نمونه ای از یک طراحی لوگو

در این بخش مراحل مختلف و متنوع فرآیند طراحی گرافیکی لوگو را در متن کار طراحی نشان می دهیم . آنچه در پی می آید ، اندیشه طراحانه در هر کدام از مراحل فرآیند می باشد.

مرحل اول نمونه ای از یک طراحی : تعریف طراحی لوگو

شرکت مادر سوورین از انجمن ها و شرکت های مسکن سازی در انگشتان است و برای همین منظور چندین هویت و برند دارد. قرار شد یک آتلیه طراحی هویت بصری و یا لوگو جدید برای این مجموعه خلق کند، تا تمام جنبه های گوناگون تجارت سوورین زیر چتر آن قرار گیرد . سفارش کار به این آتلیه طراحی ، برای خلق یک هویت برند قدرتمند با استفاده از نام سوورین بود. این هویت باید به همراه یک توصیف می آمد ، تا به روشنی برند زیر مجموعه آن را مشخص کند و ایده منحصر به فردی را در دل خود داشته باشد تا این شرکت و زیر مجموعه های آن را از رقبایشان متمایز سازد. این پاسخ به سوال لوگو چیست ، می باشد.

مرحله دوم نمونه ای از یک طراحی : تحقیق در مورد طراحی لوگو

آتلیه طراحی شروع به تحقیق کرد تا بیابد چه نکاتی سوورین را از دیگر شرکت های مسکن سازی متفاوت کرده است. این تحقیق شامل مصاحبه ها و کارگاه هایی با سفارش دهنده و مشاوره با انجمن ها شرکت های منطقه اش بود ، تا شناختی از ارزش ها و چشم اندازهایی را که برای برند خود داشتند به دست آورند. درباره رقبای سوورین هم تحقیقاتی را ترتیب دادند تا درک بهتری از دنیای بصری این شرکت های مسکن سازی داشته باشند . تحقیق نشان داده بسیاری از افراد بر این تصور هستند که توانایی شرکت سوورین در برآوردن نیازهای مشتریان فعلی اش، و در عین حال طرح ریزی و توسعه کار برای مشتریان آینده اش ، عظیم ترین سرمایه اش می باشد نمونه ای از یک طراحی و یک جستجوی اینترنتی برای طراحی لوگو هایی که مفهوم تداوم و رشد را تداعی کند نیز انجام شد تا در اینجا ایده هایی برای انگیزه های بصری هویتشان به آن ها یاری رساند

photo_2016-02-21_08-28-05

مرحله سوم نمونه ای از یک طراحی : ایده پردازی برای طراحی لوگو

ایده های اولیه طراحی لوگو مفهوم اصلی طرح ریزی برای امروز و فردا را دارا بود . تیم طراحی می خواست شکل و یا بیانی خلق کند که برای لوگو ی گروه سوورین و تمامی برندهای زیر مجموعه اش مورد استفاده قرار گیرد . در اتود های اولیه به دنبال یک شکل انتزاعی بودند که در خود ایده اصلی تداوم و رشد را داشته باشد و بتواند برای خلق کارهای گرافیکی بزرگتر و فرآیند های چاپی استفاده شود و از مفاهیم برندسازی و لوگو پشتیبانی کند. ایده های اولیه ای که آماده شد ، همگی مصداق قدرتمندی از چنین چیزی بودند و کمی پیچیده به نظر می آمدند و از اجزاء زیادی ساخته شده بودند و همین موضوع باعث انعکاس وجوه مختلف کسب و کار سفارش دهنده طرح می شد.

مرحله چهارم نمونه ای از یک طراحی : انتخاب نهایی برای انجام عملیات فینیشینگ طراحی لوگو

از میان تمامی ایده ها سه ایده طراحی لوگو متفاوت تا مرحله انتخاب پیش رفت. نخستین ایده ، یک نوار موبیوس که با فرمی سه بعدی ترسیم شده بود ، تا حسی زنده و تندیس وار و پویا به آن بدهد. امکانات متعددی برای تغییر شکل لوگو وجود داشت، اما حالت زاویه داری که برایش استفاده کردند احساسی از انرژی جنبشی را به آن داد . ایده دوم از یک موازنه دو وجهی در هم تنیده و متحرک تشکیل می شد و سومین ایده طراحی لوگو متشکل از دو شکل وابسته به هم که با استفاده از احساس تداوم و قدرت یکی شده بودند ارائه گردید. ایده ها به رویت سفارش دهنده کار جهت تایید رسید.

مرحله پنجم نمونه ای از یک طراحی : نمونه سازی از روی طرح انتخاب شده لوگو

با استفاده از روش های مختلف روی طرح منتخب اصلاحاتی انجام گرفت . این نوار از یک نوار موبیوس اقتباس شده است ، شکلی بی انتها که اگر خطوط مرزی اش را با چشم دنبال کنید به نقطه شروع باز می گردد. این شکل رابطه میان نظارت بر نیاز های متغیر مشتریان فعلی و در عین حال طرح ریزی توسعه برای رضایت مندی مشتریان آینده را منعکس می سازد . فرم تندیس وار و برجسته آن حسی از قدرت و ثبات را تداعی می کند و در عین حال شکل سه گوش سیال و سایه روشن های نیمه شفاف و دینامیک آن روحیه ای با نشاط و آینده نگر را نشان می دهد که با رنگ نارنجی تشدید شده است . این نماد لوگوتایپ را ساده اما قدرتمند و کامل می کند و رابطه قوی و متوازن میان این دو عنصر برقرار می سازد.

photo_2016-02-21_08-28-27

مرحله ششم : اجرای لوگو

طرح نهایی تمامی برندهای سورین و برندهای زیر مجموعه اش را پوشش داده ، و نیز بر روی همه کارهای چاپی ، چاپ شد و همچنین به عنوان لوگو بر روی یونیفرم ها و اتومبیل های شرکت ظاهر شد. این لوگو در تمامی دفاتر محلی و حقوقی شرکت و سایت های ساختمانی که سوورین مشغول ساختن خانه های جدید بود مورد استفاده قرار گرفت.

photo_2016-02-21_08-28-37

photo_2016-02-21_08-27-50

مطالب مرتبط