آیا می دانید پس از راه اندازی کمپین تبلیغاتی چه اقدامی باید انجام دهید؟

بازار راه اندازی کمپین های تبلیغاتی روز به روز داغ تر می شود. کمپین هایی که تلاش می کنند با استفاده از روشهایی بتوانند نظر مشتریان و مخاطبان زیادی را به خود جلب کنند و محصولات و خدمات خود را تبلیغ نمایند.

در این میان اینکه شما فقط اقدام به راه اندازی کمپین کنید با اینکه تا چه نسبت به فعالیتهایی که در این کمپین باید انجام می دهید آگاه هستید متفاوت است. متأسفانه بسیاری از بازاریاب ها تصور می کنند همین که یک کمپین راه اندازی کنند برای تبلیغ محصول و خدماتشان کافی است و بیشترین قسمت راه را طی کرده اند.

اما نگاهی به فعالیت سایر کمپین ها یا کمپین های رقیبان خود بیاندازید ، آیا پس از طراحی و راه اندازی کمپین فعالیتشان محدودتر شده است یا بیش از قبل در حال فعالیت در کمپین هستند ؟

دقیقاً همینطور است شما با راه اندازی کمپین فقط راه را شروع کرده اید و چیزی از آن نپیموده اید. اینکه شما چگونه بتوانید این مسیر را طی کنید می تواند به موفقیت یا شکست شما در این کمپین ها منجر شود.

بنابراین قسمت دشوار این داستان هنوز باقی است. شاید این حرف بسیاری از شما را نا امید کند اما باید به شما بگوییم که هدف ما از گفتن این واقعیت دلسرد کردن شما نیست ، بلکه آگاهی بخشی و عدم رویاپردازی غیر واقعی است.

بر خلاف اینکه پس از تبلیغ های چاپی مانند بنر ، نشریات و غیره شما می توانید منتظر واکنش ها باشید ، کمپین ها به این شکل عمل نمی کنند ، بلکه باید لحظه به لحظه به آن سر بزنید و مدام در حال ارزیابی کردن عملکرد خود و واکنش مخاطبان باشید.

اگر این کار را انجام ندهید کمپین شما بدون هیچ شکی با شکست مواجه خواهد شد. این قائده درست مانند یک بازی فوتبال است. مربی یک تیم فوتبال یا هر ورزش دیگری نمی تواند پس از اینکه تکنیکهای مختلف را به بازیکنان آموخت خیالش راحت باشد که دیگر می تواند آنها را وارد بازی کند و دیگر نیازی به راهنمایی ندارند.

بلکه اگر دقت کرده باشید در طول بازی ، مربیان در کنار زمین هستند و از کنار زمین به هدایت آنها می پردازند. درست مانند کاری که شما باید پس از راه اندازی کمپین انجام دهید. یعنی در کنار بازی بایستید و مرحله به مرحله روند آن را بررسی کرده و واکنش نشان دهید.

تنها در این صورت است که می توانید ادعا کنید به درستی توانسته اید یک کمپین را هدایت کنید و انتظار موفقیت داشته باشید. گفتن این حرف یک ترس و دلهره در دل بسیاری از افراد می اندازد چرا که آنها تصور می کنند اگر قصد راه اندازی کمپین را داشته باشند دیگر باید از تمامی فعالیتهای و کارهای خود دست بکشند و فقط به مدیریت کردن کمپین مشغول باشند.

شاید انجام این کار زمان زیادی را از شما بگیرد ولی افرادی که سالهاست به هدایت کمپین ها می پردازند اذعان می کنند که اصلاً اینطور نیست و می توانند در کنار آن به سایر فعالیتهای خود نیز برسند و تنها کافی است از یک برنامه منظم پیروی کنند و روش انجام آن را یاد گرفته باشند. پس اگر تا به امروز به علت این ترس نتوانسته اید کاری انجام دهید هر چه سریع تر دست به کار شوید و کمپین تبلیغاتی خود را راه اندازی کنید.

حال در ادامه به اقداماتی که پس از راه اندازی کمپین باید انجام بدهید می پردازیم.

یک) نقص های فنی و نرم افزاری صفحه فرود خود را برطرف کنید

برای بسیاری از ما اتفاق افتاده است که  در میان انجام کارهای مختلف خود در سایتهای مختلف با یک لینک مواجه می شویم و با توجه به اینکه مطالب آن برای ما جذاب است یا به دنبال آن می گشته ایم روی لینک کلیک می کنیم.

به محض کلیک کردن انتظار داریم به مطلب مورد نظر خود دست پیدا کنیم ولی ممکن است این لینک ما را به سوی صفحه ای هدایت کند که هیچ اثری از آن عنوان لینک یا مطلبی که ما به دنبال آن بودیم در این سایت نباشد.

فرض کنید شما برای کمپین خود یک لینک به این ترتیب درست کرده اید ولی زمانی که افرادی قصد داشته باشند از طریق این لینک به کمپین شما ملحق شوند با انواع خطاهای مختلف مواجه می شوند که از این کار پشیمان می شوند.

این کار نه تنها موجب می شود شما مشتریان خود را از دست بدهید بلکه شهرت شما نیز به خطر می افتد. یکی از عمده ترین این خطاها این است که نامی که شما برای کمپین خود انتخاب کرده اید ، آنچه که در لینک و صفحه فرود است بسیار متفاوت باشد.

همین می تواند نگرش مخاطبان را نسبت به شما بدبین سازد و احساسات منفی نسبت به شما پیدا کنند و اینکه زمانشان را از دسته داده اند نا امید شوند که ارتباط مستقیم با احساسی که نسبت به شما پیدا می کنند خواهد داشت.

کمپین تبلیغاتی

دو) فراموشی ارزیابی وضعیت کمپین

هر زمان کمپینی را طراحی کردید نباید انتظار داشته باشید دقیقاً همانطور که می خواهید کمپین شما پیش برود ؛ زیرا مسائل و موضوعات بسیار مختلفی در این میان بروز پیدا می کند که روند پیشبرد کمپین را تغییر می دهد.

در این میان بارها ممکن است رقیبان شما از شما پیشی بگیرند. اگر بخواهید تمامی این موارد را تحت کنترل خود درآورید باید بتوانید به طور دائمی به ارزیابی عملکرد کمپین خود و اینکه چه وضعیتی دارد بپردازید.

برخی از افراد نیز وجود دارند که شکایت می کنند که دائماً در حال ارزیابی کمیپینشان هستند ولی باز هم در مدیریت کردن یا رصد کردن وضعیت آن با شکست مواجه شده اند. در اینجا باید به این دسته از افراد گفته شود که نظارت و ارزیابی صرف نمی تواند شما را به هدفتان برساند بلکه باید در نظر بگیرید که شما به دنبال چه نوع اهدافی هستید.

پس از اینکه توانستید به طور دقیق ، اهداف خود را مشخص کنید حال می توانید بر اساس آن اهداف به ارزیابی وضعیت کمپین خود بپردازید. اگر تا کنون به هدف گزاری بر مدیریت کمپین خود نپرداخته اید به شما توصیه می کنیم از این پس حتماً این کار را انجام  دهید و پس از مشخص شدن دقیق هدفهایتان به ارزیابی منظم وضعیت کمپین خود بپردازید.

سه) کسب مقام اول را فراموش کنید

برخی از طراحان کمپین های تبلیغاتی ، تنها دغدعه شان این است که در دیده شدن کمپینشان نفر اول باشند. حتی ممکن است تلاش کنند به هر قیمتی که شده این مقام را به دست آورند.

اما واقعاً رسیدن به این مقام چه ارزشی برای شما دارد ؟ درست است که نفر اول بودن بسیار می تواند دلچسب باشد یا به شما این نوید را بدهد که در مسیرتان درست حرکت کرده اید ، اما آیا همیشه همینطور است ؟

مسلماً خیر این طور نیست. اولین هدفی که شما باید در طراحی کمپین داشته باشید این باشد که بتوانید کمپین تبلیغاتی که محصول و خدمات شما را به مخاطبان و مشتریان نشان دهد و آنها را در جریان فعالیتهای شما قرار دهد طراحی کنید.

اگر هدف شما دادن اطلاعات درست به مخاطبان باشد و خواسته های آنها در اولویت قرار گیرد دیگر نباید دنبال یا نگران دیده شدن باشید. بلکه همین هدف اگر به درستی ادامه پیدا کند می تواند حتی این آرزوی شما را نیز برآورده کند. تجربه نشان داده است شما زمانی موفق بوده اید که مخاطبان و مشتریان را در اولویت قرار دهید.

پس با روش بسیار راحت یعنی توجه به نیازها و خواسته های مشتریان بسیار راحت می توانید جایگاه اول را در میان رقیبان خود کسب کنید. از طرفی خطر دیگری که ممکن است اشتیاق شما به نفر اول بودن به دنبال داشته باشد این است که هزینه های بسیار زیادی برای راه اندازی  و اداره کردن این کمپین ها صرف کنید ولی ننیجه مطلوب از نگیرید.

برخی ها حتی ممکن است برای این کار دست به گرفتن وام ها یا قرض های مختلف بزنند و حتی از کیفیت محصولات یا خدمات خود در برخی از بخشها بکاهند که در بخش  راه اندازی کمپین و تبلیغات بودجه بیشتری بتوانند صرف کنند.

طراحی بسته بندی 

چهار) حفظ یکپارچگی پیامها

از دیگر مسائلی که شما را در مدیریت کردن کمپین ها می تواند بسیار دچار مشکل سازد این است که یکپارچگی پیامها را در کمپین خود مراعات نکنید. بسیار مهم است که شما تمامی پیامها و محتواهایی که در داخل کمپین خود منتشر می کنید از یکپارچگی و هماهنگی محتوایی برخوردار باشد.

مطالب مرتبط