تکنیکهای طراحی لوگوی مبتنی بر اهداف شرکت

طراحی لوگو یکی از ملزومات کسب و کارهای امروزی است.

تصویر کسب و کار شما پیش از خودتان با مشتریان ارتباط برقرار می کند. این تصویر همان لوگو یا نشان تجاری است که شما برای حضور در بازار و معرفی خودتان طراحی کرده اید.

از آنجایی که ممکن است برخی از کسب و کارها قادر به طراحی لوگوی مناسب نباشند یا لوگویی را طراحی کنند که علاوه بر هزینه بالای طراحی نتواند انتظارات صاحبان برند یا طراحان را برآورده کند یا به بیان دیگر نتواند شرکتها را به اهدافشان برساند.

بنابراین لازم دانستیم در این مقاله به اصول و نکات مهمی که در طراحی لوگو مبتنی بر اهداف باید مد نظر قرار گیرد بپردازیم.

یک) اهمیت تحقیقات

قبل از اینکه کوچکترین اقدامی برای طراحی لوگو انجام دهید بهتر است تحقیقاتی را در حوزه کسب و کار مورد نظر انجام دهید. لزوم این تحقیقات از این جهت است که شما باید با فضایی که کسب و کارهای مربوط به این لوگو در آن قرار دارند آشنا شوید.

آشنایی با این فضا به شما کمک می کند تا به خوبی درک کنید که لوگو قرار است در چه فضایی با دیگران ارتباط برقرار کند. به ویژه این کار برای طراحانی که در زمینه طراحی لوگو برای کسب و کارها اطلاعات زیادی ندارند یا به تازگی شروع به طراحی لوگو کرده اند بسیار ضروری است. بهتر است پس از شناسایی نوع کسب و کارها و فضاهای مربوط به آنها شروع به تحقیق در خصوص لوگوهای مربوط به آن کسب و کار کنید.

اینترنت یک فضای گسترده برای تحقیق در اختیار شما قرار داده است بهتر است از این فرصت استفاده کنید و داده ها و اطلاعات خود در این زمینه را افزایش دهید. اگر یک جستجوی کوتاه در اینترنت انجام دهید متوجه خواهید شد که لوگوی یک شرکت مسافرتی یا توریستی و گردشگری با لوگوی یک شرکت فرهنگی و… بسیار متفاوت است.

بنابراین این اینترنت را جدی بگیرید و برای کسب اطلاعات مورد نیاز خود حتماً از آن استفاده کنید. اینترنت به شما کمک خواهد کرد علاوه بر شناسایی نوع کسب و کارها به طرح های اصلی که در طراحی لوگوها در آن کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد آشنا شوید.

البته فراموش نکنید تحقیقات را از اینترنت شروع کنید ولی در دنیای واقعی دنبال مصداقهای آن باشد تا اطلاعات شما کامل تر و واقعی تر باشند.

دو) لوگوی همخوان با رقیبان

برخی از طراحان تصور می کنند یک لوگوی متفاوت می تواند نقش زیادی در تأمین اهدافشان داشته باشد. در حالی که در طراحی لوگو باید به یک نکته بسیار مهم و اساسی دقت کنید و آن نکته هم این است که لوگویی که طراحی می کنید باید با سایر لوگوهایی که در زمینه آن کسب و کار طراحی می شوند همخوانی داشته باشد تا بتواند در بازار به معرفی شما بپردازند.

لوگوی متفاوت می تواند مناسب و خوب باشد ولی در صورتی که از زمینه اصلی کسب و کار و لوگوهای رقیبان ، تفاوت اساسی داشته باشد کارآیی خود در معرفی شما را از دست خواهد داد.

سه) شناخت صاحبان مشاغل

پس از اینکه کسب و کار مورد هدف خود را شناختید بهتر است صاحبان مشاغل و افرادی که از شما درخواست طراحی لوگو کرده اند را نیز بشناسید. به عنوان مثال ، باید بدانید که صاحب کسب و کار مورد نظر شما مشغول به چه کاری هستند ؟

قصد دارند برای چه گروهی از مشتریان لوگو طراحی کنند ؟ آیا هدف خاصی از طراحی لوگو دارند ؟ با چه مشتریان بیش از بقیه سر و کار دارند ؟ کدام دسته از مشتریان برایشان مهمتر هستند ؟

سپس باید ارزشهایی که صاحب کسب و کار برای آن تلاش می کند را بشناسید. لازم است ارزشها و شعارهای کسب و کار و صاحبان مشاغل در لوگوی آنها به گونه ای به نمایش درآید.

برای این کار بهتر است گفتگوی هدفمند با صاحبان کسب و کارها داشته باشید یا پرسشنامه های دقیق و کاملی را در اختیار آنها قرار دهید تا متوجه اهداف و ارزشهای آنها شوید.

مطالب مرتبط