اثر روانی تبلیغات چگونه مخاطبان را در دوران رکود تحت تأثیر قرار می دهد ؟

مدتی است که آثار رکود و تورم در کشور بیش از گذشته شده و همه افراد و صاحبان کسب و کار را به تکاپو در آورده است که در این دوران تورم و کاهش قدرت خرید مردم چه اقدامی برای حفظ میزان فروش و کاهش ضررها و از دست دادن مشتریان کنند ؟

مقدمه

این نگرانی ها تا حد بسیار زیادی قابل درک و طبیعی است و همواره در بازارهایی که از ثبات کافی برخوردار نیستند وجود دارد ؛ ولی نکته ای که در این میان وجود دارد این است که بسیاری از کسب و کارها به فکر کاهش هزینه های خود می افتند و اولین جایی که تصور می کنند باید هزینه های آن را کاهش دهند بخش تبلیغات است.

در شرایطی که تورم و رکود در جامعه وجود دارد میزان کالاهایی که تولید شده اند و در انبارها باقی مانده و مشتری برای آنها وجود ندارد افزایش پیدا می کند. کم کم کالاهایی که مشتری ندارد و در انبارها ذخیره می شود کمتر تولید می شود چرا که تولید زیاد فقط باعث پر شدن انبارها خواهد شد.

پس از مدتی بسیاری از تولیدی ها از کار خود کنار می روند و مراکز و کارگاه های تولیدی خود را تعطیل می کنند. چرا که یا از پس گرانی مواد اولیه بر نمی آیند یا اینکه محصولات تولید شده را نمی توانند به فروش برسانند و همین موجب ورشکستگی آنها خواهد شد و دیر یا زود ، بخشهای تولیدی خود را متوقف و سپس تعطیل خواهند کرد.

بنابراین اثرات تورم و رکود در بازار بسیار عمیق و پیچیده است و بخشهای مختلف اقتصادی را درگیر می کند. شناخت این پیچیدگی ها کمک بسیار زیادی می تواند به شما بکند ؛ چرا که با شناخت کافی از آن می توانید تصمیمات درستی به ویژه در بخش تبلیغات بگیرید. در این میان مهمترین موضوع و مسئله ای که وجود دارد این است که در دوران تورم نباید از هزینه های تبلیغاتی خود بکاهید.

چرا که تنها ابزار شما در این دوران تبلیغات است. در این دوران اثر روانی تبلیغات بیش از سایر دورانها خواهد بود چرا که مردم قدرت خرید خود را ازدست داده اند و ممکن است یک تبلیغ مناسب به خوبی بتواند آنها را برای خرید ترغیب کند. بنابراین داشتن یک استراتژی مناسب تبلیغاتی که بتواند اثر روانی قابل توجهی بر مخاطبان بگذارد بسیار اهمیت دارد. در ادامه به چند مورد از این استراتژیها اشاره می کنیم.

یک) ارزیابی مجدد اولویتهای مشتریان

در دوران رکود ، نیازها و اولویتهای مشتریان اولین چیزی است که تغییر می کند. اولویت بندی نیازهای آنها تا حد زیادی دستخوش وضعیت بازار و تورم های ناشی از آن است.

به همین دلیل بسیار مهم است که شما اولویت بندیهای مجدد انها را بدانید و به درستی از آن در تبلیغات خود استفاده کنید. باید بدانید که کدام عنصر و ویژیگی یک محصول است که در دوران رکود و تورم می تواند افراد را برای خرید کردن به سمت خود بکشاند.

کشف این عناصر کمک بسیار بزرگی برای رسیدن به هدف جلب مشتریان خواهد داشت. برای کشف این عناصر و عوامل بهتر است از شرکتها و افرادی که در این زمینه تخصص دارند و به ارزیابی و بررسی شرایط بازار و مشتریان و خریداران می پردازند استفاده کنید.

کمک گرفتن از این قبیل افراد حرفه ای می تواند میزان زیادی از هزینه های شما را کم کرده و احتمال رسیدن به موفقیت را افزایش دهد.

دو) عوامل دخیل در تغییر برند مورد استفاده

یکی دیگر از مواردی که برای ساختن یک تبلیغ موثر و خوب نیاز دارید این است که کشف کنید چه عواملی جزء مهمترین علتهای تغییر برند توسط افراد است. افراد معمولاً ممکن است از برندی که قبلاً استفاده می کردند به یک برند جدید تغییر سلیقه بدهند و برند قبلی خود را رها کنند. قطعاٌ برای ساختن یک تبلیغات خوب شما نیاز دارید این عناصر و عوامل را کشف کنید.

سه) توجه به ساختار ذهنی مشتریان

یکی از عناصری که باید مورد توجه قرار دهید این است که معمولاً چه عوامل روانی می تواند بر تمایل یا نحوه انتخاب مشتریان تأثیر بگذارد ؟ یافته های علمی و تجربی نشان می دهد که افراد اطلاعات وارد شده به سمت چپ مغزشان را عاطفی تر و بهتر ارزیابی می کنند یا تمایل زیادی به آن پیدا می کنند.

پس بهتر است نحوه نوشتارها یا عکسهای تبلیغاتی خود یا چیدمان فروشگاهتان را طوری انتخاب کنید که پیامها و عکسهای مهم یا کالاهای مهم و گران قیمت خود را در سمت راست قرار دهید. چرا که این ترفند روانشناسی می تواند میزان انتخاب یا تأثیر گذاری این پیامها را بیشتر کند.

بیشتر بخوانید : طراحی بسته بندی

چهار) ساختن سناریوها و فیلم های تأثیر گذار

یکی از توانمندیهای ذاتی که در انسان و حتی سایر گونه های جانوری وجود دارد توانمندی یا قدرت تقلید است. معمولاً افراد تمایل دارند کارهای دیگران را تقلید کنند یا مانند سایر افراد عمل کنند.

پس با آگاهی از این ویژگی روانی به خوبی می توانید یک سناریو ، فیلم یا عکس و تبلیغاتی طراحی کنید که در آن افرادی که ویژگیهای جذابی دارند محصولی را انتخاب می کنند یا تمایل زیادی برای خرید یک محصول نشان می دهند ، این می تواند یکی از موثرترین پیامهای تبلیغاتی باشد که برای مشتریان تهیه می کنید.

پنج) از ویژگی کنجکاوی انسانها استفاده کنید

انسانها موجوداتی کنجکاو هستند. همین کنجکاوی آنها را به کشف عناصری که از نظر آنها کمی مرموز هستند یا کاملاً واضح نیستند می کشاند. اگر به برخی از پیامهای تبلیغاتی که از شبکه های مختلف تلویزیونی یا شبکه های اینترنتی و حتی تبلیغاتهای محیطی مانند بنرها دقت کرده باشید متوجه می شوید که ممکن است با طرح یک سوال یا علامت سوال بزرگ شروع شوند .

علت این انتخاب این است که آنها می دانند که ذهن انسان به شدت کنجکاو است و برای اینکه کشف کند آن علامت سوال برای چیست یا پاسخش را پیدا کند حتماً ذهنش درگیر خواهد شد. به همین دلیل از این نشانه هایی که انسانها را کنجکاو  کند استفاده می کنند.

بنابراین شما نیز تلاش کنید با یک تصویر مبهم ، پیام مبهم یا هر چیزی که به جای تمام یک اطلاعات ، فقط بخشی از آن را به مخاطبان بدهد و ذهن آنها را برای ادامه آن مطلب ، تصویر یا اطلاعات کنجکاو کند استفاده کنید.

البته این نکته مهم را نیز به شما گوشزد کنیم که نباید برای یافتن پاسخ ابهامی که شما ایجاد کرده اید آنها به دردسر بیافتند یا پس از مدتی خسته شوند و حتی احساس منفی نسبت به شما پیدا کنند. بلکه به صورت کاملاً مناسبی باید به این کنجکاوی آنها پاسخ دهید.

به عنوان مثال اگر یک سوال یا تصویری که کنجکاوی مخاطبان را جلب کند در یک صفحه اینترنتی قرار داده اید و یک لینک که بتوانند به آن مراجعه کنند. حتماً باید با مراجعه به این لینک بتوانند پاسخ سوال خود را پیدا کنند.

بیشتر بخوانید : طراحی لیبل

در غیر این صورت نتوانسته اید از این تکنیک به خوبی استفاده کنید و مخاطبان را نسبت به شما بدبین خواهد ساخت. خودتان را جای آنها قرار دهید. با امید فراوان و با هدف یافتن پاسخ سوالشان لینک مربوطه را باز می کنند ولی چیزی که به دنبالش بودند نیست!!!

شما اگر باشید تا چه حد ناراحت و عصبانی می شوید و نسبت به افرادی که این کار را انجام داده اند بدبین می شوید ؟ پس از روشهای مناسب و به موقع برای پاسخ گویی به سوالات آنها استفاده کنید.

شش) ایجاد احساس رضایت

بهتر است در تهیه تبلیغات به این توجه نکنید که محصول شما گران است. بلکه بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که افراد زمانی که محصولی را با قیمت بالا خریداری می کنند خوشحال تر هستند. علت آن هم این است که تصور می کنند یک شیء با ارزش خریداری کرده اند و از آن بیشتر لذت می برند.

به عنوان مثال ، اگر یک محصول غذایی را با قیمت بالاتری خریداری کنند لذت بیشتری از آن خواهند برد. پس همیشه هم به دنبال این نباشید که با محصولات ارزان قیمت بتوانید بازار مناسب را به دست  آورید.

بلکه مسئله این است که شما بتوانید احساس لذت را در آنها ایجاد کنید. پس هنگام تبلیغات می توانید یک محصول با قیمت بیشتر را بسیار راحت تبلیغ کنید و از بالا بودن قیمت آن نهراسید.

مطالب مرتبط