چگونه می توانیم اثر تبلیغاتی برند خود بر مشتریان را اندازه گیری کنیم ؟

نحوه ارتباط با مخاطبان هدف و کیفیت تعاملی که برقرار می شود از اهمیت بسیار زیادی در دنیای کسب و کار و بازاریابی برخوردار است.

برخی از برندها با آگاهی از اهمیت این مسئله به طور دائم تلاش می کنند بودجه های زیادی را در این حوزه صرف کنند. این اقدام در بلند مدت می تواند هزینه های زیادی را برای شرکتها و برندها در پی داشته باشد  و هیچ تضمینی نیز برای کارساز بودن آن وجود ندارد.

مناسب ترین روش تبلیغاتی روشی نیست که با هزینه زیاد انجام شود بلکه مناسب ترین تبلیغات ، تبلیغاتی است که با کمترین هزینه و بیشتری بهره وری همراه باشد. بنابراین باید از معیارهای مشخص و دقیقی برای ارزیابی کارآیی و اثر تبلیغات خود استفاده کنید.

به همین منظور ، در این مقاله سعی داریم معیارهای مناسب و دقیقی را به شما معرفی کنیم که بتوانید اثر تبلیغاتی خود را به دقت بسنجید.

یک) توجه به دامنه مشتریان

یکی از مهمترین توصیه هایی که به شما داریم این است که از دامنه مشتریان خود به عنوان یک معیار مناسب برای سنجش اثر تبلیغاتی استفاده کنید. منظور از دامنه مشتریان این است که هر کدام از مشتریان هدف شما با توجه به اینکه متعلق به چه فرهنگ و محل جغرافیایی است از معیارهای مربوط و مناسب با آنها استفاده کنید.

شما نمی توانید یک معیار و مقیاس مشخص و واحدی داشته باشید و تمامی مشتریان و مخاطبان خود را با توجه به آن مورد ارزیابی قرار دهید ، چرا که افراد در محل جغرافیایی مختلف از سلیقه ها و ویژگیهای مختلف برخوردار هستند که به شدت بر افکار ، احساس و اقدامات آنها اثر می گذارد.

دو) تغییر معیارها به صورت دوره ای

حتی اگر شما مناسب ترین و بهترین معیار را برای اندازه گیری اثر تبلیغاتی داشته باشید ولی باز هم نیاز به این دارید که در دوره های مختلف یک تجدید نظر جدی روی آنها داشته باشید و مطابق با نیازهای هر زمان آن را به کار ببرید. یکی از اشتباهات بزرگی که برخی از برندها و شرکتها مرتکب می شوند این است که همواره از یک معیار مشخص برای اندازه گیری اثر تبلیغاتی استفاده می کنند.

سه) داشتن معیارهای با اهمیت

هر برندی در عرصه بازار و بازاریابی اهداف مشخصی دارد. زمانی که اقدام به طراحی برنامه تبلیغاتی می کنند این اهداف را مد نظر قرار می دهند و متناسب با آنها به طراحی تبلیغات می پردازند.

متأسفانه برخی از برندها اهداف و برنامه هایی را برای فعالیتهای خود در نظر می گیرند ولی در طراحی تبلیغات و ارزیابی اثر بخشی آن نمی دانند که از چه معیارهایی باید استفاده کنند. در حالی که اهداف شما در هر کاری تعیین کننده تمامی مسیرهای فعالیت شماست.

بنابراین اهدافی که برای شرکتتان در نظر گرفته اید لازم است به عنوان اهداف شما در برنامه های تبلیغاتی و ملاکهای ارزیابی اثربخشی آنها مورد توجه قرار گیرند. اگر از این روش استفاده کنید همواره تمامی فعالیتهای شما هدفمند ، متناسب و یکپارچه خواهند بود.

 چهار) استفاده از نتایج

شاید جالب باشد بدانید که برخی از برندها با اینکه از یک معیار برای ارزیابی اثربخشی تبلیغات خود استفاده می کنند ولی در نهایت از نتایج یافته های خود برای بهبود کیفیت کسب و کارشان استفاده نمی کنند.

شاید این جمله برای شما شوکه کننده و عجیب باشد ولی باید بدانیم که این اتفاق به وفور روی می هد ؛ زیرا بسیاری از کسب و کارها مسیرهای استفاده از این داده ها را نیاموخته اند یا نمی دانند چیست ؟ بنابراین به شما توصیه می کنیم تجزیه و تحلیل این اطلاعات و نحوه استفاده از آنها را به افراد صاحب نظر و با تجربه بسپارید تا شما را در این مسیر یاری کنند.

این نتایج حتی در طراحی بسته بندی محصولات نیز کمک خواهد کرد.

مطالب مرتبط