حد نصاب تکرار در تبلیغات کجاست ؟  

در این مقاله به تکرار در تبلیغات پرداخته ایم.

مقدمه حد نصاب تکرار در تبلیغات

تلویزیون را روشن می کنید و تبلیغ یک محصول ویژه ای را در آن می بینید. شبکه های اجتماعی را چک می کنید و باز هم همان تبلیغ را در این شبکه ها می بینید.

رادیوی ماشین شما روشن است و دوباره همین تبلیغ را در آن می شنوید. گاهی اوقات شنیدن این همه پیام تبلیغاتی ممکن است مزاحم شما شود و سریع خسته شوید.

گاهی نیز ممکن است بارها یک پیام تبلیغاتی را دیده یا شنیده باشید ولی تنها یک بار به آن توجه کنید و با خودتان فکر کنید چرا قبلاً خیلی دقیق متوجه این پیام تبلیغاتی نشده بودید.

 آیا تا به حال با خودتان فکر کرده اید که در تبلیغ کردن تا چه حد باید تکرار کرد ؟

این موضوع بسیار مهم است که شما در تبلیغات باید اندازه تبلیغات را حفظ کنید و بدانید که تا چه حد باید تبلیغ کنید. اینکه مخاطب شما تا چه اندازه باید در معرض یک تبلیغ قرار بگیرد از جمله موضوعات بسیار مهم است.

متاسفانه در ایران ، به این موضوع مهم کمتر توجه می شود. به همین دلیل است که به یکباره با موج غیر قابل کنترل و شدید یک نوع تبلیغ مواجه می شویم که نه تنها جذابیتی برای ما ندارد بلکه ممکن است آزار دهنده نیز باشد.

اینکه شما در چه زمانی و به چه تعداد یک تبلیغ را منتشر کنید از اهمیت زیادی برخوردار است.

بیشتر بدانید : ویژگی های روشهای تبلیغاتی مرسوم ( بخش اول )

همانطور که می دانید تبلیغ ها هدفهای مختلفی دارند. با این حال یکی از مهم ترین هدفهای تبلیغات این است که بتواند یک نگرش و احساس سریعی در مخاطبان ایجاد کند و آنها را به سمت خرید سوق دهد.

این روند در نهایت باید به سمت فروش محصولات و افزایش میزان فروش محصول برود. اگر کسب و کار کوچکی دارید باید به این مسئله توجه کنید که تبلیغات برای شما بسیار مهم تر است چرا که هدف اصلی شما افزایش میزان فروشتان است.

این دسته از کسب و کارها کمتر پیش می آید که به فکر برندسازی یا ایجاد یک تصویر دائمی در ذهن مخاطبان و مشتریان باشند ، بلکه آنها سعی می کنند در درجه اول فروش بیشتری داشته باشند و بتوانند تا جایی که امکان دارد میزان فروش خود را افزایش دهند.

نقش تکرار در تبلیغات ، موجب ایجاد کنجکاوی در مخاطبان و در نهایت تصمیم گیری آنها می شود. در سال های گذشته ، متخصصان و بازاریابان معتقد بودند که اگر یک تبلیغ سه بار تکرار شود ، یعنی تکرار مناسب انجام شده است و می تواند توجه مخاطبان را به شکل مناسبی جلب کند.

آنها معتقد بودند سه بار تکرار کردن یک تبلیغ ، احتمال اینکه بتواند منجر به تصمیم گیری مخاطبان شود بسیار زیاد است.

بیشتر بدانید: بازآفرینی صنعت تبلیغات

نتایج تحقیقات در خصوص تکرار تبلیغات

پس از تحقیقاتی که بسیاری از بازاریابان انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که سه بار مواجه شدن با یک پیام تبلیغاتی ، مناسب ترین تعداد برای اثرگذاری یک تبلیغات است.

آنها این نتیجه را بر اثر تحقیقات تجربی به دست آورده اند. به این شکل که آنها مخاطبانی را در معرض آگهی های تبلیغاتی قرار می دهند و عکس العمل آنها را بررسی می کنند.

البته باید این نکته بسیار مهم را یادآوری کنیم این تحقیقات به این معنی نیست که هر تبلیغات را فقط سه بار باید تکرار کنید ، بلکه به این معناست که هر فرد لازم است سه مرتبه در برابر یک تبلیغ قرار بگیرد تا از آن پیام اثر پذیری کافی داشته باشد.

آنها معتقدند افراد بعد ار مواجه شدن با یک تبلیغ این مراحل را پشت سر می گذارند :

مرحله اول تکرار تبلیغات:

آنها نسبت به موضوع کنجکاو می شوند و مدام دنبال این هستند که آن چیزی که مشاهده کرده اند چیست و چگونه می توانند اطلاعات خود را درباره آن افزایش دهند.

به ویژه اگر نیاز به این محصول یا خدمات مثلا بسته بندی داشته باشند حس کنجکاوی آنها بیش از دیگران تحریک خواهد شد.

همچنین در این میان افرادی نیز هستند که نیاز مبرم به این محصول یا خدمات ندارند ولی به دنبال یک فرصت مناسب برای تهیه کردن آن هستند.

بنابراین این دو دسته افراد در این مرحله بیش از دیگران به این پیامهای تبلیغاتی توجه می کنند.

دومین مرحله تکرار تبلیغات:

فرد قادر خواهد بود برندی را که تبلیغ آن را دیده است از میان سایر برندها بتواند تشخیص دهد.

معمولاً با توجه به احساسی که پیام تبلیغاتی در مرحله اول در ذهن مخاطبان ایجاد کرده است در ذهن آنها ثبت خواهد شد.

در این مرحله آنها قادر خواهند بود پیام تبلیغاتی شما را از میان ده ها تبلیغ شناسایی کنند.

مرحله سوم تکرار تبلیغات:

در سومین مرحله ، در این مرحله فرد دست به انتخاب می زند و تصمیم می گیرد که آن را خریداری کند یا نه ؟ در واقع در این مرحله اگر مخاطبان محصول یا برندی که تبلیغ آن را دیده اند برایشان مهم باشد دست به انتخاب می زنند.

این مراحل به این معنی است که اگر مخاطب شما بیش از سه بار در برابر تبلیغتان قرار بگیرد فقط کاربرد یادآوری خواهد داشت و نقش دیگری در تصمیم و یا تفکر و احساس مخاطبان نسبت به برند یا محصول شما ندارد.

در واقع دفعات ۵ و ۶ یا بیش از آن همان کاربرد دفعه سوم را خواهد داشت. البته شما باید به این موضوع مهم توجه داشته باشید که امروزه هم تعداد رسانه های اطلاع رسانی و تبلیغات افزایش پیدا کرده است.

هم تعداد برندهایی که به تبلیغ محصول خود پرداخته اند مانند طراحی لیبل محصول که افزایش پیدا کرده است. بنابراین در این شلوغی بازار ، شاید لازم باشد گاهی مخاطب شما بیش از سه بار با یک تبلیغ مواجه شود.

همچنین لازم به یادآوری است که اگر از طریق رسانه های دسته جمعی به تبلیغ می پردازید حتماً تبلیغات خود را دفعات بیشتری تکرار کنید.

به نظر شما دلیل آن چیست؟

چرا که رسانه های جمعی معمولاً مخاطبان خاصی ندارند و طیف زیادی از افراد جزء مخاطبان آنها به حساب می آیند.

بنابراین تبلیغ شما در معرض مشاهده افراد با طیف های مختلف قرار می گیرد پس بهتر است بیش از سه بار تکرار شود تا بتواند تاثیرگذاری لازم را داشته باشد که این تاثیرگذاری در طراحی پوستر هم قابل مشاهده می باشد.

پیشنهاد ما به شما این است که اگر قرار است از رسانه های جمعی استفاده کنید بهتر است روزی دو بار تبلیغ خود را منتشر کنید.

در این صورت ، تقریباً هفته ای ۱۴ مرتبه ، تبلیغ شما نمایش داده شده است که میزان مناسبی برای اثر گذاری روی مخاطبان است.

نتایج تحقیقات بسیار زیاد و گاهی متعدد است. در تحقیق دیگری محققان به این نتیجه رسیده اند که همان مواجه اول با یک تبلیغ کافی است تا فرد تصمیم به خرید بگیرد.

آنها معتقد هستند در دفعات بعدی که فرد با تبلیغ یک محصول یا برند مواجه می شود ، تاثیری در تصمیم خرید فرد ندارد و فقط هزینه تبلیغات را افزایش می دهد.

در تحقیق دیگری که کاملاً متفاوت با سایر تحقیقاتی است که مطرح شد ، نتایج نشان داد زمانی که افراد تقریباً ده بار با یک تبلیغ مواجه می شوند تحت تاثیر آن قرار می گیرند.

بیشتر بدانید:

آنها معتقد هستند بعد از این تعداد دفعات مواجه شدن با تبلیغ است که فرد تا حدودی با موضوع درگیر می شود. آنها عقیده دارند هر چه قدر فرد بیشتر با یک تبلیغ مواجه می شود ، میزان اثر گذاری آن نیز افزایش می یابد.

در واقع با افزایش تعداد نمایش ، اثر گذاری آن نیز اثر صعودی پیدا خواهد کرد.

در ادامه با توجه به تحقیقاتی که شده بیشتر به این مطلب پرداختیم !

از میان تمامی باورها و اعتقادات و نتایج تحقیقاتی که وجود دارد می توان به این نتیجه رسید که برای اینکه مخاطبان تحت تاثیر یک تبلیغ و پیام تبلیغاتی قرار بگیرند نیاز به زمان دارند و این گونه نیست که بدون گذشت زمان انتظار این اثر گذاری را داشته باشیم.

می توان نتیجه گرفت ، اگر تعداد تکرار تبلیغات کم باشد می تواند در کوتاه مدت اثر بالایی داشته باشد و مخاطبان را به سمت خرید سوق دهد.

با این حال احتمال اینکه برند یا محصول شما در حافظه آنها باقی بماند بسیار کم است. در حالی که اگر بیش از یک یا دو بار تکرار شود احتمال اینکه در حافظه بلند مدت مخاطبان باقی بماند بسیار زیاد است.

نتیجه گیری

در واقع تغییر احساس و تفکر زمانی در مخاطبان ایجاد می شود که تعداد دفعات در معرض تبلیغات قرار گرفتن افراد افزایش پیدا کند.

به همین دلیل می توان گفت ، اگر قصد دارید در ذهن مخاطبان اثر ماندگار داشته باشید و نگرش آنها را نسبت به خود تغییر دهید باید به تعداد مناسبی از تبلیغات تکرار شود.

این یک اصل جامعه شناختی است که اگر افراد به صورت تکراری در برابر یک پیام قرار بگیرند ابتدا احساس و سپس نگرش آنها نسبت به آن تغییر خواهد یافت.


مقالات مرتبط

جایگزین اینستاگرام برای تبلیغات

رنگهای محبوب در دنیای طراحی و تبلیغات و معنی آنها ! (بخش اول)

 

مطالب مرتبط