لوازم جانبی عکاسی در سفر ( قسمت دوم )

در مقاله قبلی سایت طراحان برتر به توضیح انواع سه پایه و لنز پرداختیم ، اما موضوع لنزها نیمه تمام ماند ، که در ادامه این مقاله به توضیح تعداد بیشتری از لنزها در لوازم جانبی عکاسی در سفر ( قسمت دوم ) و فلاش ها خواهیم پرداخت .

لوازم جانبی عکاسی در سفر ( قسمت دوم ) : انواع لنز ها

لنزهای واید انگل: اگر می خواهید از موضوعات بزرگ عکاسی کنید ، این لنز به کارتان می آید . این لنز ها برای عکاسی از خیلی زیادی از مردم ، مناظر طبیعی و شهری یا حتی کلوزآپ اغراق آمیز از اشیا بزرگ، بسیار مناسب است ، مثلا می توانید در آموزش عکاسی صنعتی برای محصولاتی مثل محصولات دکوراتیو بزرگ مثل عکاسی از میز ناهارخوری و صندلی هایش و یا عکاسی مبلمان که نیاز دارید صحنه بزرگی را با جزئیاتش عکاسی کنید از انواع این لنز ها استفاده نمایید . این لنزها دامنه ی دید گسترده ای را در فضایی کوچک فشرده می کنند ( سنسور یا فیلم ). هنگام استفاده از لنزهای واید بسیار دقت کنید ، زیرا بخشی از تصویر را دچار اعوجاج می کنند؛ به ویژه در لبه های تصویر . لنز های رایج واید برای دوربین های دی.اس. ال، آر، ۱۵ تا ۲۴ میلیمتر است . لنز فیش آی نوع دیگری از لنزهای واید است که تصویر را دچار اعوجاج زیادی می کند . لنزهای فیش آی امکان عکاسی از موضوعات بسیار بزرگ و یا عکاسی صعنتی از محصولات بسیار بزرگ را فراهم می کند . لنز فیش آی در لنزهای زوم واید – نرمال معمولی دیده نمی شود. باید لنز شیشه ای جداگانه ای برای کارهای ویژه ی خود تهیه کنید . اگر فقط لنز فیش ای را دوست دارید و برای سرگرمی اقدام به خرید آن می کنید ، کار اشتباهی است . لنزهای فیش ای از ۸ تا ۱۵ میلیمتر هستند .

لنزهای تله فوتو :

با این لنزها می توانید از یک خرس گریزلی، بدون خطر مرگ، عکاسی کنید . لنز تله فوتو همانند تلسکوب است و به شما اجازه می دهد دوردست را از نزدیک ببینید . این لنزها نیز با فشردن موضوعات ، می توانند در تصویر اعوجاج ایجاد کنند . لنز های تله فوتوی معمول از ۷۰ تا ۲۰۰ میلیمتر هستند (برای بسیاری از کارها ۲۰۰ میلیمتر بیش از نیاز است ) . اگر چه لنز هایی با فاصله ی کانونی بیش از ۸۰۰ میلیمتر ، حتی ۱۲۰۰ میلیمتر نیز وجود دارند . برخی مردم لنز های تله فوتو را با لنزهای زوم اشتباه می گیرند. شاید به این دلیل که لنز های زوم به فواصل کانونی بیشتر زوم می کنند . لنز تله فوتو تنها به لنزهایی گفته می شود که به شما اجازه ی عکاسی از چیزهای دوردست با اندازه ی بزرگتر می دهند. لازم است بدانید که از این لنزها در عکاسی صنعتی استفاده می شود ، مثل عکاسی از نما و داخل کارخانه های تولیدی . در واقع این لنزها جزء تجهیزات عکاسی صنعتی نیز به حساب می آیند .

از ویژگی های لنزهای تله فوتوی گران قیمت ، وجود لرزشی گیر برای کاستن از لرزش لنز است . لنز های تله فوتو در برابر هر حرکتی حساسی اند و عکاسی روی دست با این لنزها چالشی برانگیز است . تکنولوژی لرزشی گیر به شما اجازه می دهد تصویری بدون لرزشی را ثبت کنید (حتی اگر نور کم باشد ) . هنگام خرید لنزهای تله فوتو دقت کنید که لنز شما این ویژگی را داشته باشد .

لنزهای ماکرو: برخی عکاسان از دیدن چیزهایی مانند چشم یک حشره ، گل ها و یا عکاسی صنعتی از جواهرات یا هر چیز کوچک ، لذت می برند . این کار با ویژگی اپتیکی لنز های ماکرو امکان پذیر خواهد شد . لنزهای ماکرو به شما اجازه می دهند تا فاصله ی چند سانتیمتری ، به موضوع نزدیک شوید . بسیاری از لنزها، ماکرو نیز هستند بدین معنا که هم می توانید از فاصله ی معمول و هم فاصله ی بسیار نزدیک از موضوع عکاسی کنید . لنزهای ماکرو به شما امکان می دهند ویوفایندر و سنسور خود را با چیزهای بسیار کوچک پر کنید.

هنگام سفر ، یک لنز تله فوتو ، نرمال و واید انگلی حتی در قالب دو لنز زوم کمترین چیزى است که باید در کیف دوربین خود قرار دهید . بیشتر از این مجموعه می توانید لنزهای اختصاصی و سایر لوازم جانبی را همراه خود ببرید .

لنز ها در قیمت ها و کیفیت های گوناگون به بازار عرضه می شوند . لنزهای خوب تصاویر شگفت انگیزی ثبت می کنند درحالی که لنزهای بد این گونه نیستند . به قول معروف هر چه قدر پول بدهید ، آش می خورید (از این که مأیوس شدید، متأسفم). یکی از معایب دی.اس. ال، آر، این است که باید بدنه را جدا و لنزهای دلخواه را جداگانه تهیه کنید . زیرا معمولا لنزهایی که با بدنه ی دوربین عرضه می شوند ، کیفیت خوبی ندارند .

موضوع بعدی که در ابتدای مقاله لوازم جانبی عکاسی در سفر ( قسمت دوم ) به آن اشاره کردیم فلاش ها بود که در زیر توضیحات کاملی از آن ها می خوانید

فلاش دوربین عکاسی

همه ی دوربین ها از تلفن های هوشمند گرفته دی اس ال، آر نوعی فلاش دارند . فلاش های همراه دوربین معمولاً یا داخل بدنهی آن جاسازی شده اند یا به صورت دستی یا اتوماتیک روی بدنه باز می شوند . هر چند می توانید آنها را خاموش کنید، گاهی به فلاش هایی با قدرت بیشتر یا قابل کنترل تر نیاز دارید . در این موارد به دنبال فلاش های جانبی بگردید که روی دوربین نیز سوار می شوند. البته باید بدانید که در عکاسی صنعتی ، یکی از تجهیزات عکاسی صنعتی مهم فلاش ها هستند و باید یکی از انواع فلاش ها تهیه کنید .

فلاش های جانبی ، باطری دارند و در بسیاری از آنها امکان کنترل قدرت فلاش برای موضوعات گوناگون و فواصل مختلف وجود دارد . این فلاش ها با دوربین شما هماهنگ می شوند و روی پاشنه ی فلاش که روی دوربین قرار دارد ، سوار می شوند و هنگام گرفتن عکس خودکار عمل می کنند . یک فلاش جانبی مانند نیکون ۹۰۰-SB بسیار مفید است ، زیرا نور زیادی تولید می کند ، در همین حال چشم را قرمز نمی کند و شما کنترل خوبی روی آن خواهید داشت . فلاشھایی که در بدنه ی دوربین جای دارند معمولا قدرت کافی برای عکاسی از موضوعات مختلف را ندارند  و روشنایى آنها قابل کنترل نیست .

بسیاری از عکاسان فلاش را دوست ندارند . زیرا موضوع را تخت می کند ، عمق را می گیرد و پیش زمینه را درخشان می کند ، در حالی که پس زمینه بسیار تاریک خواهد بود . فلاش ، در فضاهای بسیار بزرگ عملکردی ندارد . ولی زمانی هایی وجود دارد که استفاده از فلاش به دلیل نبود یا کمبود نور لازم است . اگر تصمیم عکاسی در مکانهای تاریک داریدیا می خواهید آموزش عکاسی در شب را شروع کنید ، داشتن فلاش جانبی به شما نور بیشتر و امکان کارهای بهتری خواهد داد. ولی هنگام به کارگیری آن بسیار دقت کنید.

موضوع لنز ها و فلاش ها در همینجا به پایان می رسد اما لوازم جانبی عکاسی در سفر ( قسمت دوم ) برای معرفی دیگر تجهیزات عکاسی ادامه خواهد یافت ، پس با ما در مقالات بعدی سایت طراحان برتر همراه باشید .

شما می توانید برای سفارش عکاسی صنعتی با شماره تماس ۷۷۱۳۵۱۲۷ -۰۲۱ تماس حاصل فرمایید

مطالب مرتبط