تکنیک های بهینه سازی وب سایت (سئو)

همانطور که در مقالات قبلی شرح داده شد ، تکنیک های بهینه سازی وب سایت به دو بخش اصلی کلاه سفید و کلاه سیاه تقسیم شده اند .

  • بهینه سازی کلاه سفید :

به طور کلی هر روش و تکنیکی که به بهینه سازی وب سایت منجر می گردد سئو کلاه سفید (White Hat SEO) نامیده می شود .

  • بهینه سازی کلاه سیاه :

روش هایی که مورد تایید موتورهای جست و جو نمی باشند و برای به حداقل رساندن اثرات آن ها در تلاش هستند سئو کلاه سیاه نامیده می شود .

سئو کلاه سفید چیست ؟

مجموعه تکنیک ها و روش ها که توسط متخصصین وب سایت در جهت بهینه سازی و ارتقای نتایج موتورهای جستجوگر انجام می پذیرد سئو کلاه سفید نامیده می شود . این روش ها در جهت حفظ انسجام وب سایت و فاکتورهای موتورهای جستجو هستند .

بخش های سئو کلاه سفید :

تکنیک های کلی سئو کلاه سفید به سه بخش اصلی تقسیم می گردند :

  • تولید محتوای با کیفیت
  • استفاده از کلمات کلیدی قوی و متاتگ مناسب در وب سایت
  • بهینه سازی بنیادین وب سایت که شامل مجموعه ای از روش های فنی بهینه سازی است

موتور های جستجو همچون گوگل ، از مهم ترین منابع جذب مشتری برای هر تجارتی است . روزانه میلیون ها کاربر در سراسر دنیا از موتور جست و جوی گوگل استفاده می کنند . پایداری و ماندگاری سایت در مقابل به روز رسانی دستورالعمل های گوگل از ویژگی مهم تکنیک های کلاه سفید در برابر تکنیک های کلاه سیاه (که ممکن است مشمول جریمه های سنگین از جانب گوگل گردد) است . به همین علت اغلب متخصصان حرفه ای بهینه سازی وب سایت بر تکنیک های سئو کلاه سفید که از خطر مجازات گوگل در امان هستند تاکید و تمرکز دارند .

تکنیک های مرسوم سئو کلاه سفید :

گوگل جهت رتبه بندی صفحات سایت ها از صدها دستورالعمل و الگوریتم استفاده می کند . در ادامه مقاله به ۶ مورد از موثرترین تکنیک ها در جهت بهینه سازی وب سایت اشاره می گردد :

۱-سئو سایت برای گوشی های هوشمند تلفن همراه :

داشتن سایتی مناسب برای گوشی تلفن همراه ، روشی است ساده و کوتاه برای سئو وب سایت . سایت هایی که برای کاربران موبایلی سئو نشدند از رتبه های بالایی در گوگل برخوردار نیستند ؛ حتی گاهی اوقات همین مسئله باعث تاثیر منفی در رتبه فعلی می گذارد . نکته قابل توجه آن است که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کل کاربران اینترنت ، از گوشی های هوشمند تلفن همراه استفاده می کنند ، همین نکته برای داشتن یک سایت موبایل فرندلی کافی است .

ثبت موقعیت مکانی در نقشه گوگل :

گوگل از نتایج محلی به نام الگوریتم کبوتر برای ارائه کسب و کارها استفاده می کند ؛ به این معنا که در صورت روشن بودن جی پی اس گوشی یا لبتاپ ، با جست و جوی “موبایل فروشی” در هر شهری ، نتایج نزدیک به همان موقعیت نمایش داده می شود . همچنین با سرچ “موبایل فروشی در شیراز” ، نتایج مربوط به شهر شیراز ارائه می گردد . بنابراین استفاده از سرویس ثبت کسب و کار در نقشه گوگل بر روی سئو کلاه سفید وب سایت ها بسیار موثر است . البته تا به امروز امکان ثبت رسمی کسب و کار در نقشه گوگل در ایران وجود ندارد .

تاکید بر تجربه کاربری :

همواره گوگل مدیران سایت هایی را که بر روی تجربه کاربری و یا UX (User Experience) تاکید دارند را تشویق می کند .  تجربه کاربری مناسب از نوشتن کد بهینه موثرتر است و در تکنیک کلاه سفید در افزایش اعتبار سایت تاثیر مستقیم دارد . براساس آخرین مقالات مجله آکسفورد ، هدف از تجربه کاربری در سئو کلاه سفید ، افزایش رضایتمندی ، وفاداری و سهولت استفاده از ابزارها در وب سایت است . نکته کلیدی ، تعیین اهداف کاربر است ؛ بدین معنا که لازم است بهترین روش برای ایجاد احساس رضایت که منجر به تجربه مثبت برای کاربر می گردد ، پیاده سازی گردد .

بررسی کلمات کلیدی :

کلمات کلیدی بسیار حائز اهمیت هستند . الگوریتم “رنک برین” گوگل با بهره گیری از هوش مصنوعی به بررسی دقیق لغات در هر زبانی از جمله زبان فارسی می پردازد . برای مثال استفاده از اصطلاحات ، کلمات هم معنی ، متضاد و حتی کنایه ها را می شناسد . دو شرکت MOZ و Ahrefs که از ارائه کنندگان ابزارهای بهینه سازی هستند ، در حال بهبود کلمات کلیدی هستند . در همین راستا نسل های جدیدی از ابزارهای جست و جوی کلمات کلیدی در حال ورود به گوگل هستند که عبارت و ترکیب های پیشنهادی مجموعه ای از کلمات و حتی جملات را پیشنهاد می دهد .

بازاریابی محتوایی با استفاده از مطالب با کیفیت :

در صورت پیروی از بازاریابی محتوایی در حوزه تبلیغات اینترنتی ، با استفاده از مقالات با محتوای پر مغز و فایده ، می توان شاهد ارتقای تعداد بازدیدکنندگان وب سایت بود . یکی از مهم ترین فاکتورهای کلیدی جهت رتبه بندی گوگل تولید محتوا است . محتوا ، نوشته یا مقاله ای است منحصر به فرد و خلاقانه که خواننده از آن لذت می برد و برایش مفید است . سرمایه گذاری در این مسیر موثرتر و ماندگارتر از بسیاری از تبلیغات دیگر است .

تولید لینک اورگانیک :

یکی دیگر از تکنیک های سئو کلاه سفید که جزء سه فاکتور موثر در بهینه سازی وب سایت ها می باشد ، تولید لینک است . با تولید محتوای با کیفیت ، کاربران سایر وب سایت ها به سایت هدف ارجاع داده می شوند . در صورتی که مقاله ای مورد توجه کاربری قرار بگیرد و آن را در صفحه شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارد باعث افزایش اعتبار سایت و در نتیجه ارتقای رتبه سایت در صفحه نتایج گوگل می گردد .

استفاده از همین نکات در سئو کلاه سفید می تواند باعث افزایش بازدید چند برابری تعداد بازدیدکنندگان وب سایت گردد . جهت اطلاع در مورد هر یک از این تکنیک ها به صورت مفصل تر ، ما را در مقالات آتی همراهی کنید. ضمنا فراموش نکنید که تبلیغات شما از طراحی کاتالوگ و چاپ بروشور گرفته تا بهینه سازی سایت ، باید یکپارچه باشند تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش های تبلیغات اینترنتی به این صفحه مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط