تبلیغات با روش مقایسه

در این مقاله سعی شده تا به تبلیغات با روش مقایسه بپردازیم.

مقدمه تبلیغات با روش مقایسه

اگر پویش هایی تبلیغاتی راه انداخته اید باید این نکته را به شما گوشزد کنیم که هر چند تبلیغات در فروش یا جایگاه محصول شما نقش بالایی دارد ولی در نهایت این مشتریها هستند که تصمیم می گیرند چطور عمل کنند.

هر چند ممکن است شما مراسم های بسیار با شکوهی برای افتتاح فروشگاه یا تاسیس برند خود برگزار کنید یا فروشگاه های بسیار زیبایی در سطح شهر داشته باشید و بتوانید توجه مخاطبان و مشتریان را به خود جلب کنید.

اما در نهایت این تبلیغات شماست که اثر بسیار زیادی روی رفتار و احساس مشتریان و مخاطبن خواهد داشت.

شاید هم با خود فکر کنید که شما برند یا لوگو بسیار بزرگ و خوشنامی دارید پس نیازی نیست که نگران تبلیغات خود باشید.

واقعیت این است که اگر این تصور شما درست بود پس نباید هیچ خرده فروش یا برند ناشناخته ای می توانست محصولات خود را بفروشد.

در حالی که شما شاهد هستید که چقدر راحت می توانند محصولات خود را به مشتریان بفروشند و بازارهای خود را داشته باشد.

ادامه مطلب تبلیغات با روش مقایسه

در اینجا یک مسئله بسیار مهم است و آن هم این است که مشتریان همه چیز را مقایسه می کنند.

اگر حتی بزرگترین برند را نیز داشته باشید باز هم مشتریان در مواجهه با یک یرند ناشناخته که محصول مشابه شما را دارد شما را با آنها مقایسه خواهند کرد.

اگر از نظر کیفیت آن را در حد مطلوبی بدانند یا قیمت آن برند تازه کار از قیمتهای شما بهتر باشد تمایل به خرید از آن برند را پیدا خواهند کرد.

بنابراین روش تبلیغات یک روش تخصصی است چرا که شما در بازار مدام با مقایسه کردن مشتریان مواجه هستید و آنها مدام شما را با رقیبانتان مقایسه می کنند.

مقایسه کردن از ذات حضور در جایگاه های مختلف است. به عنوان مثال شاید تصور کنید تنها در بازار و فروش کالاست که این مقایسه ها وجود دارد ولی حتی اگر دنیای ورزش ، علم ، فیلم سازی یا هر چیزی را که دنبال کنید خواهید دید که در آنها مقایسه وجود دارد.

شما حتی دو تیم فوتبال را با یکدیگر مقایسه می کنید و از مقایسه کردن آنها هیجان زده می شوید و یا دعواهایی با طرفداران هر کدام پیدا می کنید.

پس همیشه در دنیا مقایسه کردن وجود داشته است و امروزه نیز به دلیل پیچیده تر و گسترده تر شدن روابط در دنیا بیشتر نیز شده است.

اگر شما نیز قصد دارید در تبلیغات موفق تر عمل کنید و نظر مشتریان را تغییر دهید مجبور هستید از روش مقایسه کردن استفاده کنید.

بیشتر بدانید : حد نصاب تکرار در تبلیغات کجاست ؟

البته همواره باید به این مسئله دقت کنید که لازم نیست رقیبهای خود را تحقیر کنید تا بتوانید سری از سرها در بازار در بیاورید.

چرا که اولاً هر مخاطبی این رفتار را از سوی شما ببیند قطعاً نسبت به شما بدبین خواهد شد و دوم اینکه رقیبهای شما ممکن است بر علیه تان اقدام به شکایت کنند.

بنابراین باید کاملاً هوشیارانه عمل کنید و بدانید که می توانید بدون کوچکترین بی احترامی یا توهین یا زیرسوال بردن رقیبانتان این نوع تبلیغات را انجام دهید.

بهتر است کمی با جنبه های مثبت و منفی تبلیغات به روش مقایسه آشنا شویم.

جنبه های مثبت تبلیغات با روش مقایسه

یک) پاسخ به علاقه مشتریان

همه برندها به خوبی می دانند که مشتریان عاشق مقایسه کردن هستند. آنها دوست دارند بدانند مزیتهای شما نسبت به سایر رقیبانتان چیست ؟

بنابراین برایشان بسیار جذاب است که شما خودتان این مقایسه را پیش پای آنها بگذارید. به همین دلیل است که ممکن است در ابتدا به سرعت توجه مخاطبان را به سمت خود هدایت کنید.

از طرفی اکثر مردم به دنبال خبرهایی هستند که آنها را شوکه کند یا جنجال به وجود آورد به همین دلیل است که از تبلیغات شما استقبال می کنند.

بنابراین با تبلیغات به روش مقایسه کردن شما با کمترین هزینه می توانید یک تبلیغات موثر و جذاب برای مشتریان داشته باشید.

همه شما به خوبی می دانید که بازاریابی کردن در دنیای پرزرق و برق و پر از رقابت امروزه چقدر پر هزینه است.

ممکن است بودجه کافی برای صرف کردن در بخش تبلیغات را نداشته باشید پس در چنین شرایطی استفاده از این نوع تبلیغات یعنی تبلیغات با کمک مقایسه می تواند بسیار کارگشا باشد.

در واقع بایستی اثر تبلیغات برمشتریان را اندازه گیری کرد !

دو) چند قدم جلوتر از رقبا

تصور کنید قد شما از بقیه دوستانتان کوتاه تر باشد ، آیا اصلاً به ذهن شما می رسد که بخواهید در جمعی از افراد درباره مسئله قد و مقایسه آن با دوستانتان صحبت کنید ؟

احتمالاً اگر کمی اعتماد به نفستان پائین نیز باشد همیشه از جایی که قرار است شما را به با دیگران مقایسه کنند فرار می کنید.

به همین ترتیب در تبلیغات به روش مقایسه نیز همینطور است. برندی که دست به مقایسه می زند حتماً چند قدم جلوتر از رقیبان است که می خواهد این ویژگی خود را به مشتریان نشان داده و مزیتهای استفاده از برند خود را به آنها گوشزد کند.

بیشتر بدانید : صنعت تبلیغات را بازآفرینی کنیم !

 چرا که اگر از رقیبان خود پائین تر بود یا توان مقایسه با آنها را نداشت هرگز از این استراتژی برای تبلیغات استفاده نمی کرد. بنابراین برندی که از این روش استفاده می کند چند قدم از رقیبان خود جلوتر است.

اگر شما نیز در کیفیت یا قیمت محصولات از رقیبان خود جلوتر هستید بهتر است آن را در پیامهای تبلیغاتی خود بگویید و به مخاطبان و مشتریان نشان دهید.

خیالتان راحت باشد که مشتریان به ویژه امروزه با وجود اینترنت قبل از اینکه به خرید از برند شما اقدام کنند به جمع آوری اطلاعات از برندهای مختلف اقدام کرده اند.

پس توجه داشته باشید که اگر خودتان نیز تفاوت محصول یا برند خود را با دیگران به آنها بگویید کار را برای آنها راحت تر کرده اید و بهتر می توانند تصمیم بگیرند.

نکته دیگری که بهتر است در این خصوص بدانید !

از طرفی ، اگر تصور می کنید که برند شما چندان قابل مقایسه با سایر برندها نیست یا مزیت متفاوتی نسبت به آنها ندارد بهتر است واقع بین باشید و از این روش استفاده نکنید.

چرا که مشتریان به زودی متوجه خواهند شد که حرفهای شما صحت ندارد و تنها برای اینکه محصول یا برند خود را تبلیغ کنید دست به این کار زده اید. بنابراین به طور کلی اعتبار خود را از دست خواهید داد.

همیشه لازم است احتیاط به خرج دهید و از بیان حرفهایی که ریشه واقعی ندارند اجتناب کنید. بنابراین قبل از تهیه متن تبلیغاتی به طور جدی و دقیق روی آن تمرکز و فکر کنید تا محتوای مناسبی را بتوانید ارائه دهید.

تبلیغات با روش مقایسه
تبلیغات با روش مقایسه

سه) یادآوری نکته های اساسی در هنگام خرید

یادتان باشد که یکی از روشهای بسیار کارساز برای تبلیغات این است که ویژگی هایی که باید مشتریان به دنبال آن باشند را به آنها بیاموزید.

به آنها بگویید که از یک محصول چه انتظاراتی باید داشته باشند و محصول شما کدام یک از آنها را برایشان برآورده می کند.

شما در تبلیغات به روش مقایسه فقط قصد تبلیغ محصول خود مثلا بسته بندی را ندارید بلکه سعی دارید ویژگی های مهم محصولات مشابه خودتان را به مخاطبان بگویید و آنها متوجه باشند که باید به چه چیزهایی توجه کنند.

جنبه های منفی تبلیغات به روش مقایسه

این روش در کنار جنبه های مثبتی که در بالا گفته شد جنبه های منفی نیز دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

یک) کاهش اعتبار در میان رقیبان

تصور کنید یک از دوستان شما مدام در مقابل دیگران سعی داشته باشد خودش را بهتر از شما نشان دهد. به طور دائم رفتارهایی انجام دهد که دیگران او را بهتر از شما بدانند.

در چنین شرایطی شما چه حسی پیدا می کنید ؟ قطعاً برایتان تحمل کردن چنین آدمی بسیار سخت خواهد بود و از طرفی نمی توانید به او دیگر اعتماد داشته باشید.

شاید هم به این فکر کنید که از کدام فرصت می توانید برای پائین کشیدن یا نشان دادن نقطه ضعف هایش به دیگران استفاده کنید.

بنابراین اگر این روش را به درستی نتوانید انجام دهید فقط خودتان را در دردسر انداخته اید و شرایط شما در بازار و در میان رقیبان سخت خواهد شد.

به این مسئله مهم توجه کنید که قرار نیست شما موجب خدشه دار شدن چهره برندها شوید چرا که آسیب این کار برای خود شما بیشتر از رقیبانتان خواهد بود.

بنابراین سعی کنید همیشه با احترام به رقیبان خود عمل کنید. حتی گاهی اوقات با تعریف کردن از آنها حسن نیت خود را به دیگران نشان دهید.

دو) جنجالی شدن بازار

وجود جنجال در بازار تا حدی خوب است و موجب پویایی آن می شود ولی اینکه دائم در آن جنجال وجود داشته باشد بسیار فرق می کند.

ممکن است با یک تبلیغات و مقایسه ای که در آن استفاده شده است در بازار مربوط به محصول یا برند شما جنجالی راه اندازی شود که مدیریت کردن آن به همین راحتی ها نباشد.

پس همیشه حد وسط را رعایت کنید و دست از زیاده روی کردن بردارید.

نتیجه گیری تبلیغات با روش مقایسه

اگر به نکاتی که گفته شد بپردازید ، می توانید تبلیغات با روش مقایسه را در پیش بگیرید مزایایی که در این مقاله گفته شده را می توانیم به پاسخ به علاقه مشتریان ، چند قدم جلوتر از رقبا و توجه به نکته های اساسی در هنگام خرید بیان نمود.  در خصوص معایبی که در این روش است می توانیم به مواردی همچون : کاهش اعتبار در میان رقیبان ، جنجالی شدن بازار اشاره نمود.


مقالات مرتبط

ویژگیهای روشهای تبلیغاتی مرسوم (بخش اول)

مطالب مرتبط