انواع لنز های دورین عکاسی صنعتی و آشنایی با فاصله های کانونی | تجهیزات عکاسی صنعتی

انواع لنز ها یکی از مهمترین عناصر در تجهیزات عکاسی صنعتی به حساب می آید ، در این نوشتار کارشناسان عکاسی صنعتی استودیو عکاسی طراحان برتر سعی دارند به شما خواننده گرامی انواع لنز ها را معرفی کنند و با شما در راستای آموزش عکاسی صنعتی فاصله های کانونی را آموزش دهند .

فاصله های کانونی در عکاسی صنعتی

فاصله کانونی به فاصله ای گفته می شود که بین مرکز اپتیکال لنز دوربین عکاسی صنعتی و نقطه فوکوس محصول ایجاد می گردد ، که این فاصله به صورت طبیعی روی مرکز مانیتور دوربین عکاسی صنعتی قرار می گیرد ، برای اندازه گیری این فاصله از میلیمتر استفاده می گردد ، لنز های دوربین عکاسی قسمتی از صحنه عکاسی را بر روی صفحه نمایش نشان می دهد . در عکاسی صنعتی وسعت فضای قابل رویت با توجه به زاویه قابل نمایش لنز دوربین عکاسی تعیین می گردد و عکاس صنعتی هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی می تواند این فاصله را اندازه گیری کند ، لازم به ذکر است که هر چه حسگر دوربین دیجیتال عکاس صنعتی بزرگتر باشد ، عکاس می تواند ابعاد بزرگتری از صحنه عکاسی را ثبت نماید . حال که در این بخش از آموزش عکاسی صنعتی به اطلاعات خوبی در خصوص فاصله کانونی دریافت نمودید میتوانیم به بحث و بررسی انواع لنز دوربین های عکاسی بپردازیم

پیش از معرفی انواع لنز دوربین های دیجیتال که یکی از مهمترین بخش های تجهیزات عکاسی صنعتی می باشد باید به معرفی لنز بپردازیم :

همان طور که می دانید لنز یکی از مهمترین عناصر تجهیزات عکاسی صنعتی و مهمترین بخش در هر دوربین عکاسی می باشد زیرا هر چه کیفیت لنز دوربین عکاسی بالاتر باشد ، کیفیت فریم تولیدی آن نیز بالاتر خواهد بود ، لنز های دوربین عکاسی از چند عدسی که به ترتیبی خاص پشت هم قرار گرفته اند تولید می شوند در این میان فاصله کانونی و زاویه دید لنز از امیت بسیار زیادی برخوردار است ، هنگامی که لنز دوربین عکاسی صنعتی بر روی مقدار بینهایت می باشد مرکز نوری لنز دوربین عکاسی صنعتی جایی است که داخل لنز دوربین عکاسی در آن جانمایی شده است ، دو تابش نور که از منبع های نوری متفاوت درون لنز آمده اند ، با یکدیگر تلاقی می یابند ،آنچه از این تلاقی حاصل می شود، در صورتی که فاصله کانونی کوتاه باشد ، یک میدان دید پهن با قابلیت زومیشن کمتر و در صورتی که فاصله کانونی بلند باشد یک میدان دید کوتاه با قابلیت زومیشن بالاتر خواهد بود .

پس از شفاف سازی در خصوص دو موضوع بسیار مهم یکی تعریف فاصله های کانونی در عکاسی صنعتی و دیگری تعریف لنز نوبت آن رسیده است که انواع لنز و کاربردهای آن را به شما همراه گرامی معرفی نماییم

۱- لنز های معمول

لنز استاندارد دوربین های عکاسی دیجیتال را لنز معمول می گویند، به صورت نرمال تصاویر عکاسی شده با لنز معمولی همان چیزی است که شما می توانید با چشم غیر مسلح ببینید .

۲- لنز عریض یا واید

یکی از مهمترین قطعات تجهیزات عکاسی صنعتی لنز های عریض می باشد، اساسا به لنزی عریض گفته می شود که فاصله اصلی و مرکزی آن از قطر فضای مورد نظر عکاسی کوچکتر باشد لنزهای عریض یا واید بخاطر زاویه وسعی که پوشش می دهند در بعضی از موارد تصویر ایجاد شده همراه با اعوجاج خواهد بود، اعوجاج در تصویر به معنی زاویه دار بودن و پرسپکتیودر تصویر می باشد .

از لنزهای عریض به دلیل وسعت دید بالا در عکاسی تبلیغاتی ، مناظر و هر نوع عکاسی که نیاز به عمق تصویر داشته باشد استفاده می گردد ، همچنین از لنزهای عریض برای عکاسی از مکان های کم نور نیز استفاده می شود . البته چنانچه عکاس صنعتی فاصله مرکزی لنز را کوتاه در نظر بگیرد هم اعوجاج عکس بیشتر می شود و هم شیئی که از آن عکس گرفته می شود با اگزجره بسیار زیادی پهن و عریض خواهد شد . برای مثال چنانچه از لنزهای عریض به صورت خلاقانه ای در عکاسی از یک ساختمان استفاده کنید می توانید یک عکس جالب که در عین حال ساختمان را با عظمت و جلال نشان می دهد تولید نمایید .

۳- لنز های چشم ماهی

خوب است بدانید که لنز های چشم ماهی به نوعی همان لنز عریض یا واید می باشد و تنها تفاوت آن ها با لنز های واید فاصله کانونی بسیار کم چیزی حدود شش تا پنزده میلیمتر است ، شما می توانید با استفاده از ین لنز ها عکس هایی را تولید کنید که حداکثر زاویه دید را به مخاطبان خود در این عکس ها داده باشید ، این لنز ها زاویه نمایشی حدود ۲۲۰ درجه را دارا می باشند در واقع با زاویه نمایشی که لنز های فیش آی دارند بخشی از پشت صحنه عکاسی را نیز در تصویر ثبت می کنند.

از لنز های فیش آی به دلیل داشتن اعوجاج در مواردی خاص همچون عکاسی از فضاهای بسیار بزرگ استفاده می شود و تصویر تولید شده لنزهای چشم ماهی دایره ای شکل است.

۴- لنز ذره بینی یا تله

اساسا به لنز دوربینی لنز ذره بینی گفته می شود که فاصله اصلی و مرکزی آن از قطر فضای مورد نظر عکاسی بلندتر باشد ، به بیان دیگر لنز های ذره بینی قابلیت فوکس بر روی سوژه ای خاص در تصویر را دارند ، یعنی وقتی سوژه ای در دسترس و نزدیک عکاسان نیست برای زوم و گرفتن تصویر با کیفیت در عکاسی از لنز های تله استفاده می شود . بیشتر عکاسی هایی که در طبیعت و یا باشگاه های ورزشی انجام می شود با استفاده از لنز های تله است .دو مدل ذره بینی یا لنزه تله وجود دارد، یکی لنزهای ذره بینی کوتاه که طول آن ها چیزی حدود بیست و پنچ تا هشتاد و پنج میلیمتر است و یکی لنز های ذره بینی بلند که طول آنها چیزی حدود سیصد تا هزار میلیمتر می باشد .

۵- لنز فکوس

لنز های کاربردی فکوس و یا همان لنز های زوم قابلیت تنظیم فاصله کانونی را دارا می باشند ، در واقع عکاسان به هر میزان که مایل باشند می توانند زوم این لنزها را تنظیم کنند . بعضی از لنز های فکوس قابلیت تنظیم در حد لنز های تله ( ذره بینی ) و واید ( عریض ) را دارا می باشند

لنز بزرگ کننده یا ماکرو لنز

این لنز ها ببشتر برای عکاسی از اشیاء نزدیک و یا کوز آپ با فاصله کانونی بین پنجاه تا دویست میلیمتر استفاده می شود . شما می توانید با استفاده از این لنز ها عکسی با کیفیت و درشت از سوژه های نزدیک خود تهیه کنید ، بیشتر عکاسان از این لنز ها برای عکاسی از حشرات ، موجوادت کوچک ، گلها و گیاهان استفاده می کنند

لنز با قابلیت تغییر شیب یا تیلت شیفت

این لنز ها بیشتر در عکاسی هایی که در حالت پرسپکتیو است و عمق میدان کمی وجود دارد استفاده می گردد و بیشتر در عکاسی از بناهای تاریخی و معماری ها استفاده می شوند.

کسانی که قصد دارند طراحی و چاپ بروشور حرفه ای داشته باشند باید عکاسی خوبی از محصولات خود داشته باشند. عکاسی خوب با دوربین عکاسی حرفه ای مکان پذیر است.


موضوعات مرتبط :

اهمیت میزان تابش نور به محصول در عکاسی صنعتی

۱۰ نوع از ملحقات نور پردازی در آتلیه های عکاسی صنعتی

سه نکته طلایی در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

عکاسی صنعتی چیست؟

نور پردازی حرفه ای در عکاسی صنعتی

عکاسی صنعتی ، تبلیغاتی

عکاسی صنعتی ، فیلم تبلیغاتی

عوامل تاثیر گذار در تعرفه عکاسی صنعتی

۳ حالت نورسنجی در دوربین های امروزه

مطالب مرتبط