هدف از طراحی چیست؟

طراحی را به عنوان دانشی تعریف می کنند که هدف از آن خلق یک طرح از یک تصویر یا برداشت ذهنی است.

این تصویر امکان دارد کاملاً خیالی و ساخته و پرداخته ذهن انسان باشد بدون اینکه مصداق بیرونی برای آن وجود داشته باشد ؛ یا اینکه می تواند برگرفته از تصاویر موجود در دنیای بیرون باشد. تعاریف متعددی از طراحی ارائه داده اند و از طرفی کاربردهای بسیار مختلفی نیز برای آن نام برده اند. طراحی ، واژه و اصطلاحی است که نمی توان به طور مشخص و کامل آن را تعریف و توصیف کرد. نخستین طراحی های باقی مانده از انسانهای نخستین و ساکنان قدیمی کره زمین ، نشان می دهد که طراحی از زمانی که انسان بر روی این کره خاکی زندگی می کرده ، وجود داشته است.

کهن ترین طرحهایی که وجود دارد به زمانی بر می گردد که انسانها در غارها ساکن بوده اند. تصاویری که انسانهای اولیه بر روی دیوار این غارها نقاشی کرده اند حاکی از وجود طراحی در دورانهای اولیه زندگی انسان بر روی کره زمین بوده است. همانطور که طراحی های مختلف امروزی در صنایع مختلف یا برای اهداف مختلف ، برگرفته از ذهن انسانهاست و معنایی دارد و یا برای نیت و هدفی طراحی می شود ؛ طراحی های انسانهای اولیه نیز برای پیغام رسانی یا اهداف معنوی بوده است. مطالعه طراحی های باقی مانده به درستی نشان می دهد که این انسانها نیز تصاویر ذهنی خود را برای هدفی که مد نظر داشته اند بر روی دیوار غارها حک کرده اند. بسیاری از این تصاویر نشان می دهد که آنها ، این طراحی ها را علاوه بر پیام رسانی به سایر افراد ، برای اهداف محافظتی مانند اعتقاد به ویژگی جادویی این تصاویر برای دفع بلا طراحی کرده اند. بر همین اساس ، به این نتیجه می رسیم که ترسیم خواسته ها و اهداف انسانها دارای قدرت زیادی در پیام رسانی است.

طراحی هایی که امروزه شکل و فرم خاصی به خود گرفته است و از تکنیکهای نوین برای ایجاد جذابیت در آنها استفاده می شود ، ریشه در همین باورها و اعتقادات هست که تصاویر و طرحی ها گاهی بسیار گویاتر و جذاب تر از سخنانی هستند که تنها به صورت شفاهی مطرح می شوند. همچنین انواع طراحی ها اعم از طراحی تبلیغات ، طراحی بنرها ، طراحی کاتالوگ و طراحی لوگو و طراحی پوستر مزیت دیگری که دارند ، دارای دوام بیشتری هستند و در ذهن افراد به مدت طولانی تری باقی می مانند و تأثیر گذاری بالاتری دارند. انسانها در کل به تصاویر طراحی شده و الهام گرفته شده از ذهن انسانهای دیگر علاقه مند هستند و برایشان جذاب است که بدانند انسانهای دیگر به چه چیزی و چگونه فکر می کنند. همچنین ، انسانها تمایل دارند متناسب با تصویر ذهنی خودشان بر محتوای ذهنی دیگران تأثیر بگذارند. بنابراین ، اهمیت طراحی ها و تأثیر گذاری آنها به حدی است که بهتر است در زمینه های مختلفی مانند طراحی تبلیغات ، طراحی بنرها ، طراحی بروشور و کاتالوگ و طراحی لوگو ها ، طراحی هر نوع پیامی بر روی هر سطحی دقت فراوانی به خرج دهید تا میزان تأثیرگذاری آن افزایش پیدا کند. طراحی را می توان در هر سطحی پیاده کرد ولی مهم این است که شما بدانید سطح و مکان مناسب درج طراحی شما چیست و اثرگذاری آن سطح چگونه است.

مطالب مرتبط