نکات طلایی طراحی کاتالوگ و بروشور

لحاظ نمودن تعدادی اصول ساده در طراحی بروشور به شما یاری می‌ رساند تا طرح خویش را به صورتی طراحی نماید که پیشرفته ، استاندارد و شکیل به چشم آید.

قواعدی که در طراحی بروشور استفاده می‌شوند مشابه یک الگو و طرح بنا برای ازنده می‌باشند. با این اختلاف که شما به منظور درک و شناخت آن احتیاجی ندارید که اساساً اطلاعات بسیاری در حیطه‌ی طراحی داشته باشید.

استفاده از این قواعد مقدماتی به ، به وجود آوردن ترازمندی ، تمایل و ایجاد رابطه آسان مدد می‌رساند. این اصول موجب خواهد شد که طرح بروشور شما برخوردار از یک ثبات به خصوص شود و نظر بسیاری از بینندگان و خوانندگان را جذب نماید. از این رو پیش از آن که طراحی و طرح بروشور خویش را آغاز نمایید لازم است با ژرف نگری و به طور موشکافانه درباره‌ی طرحی که تمایل دارید ایجاد نماید بیاندیشید. تشریح مقصود و هدف از طراحی بروشور پیش از آغاز طراحی به شما مدد می‌رساند تا بروشوری را چاپ و نشر و اشاعه دهید که به مطلوب‌ترین و شایسته‌ترین صورت خود به مقصود مورد نظر دست یابید.

طبقه بندی مولفه‌ها و اجزای پیوسته و وابسته: اجزای متفرق و نامنظم بصری برای مخاطب و خواننده پیچیده و ابهام آمیز است. بیننده واقف نمی‌باشد که بایستی به چه قسمتی از بروشور توجه داشته باشد و یا چه داده‌ها و معلوماتی مرتبط با هم می‌باشند. در طراحی بروشور ، داده‌ها و معلومات خویش را به شکل بخش‌های ایجاز شده و خلاصه و هدایت شده طبقه بندی نمایید. در صورتی که یک نوشته و زیر نویس پیوسته و مربوط به هم دارید ، آنان را با یکدیگر تلفیق نمایید.

در صورتی که نشانی و آدرس اینترنتی و تلفن شرکت بایستی در بروشور نشان داده شود آن را در یک قسمت کوچک جای داده و میان این بخش‌ با دیگر مضامین جدایی و بازه‌ای جای دهید. در حقیقت بایستی با ترکیب و فشرده سازی اجزای بصری پیوسته و منحصر کردن یک تیتر مطلوب و درخور برای هر کدام از این قسمت‌ها ، طراحی بروشور را به مطلوب‌ترین و شایسته‌ترین صورت برای بینندگان و مطالعه کنندگان انجام داد. به علاوه تمام داده‌ها و معلومات نامربوط هم بایستی توسط چارچوب خاصی از این بخش‌ها مجزا شود.

هم ترازی و تعادل اجزا و مولفه‌ها: امکان دارد شما در طی پروسه‌ی طراحی کاتالوگ درک نکنید که اجزای گرافیکی را به شکل ناگهانی و اتفاقی در یک برگه جای دهید. ولی در صورتی که هر مولفه و جز تازه‌ای را در امتداد اجزا و مولفه‌های به خصوصی جای دهید ، این بدین معناست که شما هم ترازی و تعادل اجزای بصری را در بروشور انجام داده‌اید. مشابه رده‌بندی اجزای پیوسته ، هم ترازی داده‌ها به بیننده و مطالعه کننده بروشور یاری می‌رساند که داده‌ها و معلومات را با نظم مطلوب‌تری بخوانند. به علاوه رابطه چشمی میان مطالعه کننده و بروشور را استحکام می‌بخشد و اعتماد سازی را افزایش می‌دهد.

نظامند بودن و ارتباط دیداری و بصری: تمام طراحان با هر تجربه و خبرگی که هستند ، از این مورد مطلع هستند که بایستی در طراحی بروشور به شکلی رنگ‌ها را به کار گرفت که هارمونی و تناسب لازم را در برگه‌های بروشور به خوبی ایجاد گردد. ولی موردی که تعدادی از آنان از آن چشم می‌پوشند آن است که هماهنگی و هارمونی مین رنگ آرم و نماد و  درون مایه و بک گراند بروشور در طی فرآیند حس انسجام و پیوستگی را در طراحی و طرح بروشور نمایان می‌سازدو مطالعه کننده احساس خوشایندی از مطالعه بروشور خواهد داشت.

تباین و برجسته سازی: تضاد و سایه و هایلایت جهت به وجود آوردن تصریح و تاکید مطالب به کار گرفته می‌شود. به علاوه به منظور دسته بندی محتوا می‌توان از کنتراست بهره گرفت. در طراحی بروشور هر عنصر گرافیکی با تباین مجزا از دیگر اجزا مشاهده می‌شود.

فضای خالی: فضای خالی به فضای سفید میان اجزا و مولفه‌های تصویری و نوشتاری اطلاق می‌شود. طراحان آماتور غالباً این نکته را در نظر نمی‌گیرند و از آن به گونه‌ای مطلوب بهره نمی‌برند. با جای دادن فضای خالی مطلوب و استاندارد میان اجزا و متون و تصاویر به آنان اجازه و فرصت دیده شدن مطلوب و آراسته را بدهید. به علاوه چشم مطالعه کننده قادر است به سادگی به تمام قسمت‌ها احاطه بیابد و دچار کسالت و خستگی چشم نگردد. با بهره گیری از این نکته قادرید طرح بروشور منظم‌تر و شکیل‌تری را دارا باشید.


جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد  طراحی بسته بندی به این صفحه مراجعه کنید

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی لیبل و طراحی جعبه به این صفحه مراجعه کنید

مطالب مرتبط