طراحی ست اداری و انواع اوراق

tarahan65-copy-1024x157

.

طراحی ست اداری - طراحی سربرگ
طراحی ست اداری - طراحی سربرگ
طراحی ست اداری - طراحی پاکت نامه
photo_2016-06-03_19-12-50
طراحی ست اداری - ست اداری - اوراق اداری
nemone kar 15
طراحی سربرگ - طراحی جعبه سی دی
photo_2016-06-03_19-11-57
photo_2016-06-03_19-12-09

طراحی ست اداری چیست؟

طراحی ست اداری به مجموع سربرگ، پاکت نامه، کارت ویزیت، CD طراحی شده، سربرگ A۴ و A۵ ، پاکت A۴ و مواردی مانند کاغذ یادداشت، کارت های ورود و خروج کارکنان، لیبل و …. اطلاق می‌گردد.

طراحی سربرگ :طراحی ست اداری - طراحی سربرگ

سربرگ برگه ای است که به صورت عمومی در ابعاد A۴ ارائه می گردد و بیشتر جهت انجام امور اداری و نامه نگاری شرکت ها استفاده می گردد.

در یک سربرگ به صورت استاندارد می توانند مواردی همچون: لوگو، عنوان، آدرس، آدرس سایت، و ایمیل، تاریخ، شماره، پیوست و عناصر بعدی و دیگر عوامل که توسط چاپگرها بر روی کاغذ چاپ نمی شوند نام برد. بصورت معمول عنوان در قسمت بالایی سربرگ قرار می گیردکه البته این یک قانون کلی نمی باشد و باتوجه به درخواست مشتری و خلاقیت طراح می توان این محل را تغییر داد. البته این موضوع مطرح است که جای لوگو بر روی سربرگ باید به گونه ای مشخص شود که صدمه ای به کاربرد سربرگ وارد نکند! محل قرار گرفتن لوگو و نام شرکت در سمت چپ و یا راست صفحه در طراحی بسیار بستگی به شکل، ابعاد، و جهت لوگو دارد. و به صورت لکی در سربرگ های سازمان ها و ارگان ها نشانه در سمت راست بالا اجار می گردد تا امکان چاپ تاریخ و شماره و همچنین پیوست در سمت چپ امکان داشته باشد. درج موارد بالا در سمت چپ سربرگ طراحی شده این امکان را به سازمان می دهد که پس از بایگانی نامه ها دستیابی به نامه ها بسیار آسان گردد، اندازه لوگو هر چند نشاءت گرفته از شکل گرافیکی و طراحی لوگو می باشد ولی قابلیت کوچک کردن و بزرگ کردن را در طراحی سربرگ دارد. اما به صورت استاندارد محدوده این تغییرات حدودا بین پنج تا پانزده سانتی متر مربع می باشد.

اندازه فونت نیر بسته به اندازه متن، بین ۸ تا ۱۴ مشخص گردید که معمولا بولد می باشد. لازم است طراحان سربرگ به این نکته توجه داشته باشند، در صورتی که عنوان متن طولانی شد امکان تقسیم آن به چند خط میسر باشد.طراحی سربرگ - طراحی ست اداری

و به صورت لاتین بخش های اصلی عنوان را با فونت های درشت تر از دیگر بخش ها قید می نمایند. عنوان در مجاورت لوگو قرار می گیرد و با توجه به لوگو و دیگر شرایط در پایین و چپ یا راست لوگو قرار می گیرد.

هرچند محل قرار گرفتن عنوان بسیار وابسته به شکل کلی سربرگ طراحی می شود و قابل تغییر می باشد اما هیچگاه عنوان در بالای لوگو آورده نمی شود. هر نوع قوانینی که در طراحی سربرگ بکار می رود، باید با لوگو همخوانی داشته باشد. آدرس محل کار و همچنین آدرس سایت و ایمیل در پایین سربرگ درج می گردد. اندازه فونت نشانی نیز با توجه به عرض آن بین هشت تا دوازده خواهد بود. تمامی مواردی که در سربرگ طراحی می شود. از کناره های سربرگ فاصله خواهند داشت. در طراحی سربرگ باید توجه داشت زمینه های مورد استفاده تا حد امکان بدون رنگ باشند زیرا در غیر این صورت در هنگام کپی کردن کیفیت سربرگ تا حد ناخوانا شدن پایین می آید، همچنین در طراحی سربرگ و ست اداری باید به روشی طراحی نمود تا خللی در نوشتار ایجاد نکند، عواملی که در یک طراحی مناسب سربرگ باید رعایت شود.

  1. لوگو و نام تجاری
  2. آدرس- آدرس سایت- آدرس ایمیل
  3. هویت بصری سربرگ می باشد.www.ARTP30.com

طراحی کارت ویزیت

کارت های ویزیت معمولا در ابعاد نه در پنج سانتی متر است که بر روی جستجوهاس مختلف با گراماژ گوناگون ارائه می گردد. کارت ویزیت در واقع نخستین سفیر تبلیغاتی برای یک فعالیت اقتصادی می باشد عناصری که معمولا در طراحی یک کارت ویزیت کاربرد دارند عبارتند از لوگو و نام شرکت. شرح فعالیت شرکت به صورت اختصاری آدرس دفتر و محل کار، آدرس سایت و ایمیل و شماره های تماس فر می باشد. ضمنا تمامی فونت ها باید از یک نوع و همچنین یک اندازه باشد و مشابهت داشته باشند و وجود عکس هایی با جزئیات زیاد توصیه نمی شود. کارت ویزیت نیز هنگام با نوع فعالیت و موضوع سفارش دهنده کارت ویزیت قابلیت طراحی خواهد داشت.

تغییر ساختار به صورت خلاقانه در کارت ویزیت و همچنین استفاده از رنگ های همخوان با فعالیت و چشم گیر می تواند در پیشبرد اهداف بسیار تاثیرگذار باشد

طراحی پاکت نامه (ست اداری)

طراحی پاکت نامه جزئی از ست اداری است که معمولا مناسب با ابعاد سربرگ ها مشخص می گردد پاکت های نامه نیز دارای لوگو و عنوان فعالیت و اسم شرکت و آدرس بر روی پاکت الزامی می باشد. محل قرار گرفتن لوگو و عنوان معمولا در سمت چپ و بالای پاکت نامه می باشد. نشانی نیز در قسمت پایین پاکت نیز می باشد.www.ARTP30.com

چیدمان عناوین موجود در طراحی پاکت نامه که یک جزء از ست اداری می باشد نیز بالا و سمت راست پاکت نامه می باشد.

 

 

 

 

چگونه یک سربرگ اداری مناسب برای کسب و کارمان طراحی کنیم ؟

به تمامی سربرگها ، کارتهای ویزیت و پاکتهایی که در یک شرکت استفاده می شود در صنعت تبلیغات به اوراق اداری معروف است. البته اوراق اداری به این چند قلم ختم نمی شود بلکه تمامی برچسب ها ، کارتهای اعتباری و کارتهای کارمندان و فلش کارتهایی که در یک شرکت وجود دارد نیز به اوراق اداری معروف هستند.

اهمیت این اوراق از آن جهت است که همانطور که گفته شد در تبلیغات کاربرد بسیاری دارد. استفاده از اوراق اداری از چند جهت برای شرکتها و برندها مفید است. از این اوراق برای تبلیغات با هزینه بسیار اندک می توان استفاده کرد. از طرفی با این نوع تبلیغات می توانید در کمترین زمان خودتان را به دیگران معرفی کنید.

از سربرگها برای نوشتن نامه های رسمی استفاده می شود بنابراین برای طراحی سربرگهای جذاب بهتر است در دو اندازه A4 و A5 طراحی شود. همچنین در این سربرگها بهتر است لوگو یا نام تجاریتان را درج کنید ؛ زیرا نشانی که شما را سریع به دیگران معرفی می کند لوگویتان است.

برای اینکه جذابیت سربرگهای خود را بیشتر کنید بهتر است علاوه بر بخش فوقانی سربرگها در سایر بخشهای آن نیز از این نماد استفاده کنید. البته هیچ اصل نوشته شده ای برای محل درج لوگوی شرکت وجود ندارد ؛ اما بهترین حالت این است که در سربرگهای رسمی و اداری در قسمت بالای سمت راست صفحه ، لوگو درج گردد ولی در سربرگهای معمولی می توانید در هر قسمت که جذابیت بیشتری دارد یا متناسب با سلیقه شماست آن را درج کنید.

بنابراین در طراحی سربرگها به این نکته مهم توجه کنید که موارد استفاده آنها برای شما در چه زمینه ای است.

همچنین بهتر است تاریخ و شماره نامه و پیوست را نیز در این سربرگها طراحی کنید که همواره در قسمت سمت چپ و بالای صفحه قرار دارند. بهتر است از اندازه قلم ۱۰ یا ۱۱ برای این نوشته ها استفاده کنید زیرا درشت تر از این اندازه ، جذابیت سربرگ شما را کاهش می دهد.

از دیگر بخشهایی که لازم است در سربرگ اضافه شود نام سازمان یا شرکت است. مناسب است که این نام در وسط و قسمت بالای سربرگ قرار گیرد تا در نگاه اول به خوبی قابل مشاهده باشد.

یکی دیگر از  بخشهای مهم در سربرگها ، نوشتن آدرس شرکت یا ارگان است. نوشتن آدرس بخش بسیار مهمی است زیرا به مخاطبان شما این امکان را می دهد که بتوانند با شما در ارتباط باشند. در واقع درج آدرس و راه های ارتباطی شما را در دسترس قرار می دهد.

بنابراین این بخش را مهم فرض کنید و دقیقاً در جای مناسب بنویسید. معمولاً آدرس در قسمت پائین و سمت راست سربرگها نوشته می شود. شما نیز می توانید در این قسمت بنویسید. همچنین اگر به جز آدرس شماره تلفن یا آدرس الکترونیکتان را نیز بنویسید بسیار بهتر خواهد بود.

در کنار مواردی که در بالا گفته شد و بخشهای اصلی و مهم یک سربرگ به ویژه سربرگ رسمی را تشکیل می دهند می توانید از اشکال و خطوط مختلف نیز در طراحی استفاده کنید.

نکته مهم این است که سربرگها را فقط با یک زبان طراحی کنید. به این معنی که هر سربرگ لازم است فقط یک زبان به کار رود و نمی توان از تلفیقی از زبانهای مختلف استفاده کرد.

لازم به ذکر است که بهتر است از المان ها و نوشته های مذهبی در سربرگها خودداری کنید زیرا ممکن است طراحی هنری از حرمت این نوشته ها یا المانها بکاهد. همچنین بهتر است پس زمینه سربرگها سفید و سایر رنگهای روشن باشد و نوشته ها با رنگ تیره که کاملاً قابل خواندن هستند طرحی و نوشته شود.