طراحی بسته بندی اسباب بازی

طراحی بسته بندی اسباب بازی موضوع این مقاله برای صاحبان کسب و کار در ایران و خارج از ایران می باشد.

مقدمه طراحی بسته بندی اسباب بازی

پیش از شروع طراحی، طراح ملزم است که روانشناسی مخاطبان محصول را به خوبی بداند. اینکه مصرف کنندگان آن محصول، چه گروهی از افراد جامعه را تشکیل می دهند و اینکه می بایست رنج سنی آن ها را برای انتخاب رنگ ها و المان های طراحی اصولی مشخص باشد.

این امر به این دلیل مهم است که میزان فروش و البته برندینگ محصول به عهده ی بسته بندی آن می باشد که از این طریق می تواند نظر ببیننده را به خود جلب کند.

در این مقاله قصد داریم به طراحی بسته بندی اسباب بازی کودکان بپردازیم.

طراحی جعبه اسباب بازی
طراحی جعبه اسباب بازی

کودکان قسمت تقریبا زیادی از وقت خود را با انواع اسباب بازی ها می گذارند. این اسباب بازی ها هم می توانند برای سرگرمی باشند و هم آموزشی.

جنس اسباب بازی باید مناسب با رنج سنی کودک باشد، بعضی اسباب بازی ها برای رنج های سنی کمتری است که این دست از کودکان معمولا برای ارتباط با هر وسیله ایی آن را داخل دهان خود می گذارند که اگر از جنس نامرغوبی تولید شده باشد به سلامت آن ها آسیب وارد می شود.

بعضا اسباب بازی ها داخل انواع جعبه و باکس قرار داده می شوند. برای طراحی بسته بندی باید جنس آن، رنج سنی و البته جنسیت مخاطب، برای طراح مشخص باشد.

بیشتر بخوانید : طراحی بسته بندی

نکات اساسی طراحی بسته بندی اسباب بازی

در طراحی بسته بندی اسباب بازی چند نکته قابل اهمیت است.

۱. انتخاب رنگ بسته اسباب بازی : طراح قبل از طراحی، اطلاعات مربوط به کالا و برند را از کارفرما دریافت می کنند و برای اساس آن طراحی را انجام می دهد. جنسیت از یکی مهم ترین نکاتیست که طراح باید برای طراحی بسته بندی اسباب بازی در نظر بگیرد.

در طراحی اسباب بازی های دخترانه معمولا از رنگ های صورتی ، بنفش و نارنجی استفاده می شود و برای طراحی اسباب بازی های پسرانه از رنگ های آبی، مشکی، قهوه ایی و قرمز استفاده می کنند. در نظر گرفتن جنسیت در این طراحی بسیار کاربردیست و توجه کردن به آن می تواند تاثیر بسیار زیادی در ذهن مخاطب بگذارد.

۲. رده سنی اسباب بازی : بعضی اسباب بازی ها صرفا مناسب نوزادان و کودکان کم سن و سال تر است. در کنار جنسیت، رده سنی نکته ایی ریز اما بسیار مهم است. برای نوزادان معمولا بسته بندی طراحی ساده تر و از رنگ های جیغ تر استفاده می شود.

برای خرید این نوع از اسباب بازی ها که گروه سنی آن را نوزادان تشکیل می دهند، این والدین آنهاست که مخاطب شما هستند نه خود نوزادان. پس بیشترین نکته ایی که لازم است در طراحی بسته بندی اساب بازی نوزاد رعایت شود، مشخص بودن خود اسباب بازی و نکات مهم در استفاده از آن است. باید در بسته بندی آن نشان داد که این اسباب بازی از هر جهت بی ضرر است.

طراحی بسته بندی اسباب بازی
طراحی بسته بندی اسباب بازی

۳. نوع اسباب بازی: گاها اسباب بازی ها آموزشی و یا صرفا فقط برای بازی هستند.در طراحی بسته بندی محصولات آموزشی باید بیشترین تمرکز را بر طریقه ی استفاده از آن گذاشت و استفاده از شکل تکمیل شده ی آن اسباب بازی می تواند در جذب مخاطب بسیار تاثیر گذار باشد.

۴. چاپ بسته بندی اسباب بازی : اغلب، بعضی از اسباب بازی ها صادراتی هستند که برای جنس آن تولید کنندگان از لمینت براق و یا مات استفاده می کنند که جذابیت زیادی برای مخاطب دارد. جنس بسته بندی اسباب بازی باید از مواد تجزیه پذیر باشد و توجه به آن می تواند در فروش بسیار موثر واقع شود.

امروزه طراحی بسته بندی اسباب بازی نسبت به قبل بسیار پیشرفت کرده است، زیرا رقابت در بازار، بین تولید کنندگان زیاد شده است. تولید کنندگان اسباب بازی برای رقابت با برند هایی مثل لگو و فیشر و سایر برند ها باید از بهترین طراحی ها برای فروش بهتر، بهره ببرند.

بسته بندی ایی جذاب است که هم  بتواند مخاطب را به خود جذب کند و هم میان تمامی رقبا متمایز و منحصر بفرد باشد یعنی، در طراحی بسته بندی و استایل آن باید طراح آن بسیار خلاقیت به خرج دهد . طراحی باید در عین سادگی و جذاب بودن برای کودکان، بسیار فکر شده باشد.

نکته بسیار مهم هم خوانی لوگو (برند) با طراحی است. رنگبندی طراحی نباید به صورتی باشد که لوگو در این بین گم شود و یا دیده نشود.همچنین حجم اطلاعات نباید در یک نقطه جمع شود.

طراحی جعبه اسباب بازی
طراحی جعبه اسباب بازی

جنس بسته بندی اسباب بازی

بهتر است تا جایی که امکان دارد عکس از خود محصول در طراحی قرار داده شود و یا برای طراحی جعبه ی آن از ویترین و یا پنجره استفاده شود.

انتخاب جنس برای بسته بندی از مهم ترین نکات است. صرف نظر از متریال مقوایی، نوعی دیگر از بسته بندی های چوبی هستند که به جز نگهداری از خود محصول، می توانند کاربردهای دیگری نظیر ظرف برای جمع آوری اسباب بازی هایی که کوچکتر هستند، باشند. این موضوع بسیار برای مصرف کننده جذاب خواهد بود اما مسئله ی مهم درمورد این نوع از بسته ها این است که نگهداری در انبار از آن ها بسیار سخت خواهد بود و همچنین در مقابل آب و هوا و رطوبت مقاومتی نخواهد داشت.

اهمیت طراحی بسته بندی اسباب بازی

  • جذابیت و جلب توجه

بسته بندی جذاب و چیدمان شده باعث جذب مشتریان و جلب توجه آنها می شود. این موضوع می تواند تصمیمات خرید مشتریان را تحت تاثیر قرار دهد.

  • ارتباط با برند

طراحی بسته بندی می تواند آگاهی از برند را افزایش دهد و احساسات مثبت را در مشتریان ایجاد کند. این ارتباط ممکن است بر تصمیمات خرید تأثیر بگذارد.

  • اطلاعات مفید

بسته بندی می تواند حاوی اطلاعات مفیدی در مورد محصول باشد که به مشتریان در تصمیم گیری بهتر کمک می کند.

  • محافظت از محصول

بسته بندی مناسب می تواند تضمین کند که محصول در برابر خطرات حمل و نقل، آسیب های خارجی و غیره محافظت می شود.

  • سهولت باز و بسته شدن

بسته بندی نیز باید از نظر کاربر مطلوب باشد و فرآیند باز و بسته شدن برای مشتریان آسان باشد.

نتیجه گیری طراحی بسته بندی اسباب بازی

در طراحی بسته بندی اسباب بازی مخاطب تولید کنندگان در واقع دو قشر هستند. کودکان که باتوجه به خود اسباب بازی و طراحی به آن جذب می شوند و والدین آن ها که باید حس مفید بودن را از طراحی آن بگیرند و به آن برای خریداری جذب شوند.

در این بین رقبایی هستند که ممکن است مخاطب شما را به خود جذب کنند به سراغ آنها برای خرید، بروند. پس رعایت کردن اصول طراحی بسته بندی اسباب بازی، بیش از پیش مورد توجه می باشد.


موضوع مرتبط :

خلاقیت در بسته بندی کالا

طراحی بسته بندی خرما

طراحی بسته بندی زعفران

انواع طراحی لیبل مواد غذایی

قیمت و تعرفه طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی حرفه ای

مطالب مرتبط