تبلیغات برای مخاطبان رادیو

در این مقاله سعی داریم تا شما را با تبلیغات برای مخاطبان رادیو آشنا نماییم.

مقدمه تبلیغات برای مخاطبان رادیو

سالها پیش زمانی که تلویزیون برای اولین بار پا به عرصه گذاشت ، بسیاری از افراد متخصص پیش بینی کردند که با ورود این جعبه جاودیی دیگر دوران رادیو و مخاطبان آن به پایان رسیده است ؛ با گذشت زمان تجربه نشان داد که رادیو نه تنها از صحنه خارج نشده بلکه جایگاه خود را نیز حفظ کرده است.

با اینکه روز به روز به انواع رسانه های مختلف افزوده می شود و دستگاه های مدرن بیش از گذشته در میان مردم رواج پیدا می کنند ولی باز هم رادیو توانسته مخاطبان خود را حفظ کند.

دلیل این استمرار و حفظ جایگاه می تواند این باشد که افراد در تمامی ساعات روز وقت آزاد ندارند که سرگرم تماشای تلویزیون یا استفاده از شبکه های اجتماعی باشند.

برخی از ساعات روز به ویژه در زمانهایی که مشغول کاری هستند ترجیح می دهند رادیو را گوش دهند و در عین حال کارهایشان را انجام دهند.

بنابراین برخی از افراد فقط از طریق رادیو در دسترس هستند. نزدیک ۸۲ سال است که رادیو در ایران آغاز به کار کرده است. استفاده از رادیو مزایا و معایبی دارد. این تبلیغات می تواند بر روی میزان فروش بسته بندی هم تاثیر گذار باشد.

مزایای استفاده از تبلیغات برای مخاطبان رادیو

از مهمترین مزایای آن می توان به تقویت قدرت تخیل اشاره کرد ؛ زیرا انسانها فقط صدایی را می شنوند و این خودشان هستند که باید تصویرسازی ها را انجام دهند.

در کنار این مزیت مهم ، محدودیت بزرگ آن نیز نبود تصویر است و ارتباط تصویری با مخاطب وجود ندارد. هر چند از عدم ارتباط تصویری به عنوان معایب رادیو نام برده شد ولی همین مسئله موجب قدرت اثرپذیری رادیو نیز می گردد.

قدرت تخیلی که با شنیدن پیامهای رادیو در ذهن افراد نقش می بندد بسیار قوی تر از هر چیزی است. صدایی که از رادیو شنیده می شود با سرعت می تواند یک فکر را در ذهن افراد ایجاد کند.

حتی افراد می توانند به آن شاخ و برگ بدهند و به خلق تصاویر مختلف بپردازند. همچنین رادیو از جمله رسانه هایی است که نیازی به توجه مستقیم مخاطبان ندارد.

به همین دلیل پیامهای آن حتی زمانی که توجه مستقیم به آن وجود ندارد می تواند اثربخشی داشته باشد. همچنین برای افرادی مناسب است که فرصت توجه کردن به یک محرک تصویری را ندارند.

با توجه به مطالب گفته شده می توان گفت رادیو در حوزه های زیر نسبت به سایر رسانه ها برتری دارد.

در واقع بهتر می دانید که تبلیغات رادیویی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد پس بهتر است تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

یک) انتقال سریع پیام  

یکی از ویژگیهای مهم رادیو این است که می تواند پیامهای خود را با سرعت بالایی به مخاطبان منتقل کند.

معمولاً زمانی که یک رسانه هم دارای تصویر و هم صوت است افراد تصاویر را در اولویت قرار می دهند و تمام تمرکز خود را روی تصاویر صرف می کنند ؛ اما زمانی که یک پیام فقط صوتی است این خود پیام است که می تواند اثر مستقیم داشته باشد و مخاطبان منتظر یک پیام یا تصویر نیستند.

بنابراین ، سرعت اثر آن بسیار بالاست. همچنین محدود کردن گیرنده های حسی بدن و متمرکز شدن بر روی یکی از حواس ۵ گانه همیشه موجب تقویت آن حس شده و قدرت دریافت محرکها را افزایش می دهد.

بنابراین هنگام گوش دادن به رادیو به دلیل اینکه سایر حواس افراد مانند دیداری یا لامسه یا غیره درگیر آن نیست بنابراین تمامی تمرکز بر حس شنوایی است و آن حس می تواند با قدرت چند برابر به دریافت محرک شنیداری بپردازد.

به همین دلیل است که می گوییم گاهی اثر بخشی محرکهای صرفاً شنیداری و پیامهای تبلیغاتی از رادیو می تواند بسیار بیشتر باشد.

دو) عبور از محدودیتهای زمانی و مکانی

ویژگی شنیداری این رسانه موجب شده است هیچ گونه محدویت زمان و مکان برای آن وجود نداشته باشد.

به عنوان مثال ، در اکثر اوقات تلویزیون ها در خانه ها یا محل کار قرار دارند و خارج از آن بسیار کم پیش می آید که افراد بتوانند به تماشای تلویزیون بپردازند. همچنین زمانهای ویژه ای نیز برای آن وجود دارد.

به عنوان مثال ، شاید افراد کمی وجود داشته باشند که ساعت ۶ صبح به تماشای تلویزیون بپردازند یا شب دیر هنگام تلویزیون تماش کنند ؛ اما افراد به محض اینکه از خواب بیدار می شوند یا وارد خودروی خود می شوند یا دیرهنگام در جاده ها یا در مسیر هستند می توانند رادیو گوش بدهند.

بنابراین رادیو به خوبی توانسته است محدودیتها را پشت سر بگذارد.

در واقع باید بدانید که حد نصاب تکرار در تبلیغات کجاست ؟  

سه) کم هزینه بودن

همانطور که می دانید رادیو با توجه به کارآیی که دارد از قیمت بسیار پائینی برخوردار است. هزینه خرید یک دستگاه رادیو از خرید تلویزیون بسیار کمتر است و افراد به راحتی می توانند آن را خریداری کنند.

چهار) دسترسی آسان

با توجه به پیشرفتهایی که در فناوری حاصل شده ، دسترسی به رادیو نیز راحت تر شده است. امروزه بر روی هر دستگاهی می توانید رادیو را استفاده کنید.

به عنوان مثال ، در تمامی خودروها امکان دسترسی به رادیو وجود دارد. در موبایل ها نیز نرم افزارهایی وجود دارد که دسترسی به رادیو را برای شما راحت کرده است.

حتی تلویزیون ها نیز امروزه مجهز به شبکه هایی شده اند که می توان رادیو را از طریق آنها دریافت کرد.

حتی خودروها زمانی که آنتن هوایی آنها وصل نیست نیز بسیاری از شبکه های رادیویی را دریافت می کنند و همین موجب محبوبیت رادیو در میان افرادی می شود که به گوش کردن آن عادت کرده اند.

پنج) ارتباط صمیمانه و راحت

یکی دیگر از مزیت های رادیو این است که می تواند ارتباطی صمیمانه و راحت با مخاطبان برقرار کند. از آنجایی که تنها یک صدا است که بین رادیو و مخاطب ارتباط برقرار می کند.

بنابراین تهیه کننده های برنامه های رادیویی تمام تلاش خود را به خرج می دهند تا بتوانند با صدای خود یک ارتباط صمیمانه ایجاد کنند.

به همین دلیل زمانی که مخاطب رادیو می شوید احساس صمیمیت بیشتری با پیامهای آن حس می کنید.

دانستن در خصوص تبلیغات صوتی این شانس را به شما می دهد تا ارتباط صمیمانه و راحتی را برقرار نمایید.

شش) سهولت دریافت برنامه ها

از دیگر ویژگی های مهم رادیو این است که می توانید با سرعت و سهولت بالایی برنامه های آن را دریافت کنید.

در ادامه به روشهایی اشاره می کنیم که به شما کمک می کند تا بتوانید یک برنامه تبلیغاتی رادیویی خوب را راه اندازی کنید.

روش های راه اندازی یک برنامه تبلیغاتی رادیویی خوب

یک) تکرار

یک تکنیک در روانشناسی برای تثبیت حافظه وجود دارد و هم این است که یک موضوع تکرار شود تا بتواند برای مدت طولانی در حافظه ذخیره شود. این اصل در پیامهای تبلیغاتی رادیو نیز صدق می کند.

از آنجایی که رادیو فقط از طریق صدا با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کند بنابراین سعی کنید یک پیام تبلیغاتی را چندین مرتبه پخش نمایید تا توجه مخاطبان را بتواند جلب کند و در حافظه آنها تثبیت شود.

از آنجایی که تصاویر بیشتر در حافظه تثبیت می شوند ولی رادیو محدودیت تصویر دارد ، بنابراین سعی کنید یک پیام را در چند نوبت منتشر کنید تا بتواند اثر گذاری کافی را داشته باشد.

اگر یک پیام تبلیغاتی طراحی کرده اید و تصور می کنید با یکی دو بار منتشر کردن آن می توانید نتیجه مطلوب و مد نظرتان را بگیرید کاملاً در اشتباه هستید.

یکی از بهترین مواقع زمانهای قبل و بعد از پخش شدن موسیقی است. موسیقی ها به دلیل جذابیتی که دارند و تأثیری که بر احساسات افراد می گذارند معمولاً می توانند محرکهای قبل و بعد خود را نیز تقویت کنند و میزان اثرگذاری آنها را افزایش دهند.

دو) جامعه هدف را بشناسید

در پیامهای تبلیغاتی رادیو نیز مانند سایر رسانه ها باید سعی کنید مخاطبان خود را بشناسید و پیامها را متناسب برای آن گروه طراحی کنید.

به عنوان مثال ، شما باید بدانید که افراد نوجوان به احتمال بسیار کمی مخاطبان رادیو می باشند.

بنابراین اگر قصد ساخت یک تبلیغ را دارید سعی کنید به گونه ای آن را طراحی کنید که برای مخاطبانی به غیر از نوجوانان باشد. همچنین بیشتر ممکن است افرادی مخاطبان رادیو باشند که به ادبیات علاقه بیشتری دارند.

بنابراین باید برنامه ها را مطابق با خواسته های آنها تهیه کنید.

سه) استفاده از موسیقی

افرادی که مخاطبان رادیو هستند معمولاً علاقه به شنیدن موسیقی دارند. شاید یکی از دلایل اصلی استفاده از رادیو نیز همین باشد که علاقه دارند به موسیقی از طریق رادیو گوش دهند.

از طرفی ، تنها ابزاری که در دست رادیو است صداست. بنابراین برای ساخت تبلیغات لازم است از صدای موسیقی استفاده کنید.

چهار) انعطاف در پیام

یکی از مزیتهای بسیار بزرگی که در تبلیغات رادیویی وجود دارد آن است که می توانید پیامهای خود را متناسب با هر مناسبتی تغییر دهید.

از آنجایی که در تبلیغ های رادیویی فقط عنصر صدا وجود دارد بنابراین به راحتی می توان آن را تغییر داد. به این ترتیب شما برای هر مناسبتی یک تبلیغ ویژه خواهید داشت و همین می تواند اثرگذاری پیام شما را افزایش دهد.

نتیجه گیری تبلیغات برای مخاطبان رادیو

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با مزایای تبلیغات برای مخاطبان رادیویی آشنا نماییم مزایایی که شامل : انتقال سریع پیام  ، عبور از محدودیتهای زمانی و مکانی ، کم هزینه بودن ، دسترسی آسان ، ارتباط صمیمانه و راحت و سهولت دریافت برنامه ها اشاره نماییم.

از روش های راه اندازی یک برنامه رادیویی خوب بیان کردیم که می توانیم به تکرار ، شناسایی جامعه هدف ، استفاده از موسیقی و انعطاف در پیام اشاره نماییم.


مقالات مرتبط

ویژگیهای روشهای تبلیغاتی مرسوم (بخش اول)

ویژگیهای روشهای تبلیغاتی مرسوم (بخش دوم

مطالب مرتبط