تأثیر انکار ناپذیر رنگ در تبلیغات

دنیای بدون رنگ را یک لحظه تصور کنید. حتی تصور کردن آن هم غیر ممکن یا شاید ترسناک باشد.

دنیایی که در آن رنگی وجود نداشته باشد در واقع هیچ مفهومی ندارد. رنگها به جز اینکه زیبایی را برای زندگی به ارمغان می آورند بلکه ارتباط برقرار کردن بین انسانها را نیز راحت تر می کنند. هر رنگی از تأثیرات ویژه ای بر انسانها برخوردار است. هر رنگی می تواند حالات روحی و احساسی مختلفی در انسانها ایجاد کند. به دلیل اهمیت رنگ در احساس و نگرش افراد است که استفاده از رنگها در تبلیغات اهمیت پیدا می کند.

تبلیغاتی که در آن از رنگ استفاده نشده باشد یا از رنگهایی که با موضوع تناسب ندارند یا بدون فکر و برنامه از آن استفاده شده است می تواند تمامی هزینه ها و زحمات صرف شده برای تبلیغات را از بین ببرد. از آنجایی که بیش از ۷۰ درصد تصمیمات افراد برای خرید محصولی در هنگام حضور در بازار یا مواجه شدن با یک تبلیغات انجام می شود بنابراین طراحی یک تبلیغ مناسب از نظر محتوا ، متن ، عکس و رنگ از اهمیت زیادی برخوردار است. استفاده از رنگها به قدری به تبلیغات شما قدرت می دهد که شاید پیامی که قادر به بیان آن نیستید فقط با یک انتخاب درست رنگ بتوانید آن را بیان کنید.

برای درک تأثیر رنگ در تبلیغات در اینجا به چند مثال در خصوص استفاده از رنگهای مناسب در تبلیغات می پردازیم.

یک) رنگ لوازم بهداشتی

به لوازم بهداشتی که روزانه استفاده می کنید دقت کنید. بسته بندی اغلب آنها چه رنگی است ؟ اگر به بسته های آنها دقت کنید خواهید دید که اکثراً به رنگ سفید ، آبی و صورتی هستند. به نظر شما انتخاب این رنگها کاملاً تصادفی است ؟ خیر

این سه رنگ تأثیر بسیار زیادی در القای حس تازگی ، پاکیزگی ، بهداشت و لطافت دارند ، به همین دلیل است که در طراحی بسته بندی و تبلیغات این دسته از محصولات از این رنگها استفاده می شود.

دو) رنگ بسته بندی محصولات غذایی

آیا تا کنون در مراجعه به فروشگاه های مواد غذایی به رنگ بسته بندی های آنها دقت کرد ه اید ؟ اگر تا کنون این کار را انجام نداده اید بهتر است در مراجعه بعدی خود به یک فروشگاه کمی به بسته بندی ها و رنگ این بسته بندی ها دقت کنید. در اکثر محصولات غذایی از رنگ قرمز برای بسته بندی و تبلیغات استفاده می شود. این کار برای این است که رنگ قرمز احساس انرژی و مزه مطلوب و دوست داشتنی را برای افراد تداعی می کند. در حالی که اگر از رنگ آبی یا سبز استفاده کنند به دلیل سرد بودن این رنگها اشتیاق مشتریان برای خرید محصولات غذایی کم می شود.

سه) توجه به فرهنگ مردم

یقیناً فرهنگ نقش بسیار زیادی در سلیقه و ذائقه مردم دارد. شاید همانطور که در بالا گفته شد رنگهای سفید ، آبی ، صورتی و قرمز هر کدام تداعی کننده یک حس برای مشتریان و مخاطبان باشد. اما باید در نظر بگیرید که فرهنگ افراد و شرایط اجتماعی که در آن زندگی می کنند نقش بسیار زیادی در تعریف این سلیقه ها و ذائقه های مردم دارد. به عنوان مثال ممکن است رنگ سبز در یک فرهنگ از قداست خاصی برخوردار باشد ولی در فرهنگ دیگر یک رنگ نامطلوبی تلقی شود. بنابراین لازم و ضروری است از فرهنگ مردمی که قصد طراحی تبلیغات برای آنها دارید آگاه باشید و سپس از رنگها برای امر تبلیغات استفاده کنید.

مطالب گفته در تأثیر رنگ در تبلیغات باید در تمامی قسمتهای طراحی تبلیغ مورد توجه قرار بگیرد. نباید فقط به طراحی رنگ آرم یا لوگوی شرکت خود بپردازید و از رنگهای سایر قسمتها غافل باشید. یا نباید تصور کنید که فقط کافی است بسته بندی های خود را با رنگ مناسب طراحی کنید. بلکه لازم است دانش و اطلاعات خود در زمینه رنگها و فرهنگ مردم را در تمامی بخشهای کسب و کار و تبلیغات خود به کار ببرید.

جهت ارزیابی تاثیر رنگ در طراحی بسته بندی و طراحی لیبل به این صفحه مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط