تبلیغات و مهندسی فروش

امروزه به علت تغییر فعالیت های در حال توسعه ، تولید و عرضه محصول به تنهایی کافی نیست ، بلکه لازم است در یک محیط رقابتی به جذب مشتری پرداخته شود.

تبلیغات به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی به کمک کسب و کارهای کوچک و بزرگ آمده تا همسو با افزایش کیفی محصولات ، موفق به جذب مشتری بیشتر گردند . تبلیغات با ایجاد وفاداری در مشتریان گذشته و جذب بازارهای جدید به شرکت ها در جهت موفقیتشان کمک چشمگیری دارند.

شیوه های تبلیغاتی یکی از مهم ترین روش های ایجاد دیدگاه مثبت در ذهن مشتریان است. تفاوتی هم ندارد که طراحی کاتالوگ باشد یا اکران بیلبورد . ابزارها و شیوه های مختلفی جهت انجام تبلیغات وجود دارد ؛ رسانه های تبلیغی نیز متاثر از پیشرفت های روزافزون فناوری همگام با سایر صنایع در حال تغییر و ارتقای کیفی و کمی است . آگهی های تبلیغاتی و روابط عمومی ها از مناسب ترین روش های جذب مخاطب است ؛ در صورت انتخاب موثر هر کدام ، راهبردی موفقیت آمیز خواهند بود . یکی از انتخاب های موثر که پاسخگوی بهتری برای بازار و مشتریان است ، ترکیب روش هاست .

بازاریابی و تبلیغات :

کارشناسان مدیریت بازاریابی معتقدند بازاریابی فعالیتی اجتماعی و مدیریتی است که مردم جهت تامین نیازهای خود بوسیله تولید و مبادله محصول اقدام می کنند . در حقیقت بازاریابی فعالیتی است جهت تامین نیازها و خواسته ها . لذا لازم است بازاریاب ها با استفاده از تبلیغات مناسب کالا و خدمات را به مردم بهتر ، سریع تر ، دقیق تر و نهایتا با کیفیت قابل قبول مشتری ارائه نمایند .

محصول ، قیمت ، توزیع و ترویج فروش در بازاریابی نقش اساسی دارند و لازم است تولید کننده از آن به بهترین شکل بهره ببرد . به عبارتی دیگر صاحبان کسب و کار می توانند بر محصول (از قبیل تنوع محصولات ، کیفیت ، طراحی ، بسته بندی ، خدمات ، ویژگی نام تجاری ، اندازه و . . . ) ، قیمت محصولات (از قبیل لیست قیمت های فروش ، تخفیفات ، شرایط اعتباری و پرداخت) ، توزیع (از قبیل شبکه های توزیع ، محل عرضه محصول ، موجودی محصولات و حمل و نقل) و تبلیغات (از قبیل روابط عمومی و عمومی سازی ، فروشندگی شخصی ، بازاریابی مستقیم و راهبردهای فروش) کنترل داشته باشند . تبلیغات به عنوان زنجیره ارتباط تولیدکننده و مشتری است که اهمیت بسیاری در بازاریابی و فروش دارد . به عبارت دیگر اگر بازاریابی و فروش را یک تیم فوتبال فرض کنیم ، تبلیغات نقش مهاجمان این تیم را بازی می کنند . تیم فوتبال در صورتی به موفقیت دست می یابد که مجموعه عوامل تیم (بازاریابی) با هم همکاری داشته و به بهترین شکل در تیم ایفای نقش کنند تا بتوانیم به نتیجه مورد انتظار که موفقیت در بازار و فروش است دست یابیم . بدیهی است ضعف هر یک از ارکان تیم ، منجر به آسیب به کل سیستم می گردد .

چرا باید اهداف تبلیغ مشخص گردد؟

  • زمانی که افراد ایده خود را به صورت واضح و شفاف ترسیم می کنند ، روند فعالیت خود را بهتر مدیریت می کنند . در واقع تبلیغات یکی از اساسی ترین نیروهای فروش است ، پس ترسیم اهداف به ملموس بودن آن کمک می کند .
  • با توافق بر روی اهداف ، از اتلاف سرمایه و نیرو جلوگیری می گردد .
  • امروزه تبلیغات نیز مانند سایر علوم بسیار تخصصی گردیده است ، پس هدف مشخص در انتخاب مسیر صحیح کمک فراوانی می کند .

اهداف تبلیغات

یکی از اهداف تبلیغات ، ایجاد تصویری مشخص از یک برند یا محصول در ذهن مشتری است . به عبارتی دیگر مشتری محصول خود را خریداری می کند اما برند محصول را انتخاب می کند . این انتخاب بر اثر مجموعه ای از تبلیغات که تولیدکننده طی یک دوره زمانی مشخص برای مشتری ارائه می کند در ذهن مصرف کننده ایجاد می گردد و نهایتا باعث ارتقای رتبه او نسبت به سایر گزینه های بازار می گردد .

همان طور که قبلا اشاره گردید ، در صورت انتخاب نامناسب شیوه تبلیغ از سوی تبلیغ کننده ، تمامی فعالیت های او که گاها پرهزینه و پر مسئولیت است از بین می رود و اثر اندکی در ذهن مشتری می گذارد . در این میان یافتن آگهی دهنده و رسانه ای حرفه ای و ایجاد پیامی مناسب برای مصرف کننده و مشتری کار ساده ای نخواهد بود .

در بازار تبلیغات امروز ، شرکت های مختلفی از چاپخانه و انتشاراتی تا فیلم سازی مدعی انجام فعالیت های تبلیغاتی هستند . چرا که همه این امور قسمتی از فعالیت های ارتباط یک شرکت با مخاطبان است .

شیوه تبلیغ بسیار حائز اهمیت می باشد . عموما تبلیغات پنهانی بیشترین تاثیر را بر ذهن مشتری دارد . تبلیغاتی که آهسته و مستمر به افکار شخصی نفوذ کرده بسیار موفق تر و موثرتر از تبلیغی است که به صورت آشکارا مخاطب را هدف تبلیغات قرار می دهد . برای مثال تبلیغ یک محصول میان پخش یک سریال پرمخاطب نه تنها مزاحمتی برای مخاطب نمی کند ، بلکه با گذشت زمان ، اسم و نوع محصول در ذهن او نقش می بندد . در مقابل وجود یک موضوع مهم در یک چاپ کاتالوگ شلوغ.

در سال های گذشته قبل از پدید آمدن تجارت الکترونیک و توسعه فضای مجازی ، تبلیغات تنها از طریق رسانه های جمعی از قبیل تلویزیون ، رادیو ، مجلات و روزنامه ها صورت می گرفت ؛ اما با گذشت زمان و پیشرفت روزافزون فناوری اطلاعات و شبکه های ارتباط جمعی ، تمام اقشار جامعه با مقوله تجارت الکترونیک و تبلیغات اینترنتی آشنا گردیده اند . پر واضح است که با تغییر ابزارهای رسانه ، روش های تبلیغات نیز تغییر کرده است . در صورت تبلیغ نادرست و غیرحرفه ای ، در حقیقت موجب اتلاف زمان ، هزینه و انرژی سازمان می گردیم .

یک بازاریاب حرفه ای همواره مشتری را در بازار نگه می دارد و از ترک او جلوگیری می نماید . تماس مداوم با مشتری باعث تثبیت این روند می گردد . از راه های تثبیت ارتباط با مشتری ، ارسال اطلاعات تازه در مورد محصولات جدید ، اطلاعات خدمات پس از فروش و یا تخفیفات ویژه مناسبتی است .

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی کاتالوگ به این صفحه مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط:

طراحی حرفه ای کاتالوگ و بروشور

طرح کاتالوگ چگونه تهیه می شود

طراحی جلد کاتالوگ

تعرفه چاپ کاتالوگ

انتخاب فونت یا تایپو گرافی در طراحی بروشور و کاتالوگ محصولات مصرفی

آموزش طراحی کاتالوگ

در طراحی گرافیکی کاتالوگ تبلیغاتی سادگی را حفظ کنید

کاتالوگ محصولات صنعتی را چگونه طراحی کنیم

طراحی کاتالوگ و چاپ کاتالوگ

طراحی پوستر

طراحی بسته بندی

 

مطالب مرتبط