حفظ امنیت سامانه ها در کسب و کارهای آنلاین

در این مقاله به چگونه می توانیم امنیت سامانه را در کسب و کار آنلاین حفظ نماییم پرداخته ایم.

مقدمه حفظ امنیت سامانه ها در کسب و کار آنلاین

چیزی که این روزها بیشتر از هر خبر دیگری به گوشمان می رسد اخبار مربوط به هک کردن سایتهای مختلف است. از سایتهای خصوصی تا سایتهای دولتی همگی در معرض هکرها قرار می گیرند.

هک کردن سایتها منجر به اختلال در روابط و تعطیل و معطل شدن کارها می شود و خسارتهای مادی و معنوی زیادی از جمله خسارت به اعتبار صاحبان آن سامانه ها می زنند. این اتفاقات نشان می دهد دنیای کنونی کسب و کارها هیچ گونه شباهتی با چند سال گذشته ندارد.

تا قبل از اینکه دنیای کسب و کارها وارد دنیای مجازی شود و بسیاری از فعالیتهای مرتبط با کسب و کار به صورت الکترونیکی و مجازی انجام شود برندها با مشتریان خود به صورت مستقیم ارتباط برقرار می کردند و مشکلی از بابت اثر گذاری بر مخاطبان نداشتند.

همچنین حملات هکرها و خطراتی که فضای سایبری می تواند داشته باشد را به طور کلی تجربه نمی کردند. تنها کافی بود نکات امنیتی را برای محافظت از دفاتر شرکت خود رعایت کنند. اما هم اکنون روند کار به شدت تغییر کرده است.

امروزه اکثر کسب و کارها مجبور به استفاده از دنیای مجازی هستند. آنها برای تولید محتوا ، معرفی خود محصولات بسته بندی ، انتشار اخبار مربوط به برند ، ارتباط با مشتریان و ده ها کار دیگر مجبور هستند در دنیای مجازی حضور داشته باشند و فعالیت کنند.

خطرات وب سایت ها و کسب وکارهای اینترنتی

در کنار مزیتهای بسیار زیادی که اینترنت و فضای مجازی برای زندگی و کسب و کارهای ما فراهم کرده است ، خطرات و آسیب پزیریهایی را نیز به وجود آورده است.

به طور کلی ، هر موضوع یا هر ابزار و روشی هم نقاط مثبت دارد و هم منفی که به هیچ عنوان نمی توان از آن اجتناب کرد. اما مسئله ای که مهم است این است که بتوانیم نقاط قوت و ضعف آن را بشناسیم تا نقاط قوت را بیشتر تقویت کنیم از ضعف ها پیشگیری کرده یا اثرات آنها را بکاهیم.

در همین راستا ، یکی از مهمترین خطراتی که وب سایت و کسب و کارهای اینترنتی شما را تهدی می کند ناامنی های سایبری یا اینترنتی است. بنابراین ، باید بتوانید سامانه های اینترنتی خود را در مقابل خطرات ایمن نگه دارید.

حفظ امنیت کسب و کارهای آنلاین یا همان امنیت سایبری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هم اکنون باید به دنبال تغییرات اساسی در کسب و کارتان باشید تا بتوانید اثرگذاری لازم را بر مخاطبان داشته باشید.

یکی از این تغییرات لازم ، اهمیت دادن به امنیت کسب و کارهای آنلاین است.

برای رسیدن به این هدف قصد داریم نکاتی را به شما آموزش دهیم که بتوانید از آن به خوبی استفاده کنید. پس با ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

یک) آپدیت باشید

افرادی که به دنبال هک کردن سامانه های اینترنتی هستند معمولاً نسخه های قدیمی سامانه ها یا نرم افزارها را می توانند به راحتی به دست بیاورند و روش هک کردن آن را به خوبی می توانند طراحی کنند.

اما زمانی که شما به طور دائم نرم افزار یا سامانه های خود را آپدیت کنید آنها به آخرین نسخه آپدیت شده شما دسترسی ندارند و مدت زمانی را لازم دارند تا به نسخه جدید شما دسترسی پیدا کنند.

بنابراین اگر به طور دائم نرم افزارها یا سامانه های خود را آپدیت کنید یکی از بهترین روشها برای حفظ امنیت سامانه های اینترنتی است.

اکثر وب سایتها یا نرم افزارهایی که توسط هکرها ، هک می شوند به دلیل عدم به روزرسانی سامانه هاست.

دو) رمزهای ورود امن تعریف کنید

یکی از روشهایی که هکرها می توانند به سامانه شما دسترسی پیدا کنند این است که نام کاربری و رمز ورود شما را به دست می آورند و از طریق آن بدون هیچ دردسر و زحمتی وارد سایت شما می شوند.

اگر دقت کرده باشید در بسیاری از وب سایتها بعد از افتتاح حساب کاربری از شما می خواهند که رمز ورود اولیه خود را تغییر دهید.

علت این توصیه این است که امنیت سامانه و حساب کاربری خود را افزایش دهید. پس اولین کاری که باید انجام بدهید این است که از رمز ورودهای قوی استفاده کنید.

اگر یک رمز عبور پیچیده برای سامانه خود طراحی کنید حداقل هکرها با روشهای بسیار ساده نمی توانند به سامانه شما وارد شده یا هک کنند.

بهترین رمز ورودها ، رمزهای ورودی هستند که از ترکیبی از اعداد ، حروف بزرگ و کوچک و نمادها باشند.

بیشتر بدانید: نحوه طراحی اپلیکشن ها برای کسب و کار

سه) تعلیم کارکنان در خصوص حملات هکرها

اینکه تصور کنید بسیاری از کارها را خودتان می توانید به تنهایی انجام دهید تفکر بسیار نادرستی است. بنابراین بهتر است از کارکنان خود و سایر افراد و همکاران در این خصوص استفاده کنید.

همواره کارهای تیمی در هر کاری می تواند کیفیت کارها را به بهترین شکل افزایش دهد. برای حفاظت سامانه های اینترنتی و آنلاین خود نیز بهتر است از همکاری کارکنان خود استفاده کنید.

لازم است قبل از اینکه دچار حملات هکرها شوید کارکنان خود را در این خصوص آموزش دهید و به آنها بیاموزید که چگونه باید امنیت سامانه را حفظ کنند.

بیشتر بدانید:

پس از آموزش به کارکنان حتماً مطمئن شوید که آنها روشهای مقابله با حمله هکرها را یاد گرفته اند یا روشهایی را می دانند که می تواند به پیشگیری از این حملات کمک کند.

از آنجایی که شما به تنهایی نمی توانید موجب امنیت سامانه ها شوید یا شما تنها فردی باشید که به فکر امنیت سامانه هاست.

پس لازم است به کارکنان خود بیاموزید که هر روز از امنیت سامانه ها مراقبت کنند و با امنیت بالاتری از سامانه ها استفاده کنند.

چهار) استفاده از کانالهای امن

از دیگر روشهایی که می توانید امنیت سامانه های خود را افزایش دهید این است که از شبکه ها و کانالهای امن استفاده کنید. با این روش می توانید بسیاری از اطلاعات خود را نیز امنیت بخشید.

متأسفانه برخی از برندها توجه چندانی به این مسئله نشان نمی دهند. به همین دلیل دچار مشکلات فراوانی می شوند.

اگر در نظر داشته باشید امنیت اطلاعاتتان را حفظ کنید حتماً باید همواره از روشهای مناسب استفاده کنید.

به شما توصیه می کنیم حتماً از افراد حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید. شاید تصور کنید می توانید امنیت کسب و کارتان را به راحتی تأمین کنید.

بلکه در بسیاری از مواقع شما نمی توانید این کار را انجام دهید و خواهید دید که این کار امنیت سامانه های شما را به شدت به خطر می اندازد.

این کار می تواند وضعیت کسب و کارتان را در شرایط مطلوب قرار دهد. این کار نه تنها امنیت سامانه های شما را تأمین می کند بلکه می تواند اعتماد مشتریان را نیز جلب کند.

پنج) نصب آنتی ویروس

قطعاً یکی ساده ترین و در عین حال از قدیمی ترین روشها برای حفظ امنیت سامانه ها و نرم افزارها و انواع دستگاه هایی که دارید ، نصب آنتی ویروس قوی است.

حتماً خود شما نیز از قدیم برای حفظ سیستم های خود از هجوم ویروسها و آسیب زدن به سیستم و فایلهایتان از آنتی ویروسها استفاده می کنید. بنابراین ، باید در نظر داشته باشید که آنتی ویروسها انواع مختلف دارند.

برخی از آنها دستگاه شما را در مقابل ویروسها حفظ می کنند و برخی دیگر از ورود ویروس از اینترنت پیشگیری می کنند.

بنابراین بهتر است هر دوی آنها را نصب کرده و مدام به روز رسانی کنید تا از انواع خطرات بتوانید دستگاه خود را حفظ کنید.

بیشتر بدانید : دلایل طراحی اپلیکیشن برای کسب و کارها

شش) استفاده از رمز برای اطلاعات

یکی دیگر از روشهای مقابله با حمله هکرها این است که اطلاعات خود را با یک رمز ایمن سازید.

این کار زمانی که قصد دارید اطلاعات را از یک سیستم به یک سیستم دیگر منتقل کنید بیشتر هر زمان دیگر می تواند اطلاعات و سیستم شما را با خطر مواجه کند.

زمانی که اطلاعات را منتقل می کنید هکرها بیشتر می توانند مورد هجوم قرار دهند.

بنابراین ، بهترین روش این است که از رمز برای اطلاعات خود استفاده کنید و این کار می تواند اطلاعات شما را به حد بسیار مناسبی از خطرات حفظ کند.

هفت) فعال کردن در چند مرتبه

امروزه به بسیاری از سامانه ها که وارد می شوید معمولاً کد فعال سازی از شما درخواست می کنند. در بسیاری از آنها کدهای دو مرحله ای از شما می خواهند و در مرحله اول و با رمز اول نمی توانید وارد سامانه شوید.

به عنوان مثال در دو مرحله یک رمز موقت به تلفن همراه شما ارسال می شود و به کمک آن می توانید وارد شوید.

در این روش ، از آنجایی که رمز به صورت موقت است و به خط شخصی شما ارسال می شود می تواند امنیت اطلاعات شما را حفظ کند.

نتیجه گیری حفظ امنیت سامانه ها در کسب و کار آنلاین

در این مقاله دریافتیم که چه عواملی سبب حفظ امنیت سامانه ها در کسب و آنلاین می شود مواردی نظیر : آپدیت بودن ، رمز های ورود امن، تعلیم کارکنان در خصوص حملات هکرها ، استفاده از کانالهای امن ، نصب آنتی ویروس ، استفاده از رمز برای اطلاعات ، فعال کردن در چند مرتبه.

مقالات مرتبط

اثر خارق العاده طراحی گرافیک در کسب و کارها

مطالب مرتبط