خلاقیت در بسته بندی کالا

خلاقیت در بسته بندی کالا موضوع این مطلب برای افرادی است که بدنبال انواع خلاقیت در بسته بندی محصولات هستند

مقدمه ای در مورد خلاقیت در بسته بندی کالا

ابتدا باید بدنیم که خلاقیت به چه معناست؛ خلاقیت یک مکانیزم در ذهن است که باعث به وجود آوردن ایده ها و ارتباط با مفاهیم جدید می شود.

باید بدانیم که یک ذهن خلاق است که تفکر مبتکرانه دارد که این طرز تفکر باعث ایجاد تناسب بین مفاهیم مختلف خواهد شد .

از دیگر تعاریف خلاقیت می توان به درست کردن راه و روش جدید ساختن ، که به ذهن دیگران نرسیده بود ، اشاره کرد.

بسیاری از تفکرات و ایده های خلاقانه در این زمان شکل می گیرد که فرد سعی می کند خودش ایده بسازد و ایده های افراد دیگر را دور می ریزد.

بسته بندی شناسنامه یک محصول است که ضمن نگهداری و محافظت از کالا، خود را به مصرف کننده می شناساند. می توانیم بگوییم طراحی بسته بندی خود نیز علم است .

علمی که ضمن زیبایی و هنر باید از کالا محافظت کند و راحت انتقال یابد ،به بهترین شکل انبارش شود و  توزیع و فروش  آن به بهترین شکل باشد و از زمان تولید آن تا زمانی که به دست مصرف کننده می رشد به محیط زیست حافظ محیط زیست باشد.

علاوه بر همه اینها ،باید درباره ی مشخصات کلی آن اطلاعاتی را به مصرف کننده منتقل کند . البته نباید دنیایی از مشخصات و نوشته ها روی آن نوشته شود، یک بسته بندی خوب باید بتواند از نظر ظاهری ، کلی یک بسته بندی را به مصرف کننده منتقل کند.

و همین طور بسته بندی هایی که مصرف کننده از قبل با آن آشناست ، می تواند به او کمک کند که در یک مغازه بین تمام محصولات رقیب، راحت تر پیدا شود.

خلاقیت بسته بندی محصولات در محل فروش

تا به حال به این موضوع فکر کردید که وقتی وارد مغازه می شود و می خواهید محصول جدیدی بخرید چه چیز باعث جذب شما به کالای مورد نظر می شود.

بله بسته بندی ست که ابتدا شما را به آن محصول ارتباط می دهد و سپس کیفیت آن شما را به عنوان مشتری نگه میدارد.

تصور کنید وارد پاساژ یا فروشگاهی شدید پر از محصولاتی با شکل ها رنگ ها و سایز های مختلف

چه چیزی شما را جلوی یک بسته بندی نگه میدارد تا آن را بردارید اطلاعات آن را بخوانید و آن را داخل سبد خود بگذارید ؟

بسته بندی خلاقانه است که باعث می شود شما به عنوان مشتری تازه جذب یک کالاشوید. بعضی از کالاها، ایتم های جدیدی روی بسته بندی شان دارند، مثل معما و چیزهای حل کردنی مثل پازل ها و جدول ها، که مشتری را تشویق به خرید آن می کند.

این ها هم جز خلاقیت در بسته بندی به حساب می آیند.به طور کل هر ایده ی جدید و جذابی که باعث تفاوت بسته بندی آن کالا با سایر رقبای خود باشد را خلاقیت می گوییم.

این ایده ها می تواند تفاوت در رنگ یا فونت و یا تصویر سازی های جدید باشند.و یا حتی تغییر در طراحی فیزیکی آن بسته بندی خود نیز خلاقیت به حساب می اید .

البته باید تمام جوانب را برای تغییر و ایده پردازی جدید در نظر گرفت ؛از هر رنگی نمی توان برای هر کالایی استفاده کرد زیرا علاوه بر تغییر ماهیت محصول می تواند مشتری را برای همیشه از کالای شما فراری دهد، مخصوصا زمانی که کالای شما تازه وارد بازار می شود.

جهت کسب اطلاعات مورد طراحی بسته بندی به این صفحه مراجعه نمایید.

مثل انتخاب رنگ آبی برای محصول رب گوجه فرنگی که این تضاد رنگی نشان دهنده فساد و خرابی آن کالا است.در استفاده از فونت ها باید بسیار دقت شود، مثلا استفاده از فونت های فانتزی می تواند گاهی دردسر ساز باشد .

طراحی بسته آبمیوه
طراحی بسته آبمیوه

اجزا خلاقیت در بسته بندی

در انتخاب سایز فونت نیز باید بسیار دقت شود زمانی می تواند از نوشته ها به صورت نا واضح استفاده کنید که بخواهید مخاطب را کنجکاو کنید و او را بازی دهید.

در تصویر سازی ها باید به یک نکته توجه کرد،باید انتخاب تصاویر با  محصول درون بسته بندی هم خوانی و هماهنگی داشته باشد.

زیرا شما نمی توانید برای محصولی مثل روغن زیتون از عکس نخ و سوزن استفاده کنید مگر اینکه دلیلی قانع کننده برای طراحی و ارتباط آن داشته باشید.

و یا در بسته بندی یک ساندویچ هاداگ نباید از تصویرسگ استفاده شود زیرا باعث انزجار مصرف کننده می شود که با این کار فکر می کند که آن از گوشت سگ تولید شده است.

و اما برای بسته بندی کالا نباید روش باز و بسته کردن آن با پیچیدگی داشته باشد.

زیرا اینچنین بسته بندی ها باعث به دردسر انداختن مصرف کننده می شود خصوصا اگر آن مشتری بسیار پرمشغله نیز باشد و همچنین جا به جایی و حمل و نقل آن ممکن است با سختی روبرو شود.

پس به این ترتیب فهمیدیم که تمام عناصر در یک بسته بندی باید باهم پیوستگی داشته باشند تا خلاقانه نیز باشند.

حال به این نکته می پردازیم که چطور بسته بندی خلاقانه به فروش کمک خواهد کرد

خود را زمانی که برای اولین بار می خواهید با فرد جدیدی روبرو شوید در نظر بگیرید،سعی می کنید به بهترین شکل از نظر ظاهری خود را بیارایید.

تا زمانی که برای اولین بار با او روبرو می شود او را مجذوب خود کنید، تا بتوانید او را برای دیدارهای بعدی مشتاق تر کنید.

دمنوش ثمر - طراحی جعبه دمنوش - طراحی بسته
دمنوش ثمر – طراحی جعبه دمنوش – طراحی بسته

در مورد بسته بندی محصول هم همین موضوع صدق می کند.بسته بندی به عنوان قوی ترین ابزار برقراری ارتباط بین کالا و مشتری است.

بسته بندی خلاقانه یکی از مهم ترین و اصلی ترین عوامل در فروش محصول است که مزیت هایی مثل گسترش فروش و حفاظت از محصول را هم برای تولیدکننده و هم برای مشتری دارد.

زیرا برا هر دو می تواند هم انبارش و هم نگهداری را راحت تر کند انبارش و نگهداری از فاسد شدن و آسیب دیدن کالا جلوگیری می کند و در پایان بسته بندی خلاقانه می تواند شناسایی محصول برای مصرف را ساده تر کند وتبلیغ کننده و معرف آن برند باشد.

بیشتر تولید کنندگان محصولات فقط به این فکر می کنند که جوری بسته بندی انجام دهند که کالا آسیب نبیند و یا آسان حمل و نقل شود.اما امروزه بسته بندی چیزی فراتر از حمل آسان و امن رفته . و نقش آن در صنعت فروش وبازاریابی بسیار حائز اهمیت است.

جمعبندی خلاقیت در بسته بندی کالا

امروزه مصرف کننده به دلیل مشغله های روزانه، از زمان کمتری برای مطالعه توضیحات و ترکیبات هر بسته بندی برخوردار است.

پس باید بسته بندی بتواند با روش های خلاقانه در تصمیم گیری به مصرف کننده بین انتخاب کالای مشابه با یکدیگر کمک کند.

البته هر بسته بندی گروه سنی متفاوتی دارد اگر می خواهید مشتری های جوان تر را جذب کنید یک بسته بندی با طراحی با بیشتر جسارت در انتخاب رنگ و طرح می توان گزینه خوبی باشد.

این موضوع برای گروه سنی مسن تر باید محتاطانه تر انتخاب شود.

نکته مهم تر برای تاثیر گذار بودن در فروش کالا پیروی از الگویی است که برای ساختار بسته بندی انتخاب می شود.

برای طراحی بسته بندی باید تمام عناصر مرتبط با کالا در نظر گرفته شود و صرفا نمی توان با خلاقیت ذاتی طراح و بدون شناخت بازار به فروش موفق رسید.

یک بسته بندی خلاقانه شامل نیاز های مصرف کننده نیاز های فروشنده روند تولید والبته ارتباط آن با ملاحظات زیست محیطی نیز می شود.

اما از طرفی زمانی که تمامی ایتم ها برای طراحی بسته بندی در نظر گرفته می شود کیفیت خود محصول افت می کند که مصرف فقط فکر می کند پول جعبه ی آن محصول را داده.

پس برای فروش و البته ماندگاری در بازار هم کیفیت و هم بسته بندی به یک اندازه اهمیت دارند.

طراحی بسته بندی صنعتی
طراحی بسته بندی صنعتی

موضوع مرتبط :

ویژگی های یک گرافیست حرفه ای

مطالب مرتبط