چند نکته طلایی در طراحی کاتالوگ و بروشور

ارتباط تصویری یا گرافیک شاخه ای از هنرهای تجسمی است که به علت کاربرد های گسترده بسیار مورد توجه فعالان صنایع مختلف قرار گرفته است .

گرافیک یا به شکل جامع تر طراحی گرافیک بوسیله ابزارهای مختلف و متنوع به خلق آثار دو بعدی بر روی سطوحی مانند سنگ ، چوب ، فلز ، پلاستیک ، پارچه ، بوم ، کاغذ و حتی ال سی دی کامپیوتر ها می پردازد که وظیفه آن رساندن پیامی خاص به بیننده می باشد .

طراحی گرافیک و طراحی لوگو حرفه ای یک روند خلاقانه و مبتکرانه می باشد که معمولا این روند با تولیدکنندگان تصویر مانند چاپ خانه ها و تابلوسازان تکمیل می گردد در حاشیه همین موضوع خوب است بدانید که هر کس فارغ التحصیل دانشگاه هنر بود نمی توانید از خود خلاقیت خلق کند . ” طراحی گرافیک ” هنر و حرفه ای است که بر روی ارتباط تصویری و نمایشی تمرکز دارد . همچنین به صورت کلی ، این حرفه به عنوان ارتباط بصری و همچنین طراحی ارتباطی شناخته می شود . یک طراح در فرآیند طراحی گرافیک از تکنیک های متفاوتی از قبیل تکنیک فن چاپ ، هنرهای تصویری و همچنین صفحه آرایی در جهت اهداف خود که رساندن پیام و یا پیام های خاصی به بیننده می باشد بهره می برد . برخی از این ویژگی ها برای طراحان گرافیک ذاتی است و برخی دیگر کسب کردنی و حاصل از تجربه می باشد . از طراحی گرافیک در مواردی چون آگهی های تبلیغاتی ، نشریات ( مجله ، روزنامه، کتاب و . . . ) ، بسته بندی محصولات ، وب سایت ها ، طراحی بروشور ها ، طراحی لوگو  و طراحی برند های تجاری ، طراحی پوستر ، طراحی ست اوراق اداری و طراحی لیبل  استفاده می شود . کاتالوگ ها به واسطه رساندن حجم بالایی از اطلاعات محصول و خدمات در زمان کوتاه به بیننده ، در میان فعالان صنایع گوناگون و خدمات طرفداران بسیاری را جذب خود کرده است . کاتالوگ نوعی از تبلیغات در صنعت و تجارت است که قادر است با مخاطب ارتباط مستقیم برقرار کند و به نوعی وقتی کارشناسان فروش محصولات صنایع حضور ندارند کار آن ها را انجام می دهد .

از طراحی کاتالوگ در جهان مدت زیادی نمی گذرد ؛ در اواسط قرن بیستم فعالان صنعت و تولیدکنندگان از دیگر ابزارهای تبلیغاتی و قدیمی مانند اطلاعیه ها و تراکت های تک رنگ نتیجه ای نگرفتند . از این رو به دنبال جذب مخاطب هدف بیشتر و ارائه محصولات و خدمات به شکل نو برآمدند . برای رسیدن به این اهداف ناگزیر به خلق شیوه نوینی از طراحی گرافیک شدند تا بتوانند مخاطب هدف خود را بیشتر و بهتر از قبل جذب نمایند . البته امروز از انواع کاتالوگ های دیجیتال نیز در سایت ها استفاده می کنند که در فروش و بازاریابی بسیار موثر اند ، حتی بعضی از انواع آن ها را از طریق ایمیل و شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و واتس آپ با مشتریان خود به اشتراک می گذارند .

همچنین با ظهور تنوع در تولیدات برای انسان مصرف گرای جامعه نوپای پس از جنگ جهانی دوم ، پدیده تبلیغات چنان تحت تاثیر قرار گرفت که دیگر تولیدکنندگان خدمات و محصولات بدون تبلیغ و معرفی موثر محصول وخدمت خود توانایی رقابت در بازار را نداشتند . به ناچار برای جذب افکار جامعه باید به روش های جدید و موثرتری روی می آوردند تا بتوانند گوی را از دست رقبای خود ربوده و بازار را در دست خود گیرند ؛ این امر مهم نیاز به نوآوری و خلاقیت در پدیده طراحی گرافیک را باعث شد .

شناخت محصول ( از نظر کمی و کیفی ) ، تصاویر واقعی و شکیل محصول ، توضیح شاخه های متنوع محصول ، معرفی ساختار و مشخصات فنی بوسیله تصاویر دیداری و نوشتاری از عملکردهای خاص ، منحصر به فرد و خلاقانه کاتالوگ بود .

در همان زمان ، طراحی بروشور به جز صفحه روی جلد که بیشتر شبیه پوستر بود ، داخل آن به شکل یک برگه پشت و رو طراحی می شد که تقریبا شبیه به تراکت های حال حاضر بود .

اندازه کاتالوگ در ابعاد ( ۳۰ × ۲۱ ) به صورت استاندارد در سال های ۱۹۷۰ میلادی در کشور فرانسه تعیین گردید . طبق این استاندارد کاتالوگ ها معمولا از بیش از ۲ برگ تشکیل شده بودند و علاوه بر وجود تصاویر جذب کننده ، از متون نوشتاری نیز برای معرفی دقیق تر و موثرتر استفاده می شد . امروزه نیز در طراحی کاتالوگ ها نیز از همین قواعد با کمی تغییر استفاده می کنند ، بیشتر بروشور ها در ابعاد a4  طراحی می شوند و طراحان گرافیک از تصاویر نوشتاری و دیداری در آنها بهره می گیرند . تعداد صفحات این کاتالوگ ها بیشتر به تعداد محصولات و خدمات سفارش دهنده کار وابسته می باشد .

به علت شناخت محصولات و خدمات بدون واسطه و همچنین کسب اطلاعات دقیق در زمان کوتاه ، کاتالوگ ها به سرعت جایگزین پوسترها و تراکت ها گردیدند . یکی دیگر از دلایل استقبال فعالان صنعت از بروشور ها ، قابل حمل و نقل بودن آن ها ( بر خلاف پوسترها ) بود .

آنچه که در طراحی کاتالوگ اهمیت دارد :

سهولت دسترسی : یکی از مهم ترین اطلاعات موجود در کاتالوگ اطلاعات تماس می باشد . اطلاعاتی از قبیل شماره تلفن ، آدرس ، ایمیل ، وبسایت و . . . راه های ارتباطی است که می بایستی در کاتالوگ ارائه گردد .

جامع و کامل بودن اطلاعات: اطلاعاتی که در بروشور درج می گردد بایستی به گونه ای باشد که مخاطبان محصولات و خدمات به راحتی از محتوای آن مطلع گردند . اطلاعاتی نظیر نوع ساخت ، اندازه ، رنگ ، قیمت می تواند راهنمای مناسبی برای مخاطبان باشد .

عکاسی حرفه ای : یکی از مواردی که در طراحی بروشور اهمیت ویژه ای دارد، تصاویری است که به صورت حرفه ای باعث جذابیت کاتالوگ می گردد. عکاسی حرفه ای وابستگی شدیدی به هزینه مصرفی دارد .

توجه به مخاطب : طراحی کاتالوگ بایستی به نحو اختصاصی توسط طراحان حرفه ای گرافیک و بروشور انجام پذیرد تا نظر مخاطب محصولات خاص یک صنعت را جلب نماید . طرح های چندگانه نیز برای صنایعی که چند گروه مخاطب مختلف دارند بایستی توسط طراحان کاتالوگ طراحی گردد.

اندازه : عواملی از قبیل مکان استفاده از بروشور مانند نمایشگاه و یا هواپیما بایستی مدنظر طراحان کاتالوگ قرار گیرد تا بهترین سایز را برای کاتالوگ انتخاب نمایند .

تعداد صفحات : تعداد صفحات یک کاتالوگ به میزان اطلاعات مورد نیازی که باید در اختیار مخاطب قرار گیرد وابسته می باشد . طراح کاتالوگ بایستی تعداد صفحات را به گونه ای طراحی کند که مه مخاطب را علاقمند نگه دارد و هم با نپرداختن به جزئیات اضافی مخاطب را از ادامه مطالعه بروشور منصرف نکند .

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی کاتالوگ و بروشور به این صفحه مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط