اهمیت و ضرورت ارزیابی برنامه های تبلیغاتی

تبلیغ کردن از ابعاد مختلفی تشکیل شده است.

با اینکه هدف نهایی در تبلیغات ، افزایش فروش یک محصول است ولی برای ارزیابی کردن تبلیغات و برنامه های تبلیغاتی که تهیه شده است محسوب نمی شود. چرا که برای ارزیابی کردن تبلیغات باید از ابزارهای مختلف مانند بررسی عوامل رفتاری ، روانشناسی و ارتباطی و در نهایت میزان فروش استفاده کنیم. در این مقاله قصد داریم به اهمیت ارزیابی برنامه های تبلیغاتی بپردازیم. شاید بسیاری از افراد و حتی کسانی که به تهیه برنامه های تبلیغاتی می پردازند چنین تصور کنند که هر تبلیغی می تواند موجب افزایش فروش یا اهدافی که یک شرکت یا برند از تبلیغات دارد را برآورده کند.

در حالی که همانطور که گفته شد تبلیغات یکی از پیچیده ترین جنبه ها در بازاریابی است و به همین دلیل در طراحی کردن آن باید نهایت توجه و دقت را به خرج دهیم. برای بیان اهمیت ارزیابی برنامه های تبلیغاتی از یک مثال شروع می کنیم. به عنوان مثال همانطور که می دانیم ، هر انسانی برای اینکه بدن سالمی داشته باشد باید هر از گاهی به چکاب بدن و عملکردهای آن بپردازد. این چکابها باید از طریق افراد متخصص و پزشکان این حوزه انجام شود یعنی هر کسی صلاحیت چکاب سلامت بدن را ندارد.

تحقیقات و تجربه های مختلف نشان داده است افرادی که معمولاً به صورت منظم این کار را انجام می دهند از سلامتی جسمی بیشتری برخوردار هستند. در مقابل افرادی هم هستند که سالهای سال است بدن خود و عملکرد سیستم های مختلفی بدن را مورد چکابهای پزشکی قرار نداده اند تا اینکه به یکباره دچار مشکل بزرگی می شوند و مجبور می شوند برای درمان مراجعه کنند. در حالی که اگر به موقع و به صورت منظم این کار را انجام می دادند هرگز به صورت ناگهانی با این مسأله یا مشکل مواجه نمی شدند و حتی پیش از آغاز یک مشکل یا در ابتدای آن سریعاً درمان را شروع می کردند تا مشکل بزرگتری ایجاد نشود.

ارزیابی منظم عملکردهای یک شرکت یا سازمان نیز دقیقاً همینطور است. لازم است شرکتها و سازمانها در فواصل زمانی مشخصی که دوره آن نه چندان کوتاه و نه چندان بلند باشد به بررسی عملکردشان به ویژه در زمینه تبلیغات بپردازند. بهتر است برای این کار از افراد متخصص استفاده کنند ، چرا که هر فردی نمی تواند صلاحیت این ارزیابی را داشته باشد. همانطور که در چکاب کردن بدن خود به افراد متخصص در این زمینه مراجعه می کنید و اگر افرادی که تخصصی در این زمینه ندارند بخواهند شما را راهنمایی کنند به درستی حرف یا روش آنها شک می کنید در زمینه بررسی عملکردتان در تبلیغات نیز دقیقاً همانگونه است.

بهتر است به افراد متخصص در این زمینه مراجعه کرده و از آنها کمک و راهنمایی بخواهید. اگر این ارزیابی های عملکرد در تبلیغات خود را جدی نگیرید باید دیر یا زود منتظر هدر رفتن وقت ، انرژی و هزینه های خود باشید. چرا که با ارزیابی عملکرد تبلیغاتهای گذشته است که پی به نقاط قوت و ضعف یا نقاطی که بیش از بقیه توانسته اند توجه مشتریان و مخاطبان را به خود جلب کنید آگاهی پیدا می کنید و می توانید عملکرد خود در آن بخش را حفظ کرده یا بهبود ببخشید.

پس بهتر است در این خصوص دقت کافی را داشته باشید و آن را جدی بگیرید. فرض کنید چنین ارزیابی برای برنامه های تبلیغاتی خود را ندارید ، از کجا باید بدانید که برنامه ای که برای تبلیغات طراحی کرده اید موفق بوده است یا نه ؟ از کجا باید بدانید که نقاط قوت یا ضعف شما در کجاست و کدام بخشها را باید حفظ یا تقویت کنید. بنابراین ، توجه داشته باشید که پس از طراحی برنامه های تبلیغاتی خود حتماً برنامه های منظم برای ارزیابی آن را نیز طراحی و تهیه کنید.

مطالب مرتبط