اشکال مختلف طراحی لوگو

طراحی لوگو یکی از مهمترین اقدامات در مسیر برندسازی است. طرح یک لوگو است که به بازتاب اهداف و اقدامات هر تجارتی می پردازد. لوگو یکی از مختصرترین و سریع ترین راه برای معرفی کسب و کار و اهداف شرکتهاست.

بسیاری از صاحب نظران ، لوگو را برابر با نام تجاری می دانند و معتقدند تا جایی که امکان دارد باید شرکتها تلاش کنند از لوگوهایی که طرحهایی واضح و شفاف دارند استفاده کنند تا روند برقراری ارتباط با مشتریان سریع تر اتفاق بیافتد و لوگو بتواند با قدرت بیشتری در ذهن مخاطبان باقی بماند. از آنجا که امروزه بسیار معدود افرادی هستند که نام تجاری کالا یا برندی که از آن خریداری می کنند برایشان اهمیت ندارد بنابراین طراحی لوگو به عنوان یک نام تجاری از اهمیت زیادی برخوردار است و در صورتی که مدیران یک شرکتی تلاش کنند همگام با نیازهای مشتریان حرکت کنند و رضایت مشتریان را در رأس برنامه ها و اهداف خود قرار دهند موجب دوام و پایداری طرح لوگو در ذهن مشتریان و مصرف کنندگان خواهد شد. لوگوها به شکلهای مختلف طراحی می شوند ؛ ولی در کل می توان طرح های لوگو را به ۴ دسته تقسیم کرد.

یک) لوگوی تصویریbackground123-400x400

در این نوع از طراحی لوگو ، تنها از یک شکل و تصویر برای انتقال پیام خود استفاده می کنند. در طراحی لوگوهای تصویری می توان از هر شکلی استفاده کرد به گونه ای می توان این اشکال را از اشیاء واقعی تا تصاویری انتزاعی طراحی کرد. به عنوان مثال از جمله لوگوهای تصویری که اشکال واقعی دارند می توان به طراحی برند “اپل” اشاره کرد و از جمله لوگوهای تصویری انتزاعی به لوگوی المپیک که شامل ۵ حلقه رنگی است.

دو) لوگوی متنی

لوگوها یا مارکهای متنی با وجود اینکه بسیار ساده هستند ولی جذابیت بالایی دارند. این لوگوها را می توان در سایزهای مختلف طراحی کرد. لوگوهای متنی به شکل مستقیمی می توانند نگرش و اهداف و یا نوع محصول شرکت را به مخاطبان نشان دهند. به عنوان مثال زمانی که از لوگوهای برجسته و درشت استفاده می شود توان انتقال پیام و جلب توجه آن بالا می رود. لوگوهای متنی که با خط فانتزی نوشته می شوند نشان دهنده نوعی احساس راحتی و لطیف بودن را منتقل می کنند. از جمله لوگوهای متنی یا نوشتاری می توان به لوگوی “کوکا کولا” اشاره کرد.

سه) لوگوی متنی- تصویری

تقریباً می توان گفت این نوع لوگو یکی از رایج ترین طرحهای لوگو است که در اکثر شرکتها استفاده می شود و دارای محبوبیت بالایی است. در این لوگوها معمولاً یک علامت و نشانه تصویری با یک نام در کنار آن طراحی می شود. از جمله این لوگوها می توان به لوگوهای بانکها اشاره کرد. همچنین لوگوی “نایک” نیز که از جمله لوگوهای بسیار موفق با طراحی جالب و جذاب است از در گروه لوگوهای متنی- تصویری دسته بندی می شود.

چهار) لوگوی شعاری

لوگوهای شعاری نیز از جمله طراحی های لوگو است. علاوه بر لوگوی تصویری که وجود دارد ممکن است برخی شرکتها از یک شعار نیز در کنار علامت تجاری خود استفاده کنند. برخی شبکه های اجتماعی علاوه بر اینکه یک لوگوی تصویری دارند در کنار آن یک شعار نیز دارند که در کنار لوگوی تصویریشان قرار می گیرد. نوع بسیار مشهور این نوع لوگوها نیز شرکت “نوکیا” است که علاوه بر علامت تجاری که دارد در کنار آن از یک شعار نیز استفاده کرده است.

اطلاعات تکمیلی در مورد طراحی لوگو 

مطالب مرتبط