اصول طراحی لوگو

در این مقاله به اصول و مبانی طراحی لوگو می پردازیم

معمولا در طراحان برتر طرح های اولیه به صورت دستی و برروی پشت کاغذی طراحی می گردند که به عنوان اولین مرحله از طراحی از آن یاد می گردد این قسمت از طراحی مهمترین مرحله در طراحی لوگوی حرفه ای و مناسب است این طرح ها معمولا می تواند شامل نقاشی های ساده ای باشد که با خودکار یا مداد و یا از برنامه گرافیکی ایلوستریتور استفاده شود در دپارتمان گرافیکی و آتلیه طراحان برتر معمولا ۱۰ طرح اولیه با یک ایده آغاز می گردد و بعد از آن با ترکیب چند عدد از ایده ها به یک طرح جامع دست پیدا می کنیم ، معمولا این قسمت از طراحی بیشترین زمان را از طراح لوگو خواهد گرفت

  • متوازن بودن در اصول طراحی لوگواصول طراحی لوگو - طراحی لوگو

متوازن بودن در طراحی لوگو حرفه ای امری بسیار مهم است به این دلیل که ذهن معمولا طرح های متوازن را به عنوان طرح مناسب انتخاب می کند.

با حفظ توازن در میان طرح های گرافیکی رنگ ها و سایر عناصر در هر طرف طرح یک لوگوی متوازن طراحی شود اما در طراحان برتر گاهی این قاعده شکسته می شود اما دز بیشتر موارد توازن یک اصل مهم در طراحی لوگو می باشد

هنگامی که وارد مبحث طراحی می شویم اندازه یکی از اجزاء مهم می باشد یک لوگو باید در هر سایز و ابعادی خوانا و جذاب به نظر آید.

یک لوگو هنگامی زیبا به نظر می رسد که هر چه اندازه یک لوگو را نیز کوچک کنید باز هم زیبایی ، کیفیت و خوانا بودن آن حفظ گردد و بلعکس هر چقدر لوگو را بزرگ هم کنید مثلا برای استفاده برروی بیلبورد از جذابیت آن کم نشود ، بنابراین طراحان شرکت طراحان برتر لوگو را در کوچکترین و بزرگترین ابعاد تست نموده تا از کیفیت آن اطمینان حاصل نمایند

  • رنگ در اصول طراحی لوگو

اصول طراحی لوگو از یک سو و انتخاب رنگ از سوی دیگر امکان ایجاد خلق یک برند و لوگو جذاب را ایجاد می نمایند، معمولا در طراحی لوگو باید از رنگ هایی استفاده نمایید که در چرخه رنگ به یکدیگر نزدیک هستند همچنین نباید در رنگ های روشن زیاد استفاده نمود زیرا رنگ های روشن در لوگو دیده نمی شود بنابراین جذابیت لوگو را کم خواهد کرد.

معمولا برای انتخاب طراحی لوگو باید سیاه و سفید و یا خاکستری بودن آن نیز مورد توجه قرار گیرد زیرا در هنگام فکس و یا …. امکان دارد که مجبور به سیاه و سفید دیدن لوگو شویم و این موضوع بسیار مهم است روان شناسی رنگ نیز یکی دیگر از ارکان مهم و نتیجه بخش در طراحی لوگو می باشد .

یک طراح لوگو باید از روانشانسی رنگ سر رشته داشته باشد تا بتواند برای یک طراحی لوگو کاربرد مناسب و منطقی از رنگ ها داشته باشند همچنین استفاده از رنگ های خاصی و ترکیبی نیز از اقدامات موثر در جذابیت طراحی لوگو می باشد . برخی از لوگو ها و برندها تنها با استفاده از رنگ منحصر به فرد خود توانسته جایگاه مناسبی در ذهن مخاطب ایجاد نمایند.

انتخاب و طراحی لوگو تایپ معمولا یکی از مراحل پیچیده در مراحل طراحی لوگو می باشد، اگر طرح لوگو شما شامل طرح باشد و این متن جزئی از لوگو باشد زمان زیادی برای هماهنگی و انتخاب انواع مختلف فونت در کنار علامت طراحی شده صرف خواهد شد.

برای طراحی یک فونت به کار بردن فونت های که رواج زیادی دارند دوری کنید چون طرح ها را غیر حرفه ای نشان می دهد

  • اطمینان حاصل کنید که سایر فونت ها کوچک می شود هنوز خوانا و مفهوم است
  • یک فونت برای طراحی لوگو تایپ کافی است و از به کاربردن چند فونت خودداری فرمایید و همچنین سعی شود از یک فونت که خود طراح آن را در دست کرده و طراحی نموده استفاده شود.

امیدواریم که اصول طراحی لوگو که در فوق بدان اشاره شد، رضایت مخاطبین را جلب کرده باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد اصول طراحی لوگو می توانید به صفحه مرجع طراحی لوگو مراجعه نمایید.

 

مطالب مرتبط