نکات کلیدی در طراحی فاکتورهای فروش

فاکتور یا همان صورتحساب فروش ، شامل برگه ای است که در آن نام محصول خریداری شده به همراه تعداد و قیمت آن نوشته می شود.

به طور کلی بخشهای اصلی که یک طراحی فاکتور را تشکیل می دهد باید شامل موارد زیر باشد:

نام فروشگاه ،

نام خریدار ،

نام محصول خریداری شده ،

تعداد محصول خریداری شده ،

قیمت تکی محصول ،

قیمت جمع کل محصولات ،

تاریخ فروش

تمامی این بخشها باید هم در فاکتور فروش و هم در فاکتور خرید ثبت شود. فاکتور فروش ، فاکتوری است که برای فروشنده صادر می شود و فاکتور خرید ، برای خریداران صادر می شود.

علاوه بر فاکتورهایی که هنگام فروش محصول برای خریداران صادر می شود ، ممکن است مشتریان و خریدارانی که به بازار سر می زنند و از شرایط و قیمت محصول اطلاعی ندارند ، به فروشنده های مختلف سر بزنند و از قیمت محصولات پرسو جو کنند. در این موارد ، معمولاً فروشنده ها برای مشتریان ، پیش فاکتور صادر می کنند. پیش فاکتور ، برگه ای است که قیمت محصول مورد نظر در آن نوشته می شود و با این برگه ، خریداران فرصت دارند تا با فروشنده های مختلف در بازار به مزاکره یا پرس و جو بپردازند و در نهایت ، مناسب ترین قیمت و فروشگاه را انتخاب کنند.

لازم به ذکر است که خریداران معمولاً سعی می کنند پیش فاکتورهای مختلف را از فروشنده های مختلف به دست آورند و در نهایت تمامی اطلاعات جمع آوری شده و قیمتهای پیشنهاد شده توسط فروشنده ها را در کنار هم قرار داده ، تجزیه و تحلیل کنند و در نهایت تصمیم گیری کنند. خریداران باید در نظر داشته باشند که قیمتهای پیشنهاد شده از طرف فروشنده ها و پیش فاکتور صادر شده ، مدت زمان محدودی دارد و همیشه نمی توانند از آن استفاده کنند.

در کل می توان گفت ، نوع فاکتوری که طراحی و چاپ می شود به عوامل زیر بستگی دارد:

 یک) نوع کاغذ استفاده شده

کاغذ فاکتور ممکن است به دو شکل کاغذ تحریری یا کاغذ کاربن باشد. کاغذ تحریر دارای سطح بافت دار است و قدرت جذب بالایی دارد. به همین دلیل بهترین کاغذ برای چاپهای رنگی است. کاغذ کاربن لس ، کاغذی است که شما در ظاهر کاربنی نمی بینید و کار کردن با آنها بسیار تمیز است ولی در عین حال ، نوشتارهای کاغذ رویی  بر روی کاغذ پائینی چاپ می شود.

دو) نوع چاپ

از نظر نوع چاپ ، می توانیم طراحی فاکتور را به دو دسته ، چاپ رنگی و سیاه و سفید تقسیم کنیم. معمولاً فاکتورهای فوری که در هر کسب و کار کوچکی مورد استفاده قرار می گیرد از نوع چاپهای سیاه و سفید هستند. برخی از کسب و کارها و اغلب ، کسب و کارهای رسمی از فاکتورهای رنگی استفاده می کنند.

سه) نوع صحافی

اگر دقت کرده باشید در برخی از فاکتورهای فروش ، بعضی از کلمات را به صورت برجسته چاپ کرده اند. ممکن است در برخی از فاکتورهای فروش از حروف برجسته استفاده کنند و در برخی نیز از کلمات و حروف معمولی  استفاده کنند. معمولاً شماره فاکتور را با حروف برجسته چاپ می کنند.

اگر قصد دارید ، فاکتور فروش طراحی کنید ، لازم است تمامی مطالب و بخشهای گفته شده در بالا را در نظر بگیرید و سپس سفارش طراحی و چاپ فاکتور فروش  دهید. لازم به ذکر است که طراحی فاکتورهای فروش ، لوگوی شرکت یا فروشگاه شما حتماً باید در بالای فاکتور درج شود. طرح لوگوی شما ، معرف و نشان فعالیت شماست. این طرح باید در تمامی قسمتهای کسب و کار شما ، از سایت تا فاکتورهای فروش و ایمیلها و سایر جاها درج شود.

نباید فروش کرد که وقتی شرکت طراحی کاتالوگ و طراحی بسته بندی خود را با دقت پیگیری می کند و یا یک وبسایت زیبا طراحی می کند حتما باید طراحی فاکتور حرفه ای و طراحی پوستر خوب هم داشته باشد.

مطالب مرتبط