چگونه یک لوگوی مناسب طراحی کنیم؟

طراحی یک لوگو از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لوگو یک علامت برای کالا یا شرکت شماست که در صورتی که مناسب طراحی شده باشد می تواند به راحتی در ذهن مخاطبان و مشتریان حک شده و ماندگار شود. بنابراین ، طراحی یک لوگو باید با رعایت اصول و مواردی انجام شود تا بتواند تأثیر گذاری لازم را داشته باشد. در این مقاله تکنیکها و راهکارهایی که برای طراحی یک لوگوی مناسب و خوب باید رعایت شود ارائه خواهد شد.

لوگو مناسب

یک) بررسی لوگو ی رقیبان

قبل از اینکه به طراحی لوگوی مورد نظر بپردازید سعی کنید طراحی لوگوی کالاها یا شرکتهایی که جزء رقیبان شما هستند بررسی کنید. این کار به این دلیل ضرورت دارد که لوگویی که شما طراحی می کنید باید یک طرح نو و خلاقانه داشته باشد و کپی لوگوی دیگران نباشد. البته می توانید از لوگوهایی که رقیبهای شما در بازار استفاده می کنند و یا لوگوهایی که موفق عمل کرده اند ایده ها و نظرات جدید و خلاقانه ای پیدا کنید ولی نباید طرحی که استفاده می کنید و لوگویی که طراحی می کنید به کار دیگران شبیه باشد. اگر در طراحی خود یک ایده تازه و خلاقانه ای نداشته باشید و بخواهید از کار دیگران کپی برداری کنید ؛ نه تنها لوگوی طراحی شده شما هیچ جذابیتی نخواهد داشت و نمی توانید به هدفی که از طراحی لوگو دنبال می کنید که همان جذب و جلب مشتریان است برسید بلکه در مقابل به قوی تر شدن لوگوی رقیب خود و یا محبوبیت آن کمک می کنید.

دو) ویژگیهای مخاطبان خود را در نظر بگیرید

در طراحی لوگو حتماً باید گروهی را که برای آنها لوگو را طراحی می کنید در نظر داشته باشید. علاوه بر اینکه لوگو باید با محصول و یا خدماتی که ارائه می شود همخوانی داشته باشد بلکه باید ویژگیهای مخاطبان و مشتریان هم در نظر گرفته شود. در صورتی که گروه مخاطبان شما کودک باشند باید از رنگها و به ویژه رنگهای شاد و روشن بیشتر استفاده کنید. طرحی را انتخاب کنید که با سن کودکان متناسب بوده و برای آنها جذاب باشد. در صورتی که مخاطبان شما افراد بزرگسال هستند ، باید در طراحی خود ویژگیهایی که مناسب با بزرگسالان است در نظر بگیرید یا در استفاده از رنگها کمی محتاطانه تر رفتار کنید. اما در کل لوگوهایی که از رنگها در طراحی آنها استفاده می شود از محبوبیت و جذابیت بیشتری برخوردار هستند.

سه) استفاده از اشکال هندسی

شکلهای هندسی که برای طراحی لوگوها در نظر گرفته می شود باید با دقت انتخاب شوند ، زیرا هر کدام از اشکال هندسی می توانند یک حس و یا مفهومی را به مخاطبان انتقال دهند. به عنوان مثال طرحهای دایره ای بیشتر مفهوم اطمینان و انعطاف پذیری را منتقل می کنند ؛ یا طرحهای مربعی و مستطیلی بیشتر نشان دهنده مقاومت و دقت هستند. طرحهای مثلثی بیشتر نشان دهنده رعایت اعتدال و نظم در طراحی هستند. بنابراین در صورتی که از شکلهای هندسی برای طراحی لوگوها استفاده می کنید به این نکات ظریف و حساس توجه داشته باشید.

چهار) وضوح و سادگی طرح

تا جایی که می توانید لوگو را به صورت ساده طراحی کنید. دلیل این امر ، این است که طرحهایی که دارای اشکال پیچیده ای هستند نمی توانند به راحتی در ذهن افراد ماندگار شوند ولی یک طرح واضح و بسیار ساده به راحتی می تواند توجه را جلب کرده و در ذهن افراد حک شود

پنج) ایجاد ارتباط مناسب با مشتریان

اصلی ترین هدف یک لوگو باید برقراری ارتباط درست با مخاطبان و مشتریان باشد. در صورتی که یک لوگو بتواند ارتباطی بر مبنای اعتماد ، صداقت و کیفیت کالا و محصولات با مشتریان خود برقرار کند می تواند برای زمانهای بسیار طولانی حتی در صورتی که تولید آن محصول متوقف شده باشد در ذهن مشتریان باقی بماند و موجب شود مشتریان کالاهای جدیدی که مصرف می کنند همچنان با محصول قدیمی یک لوگو مقایسه کنند. بنابراین اصل برقراری ارتباط درست میان لوگوی طراحی شده با مشتریان از ارکان اصلی در طراحی لوگو است. به همین منظور سعی کنید یک طرح ساده داشته باشید تا به راحتی در حافظه مخاطبان باقی بماند. در صورتی که ارتباط صحیح بین مشتریان و یک لوگو برقرار شود ، مشتریان شما نقش تبلیغات محصول و لوگوی شما را خواهند داشت.

همه چیز در مورد طراحی لوگو حرفه ای در این صفحه اینترنتی


موضوعات مرتبط با طراحی لوگو :

اصول طراحی لوگو

تغییر لوگوی قدیمی

نمونه ای از یک طراحی لوگو

دانلود نرم افزار طراحی لوگو

طراحی حرفه ای لوگو

نقش رنگ ها در طراحی لوگو

برای طراحی لوگوی خوب خرج کنید.

روند تکامل لوگو سه قول خودرو سازی دنیا

چگونگی طراحی یک ” آرم” مناسب

 

مطالب مرتبط