و خدمات نسبت به رقبا ، ایجاد شرایط خاص و استثنایی ، راه های افزایش اثرگذاری بر ذهن مخاطب و در نهایت افزایش فروش کالا و خدمات است . نمایشگاه بستر مناسبی برای ایجاد ارتباط با مخاطبین هدف است ، پس با تهیه لیست از بازدیدکنندگان می توان به راحتی بعد از نمایشگاه نیز با آنان ارتباط برقرار کرد.

جهت کسب اطلاعات کامل در مورد خدمات طراحی غرفه نمایشگاهی و ساخت غرفه به این صفحه مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط