روش های طراحی هدیه های سازمانی

در این مقاله سعی داریم تا شما را با روش های طراحی هدیه های سازمانی آشنا نماییم.

مقدمه روش های طراحی هدیه های سازمانی

امروزه در کل دنیا شاهد تغییرات جدی در روابط سازمانی هستیم. در بیشتر شرکت ها و سازمان ها تلاش می کنند روابط پایدار و محکمی بین خود و کارکنان و مشتریانشان برقرار کنند.

یکی از بهترین روش هایی که می توانند این کار را انجام بدهند این است که هدیه هایی را برای آن ها در نظر بگیرند. بازاریابی به روش خلاقانه موجب می شود که مشتریان شما برندتان را به عنوان یک برند به رسمیت بشناسند.

از روش هدیه دادن ، شرکت های زیادی استفاده می کنند و از مزیت های آن برخوردار هستند. بنابراین به شما نیز توصیه می کنیم حتماً از این روش استفاده کنید.

بیشتر بدانید : طراحی هدایای تبلیغاتی

حتماً تا به حال دیده اید که مجموعه های دولتی و خصوصی به مناسبت های مختلفی که اتفاق می افتد ، اقدام به ارائه هدیه به کارکنان یا مشتریان خود می کنند.

اعیاد مختلف ملی و مذهبی ، سالگرد تاسیس شرکت و مجموعه از جمله بهانه هایی است که از آن برای ارائه هدیه به مشتریان و کارکنان استفاده می شود.

گاهی اوقات شرکت ها برای اینکه چه هدیه ای تهیه کنند یا چه طور آن را طراحی کنند مشکل دارند. علت این مسئله هم آن است که شما به عنوان یک نام تجاری قصد دارید از طریق این هدایا نام تجاری خود را نیز در ذهن مخاطبان تان ماندگار کنید.

به همین دلیل در این مقاله قصد داریم روش های طراحی هدایای سازمانی را مطرح کنیم.

یک) مشخص کنید که چه کسی هدیه را می دهد

هدایایی که شما به عنوان هدیه سازمانی در نظر می گیرید و به مشتریان و کارکنان هدیه می دهید باید ویژگی های خاصی داشته باشد به عنوان مثال باید مشخص باشد چه کسی هدیه را می دهد.

از آنجایی که این هدایا نقش تبلیغاتی نیز دارند بنابراین باید مشخص کنید که هدیه دهنده کیست ؟ حتماً شما نیز برخی از محصولات را دیده اید که یک فروشنده دیگر ارائه می دهد ولی متعلق به خود او نیست.

به عنوان مثال ، ممکن است در روز زن به بانوانی که در شرکت آن ها مشغول به فعالیت هستند یک جعبه از محصولات خانگی و آشپزخانه به آن ها هدیه بدهد.

معمولاً روی آن لوگوی سازمان درج شده است و هیچ ربطی نیز به محصول خود سازمان ندارد. این محصولات همان هدایایی هستند که سازمان ها و برندها برای مشتریان و مخاطبان خود در نظر می گیرند.

شما از روی آرم تجاری شرکت به سرعت متوجه می شوید که این محصول را کدام شرکت هدیه کرده است.

دو) شماره تماس

هدایایی که شما طراحی کرده اید ممکن است افراد مختلفی از آن استفاده کنند. به عنوان مثال : مشتریانتان ، کارکنان شرکتتان و همچنین ممکن است آن ها نیز این هدایا را به سایر اعضای خانواده خود داده باشند و آن ها نیز از آن استفاده کنند.

بنابراین ، بهتر است مشخصات اصلی خود به جز تصویر لوگویتان را نیز روی آن درج کنید. به عنوان مثال ، بهتر است شماره تماس خود را نیز روی آن درج کنید تا افرادی که با هدیه شما مواجه می شوند بدانند که از چه طریقی با شما تماس بگیرند.

حالا تصور کنید کسی که هدیه شما را دریافت کرده است در یک مکان عمومی از آن استفاده می کند ، افراد زیادی آن هدیه را می بینند و درباره برند شما اطلاعاتشان افزایش پیدا می کند و هدیه شما به چشمشان بیاید.

هدیه سازمانی
هدیه سازمانی

سه) بسته بندی منحصر به فرد

یکی دیگر از کارهایی که می توانید انجام بدهید این است که از بسته بندی های خاص برای هدایای خود استفاده کنید. به عنوان مثال ، طرح خاصی برای بسته بندی و رنگ آن داشته باشید که ویژه شرکت و برند شما باشد.

همچنین روی این بسته بندی لوگوی خود را درج کنید تا منحصر به فردتر شود. برخی از برندها برای خودشان یک پلاک مشخصات می سازند و ممکن است آن را از تمامی محصولات خود بیاویزند.

یکی از جاهایی که می توانند پلاک برند خود را از آن بیاویزند ، هدیه های سازمانی است. قبل از اینکه اقدام به طراحی بسته بندی خاص یا پلاک های تبلیغاتی کنید بهتر است تحقیقی داشته باشید تا بهتر بتوانید اطلاعات خود را به دیگران عرضه کنید.

چهار) کم گوی و گزیده گوی

همیشه محکم ترین و موثرترین صحبت ها در سخن های کوتاه وجود دارد. اگر قصد دارید یک حرف تاثیرگذار بزنید باید سخنانتان کوتاه باشد.

بنابراین سعی کنید ضروری ترین اطلاعاتی که لازم است از خودتان بگویید را در بسته بندی هایی که طراحی می کنید و روی هدایای خود قرار می دهید درج کنید. حتی روی پلاکی که در بالا گفته شد نیز می تواند عبارت شعاری شما نوشته شود.

مخاطبان شما حوصله اینکه به صحبت های طولانی شما گوش بدهند یا نوشته های طولانی را از روی بسته بندی بخوانند ندارند.

یک جمله کوتاه ولی اصل مطلب بهترین چیزی است که باید در این میان گفته شود. مشتریان شما نیز با این جمله کوتاه بهتر می توانند ارتباط برقرار کنند و آن را درک کنند.

پس بهتر است خودتان را اذیت نکنید و به جای جملات و پیامهای طولانی یک جمله کوتاه ولی جامع و کامل انتخاب کنید.

پنج) بروشور در کنار هدیه

اگر قصد دارید اطلاعات جامع و کاملی از خود به مشتریان بدهید و فقط با ارائه هدیه ممکن است اطلاعات کافی از شما دستگیرشان نشود ، بهتر است یک بروشور تهیه کنید و در کنار هدیه خود این بروشور را نیز تحویل مشتریان بدهید.

هدیه سازمانی
هدیه سازمانی

شش) هدیه چشمگیر

همانطور که می دانید هدیه باید بتواند احساس خوشایندی را در فردی که هدیه را می گیرد ایجاد کند. بنابراین ؛ این فرد باید هدیه شما را دوست داشته باشد.

از آنجایی که  مخاطبان شما از طیف های مختلف افراد هستند بهتر است هدیه خود را به گونه ای طراحی کنید که زیبا باشد و توجه مخاطبان و افرادی که آن هدیه را دریافت می کنند جلب نماید.

سعی کنید تا جایی که می توانید یک بسته بندی یا یک هدیه زیبا برای مخاطبان خود انتخاب کنید. همچنین سعی کنید هدیه ای تهیه کنید که همه روزه مورد استفاده مشتریان یا کارکنان شما قرار بگیرد.

اگر هدیه شما فاقد کارآیی یا زیبایی باشد فقط هزینه ها و زحمات شما از بین خواهند رفت و کارآیی لازم را ندارند.

به عنوان مثال ، چون امروز ، روز زن و مادر است ، بهتر است از این روز مثال بزنیم. اگر قصد دارید به عنوان کارفرما به  کارکنان یا مشتریان زن هدیه ای را بدهید می توانید لوازم بهداشتی که همه روز مورد استفاده قرار می گیرد هدیه بدهید.

به عنوان مثال ، کرم های مرطوب کننده ، چیزی است که خانم ها هر روز از آن استفاده می کنند. بنابراین بهتر است چنین چیزی را هدیه بدهید تا هم کاربردی باشد و هم اینکه مخاطبان زن خوشحال تر خواهند شد و برایشان بسیار خوشایند است.

هفت) کمک گرفتن از افراد متخصص

شاید برای شما عجیب باشد که بگوییم حتماً از شرکت ها و افرادی که در این زمینه تخصص دارند استفاده کنید.

تصور شما این است که هدیه دادن کار بسیار راحتی است و نیازی به استفاده از تجارب تخصصی نیست ؛ ولی باید بگویم که همیشه هدیه دادن یک کار تخصصی است.

هدف شما از این هدیه این است که نام برند خود را در میان مخاطبان پر رنگ کنید. بنابراین ، حتماً از شما می خواهیم از تخصص های افرادی که در این زمینه تجربه و تخصص دارند استفاده کنید.

این افراد به خوبی می دانند که چه هدیه ای می تواند شما را به هدفتان نزدیک تر کند.

این افراد ابتدا مشخصات کامل مخاطبان شما را بررسی می کنند و بعد سعی می کنند یک هدیه ای طراحی کنند که برای آن ها جذاب باشد.

بیشتر بدانید : ویژگیهای هدیه تبلیغاتی

هشت) صنایع دستی

صنایع دستی از جمله هدایایی است که همه افراد آن را دوست دارند. صنایع دستی به دلیل اینکه یک محصول هنری است و در عین حال سوغاتی یا رهاورد یک منطقه جغرافیایی ویژه است از محبوبیت زیادی در میان افراد برخوردار است.

اگر تمایل دارید یک هدیه به یاد ماندنی به کارکنان یا مشتریان خود بدهید صنایع دستی انتخاب بسیار مناسبی است.

خوشبختانه ایران از جمله کشورهایی است که صنایع دستی در آن از تنوع بسیار زیادی برخوردار است. بنابراین به راحتی می توانید یک هدیه مناسب تهیه کنید.

این هدیه ، قطعاً هم ارزش معنوی و هم ارزش مادی زیادی در پیش مخاطبان شما خواهد داشت.

البته از آنجایی که صنایع دستی معمولاً از قیمت بالایی برخوردار هستند می توانید این هدیه را به مشتریان ویژه خود یا به کارکنانتان در روزهای ویزه هدیه دهید.

بنابراین صنایع دستی از جمله هدایای به یاد ماندنی خواهند بود.

نتیجه گیری روش های طراحی هدیه های سازمانی

در واقع در این مقاله روش های طراحی هدیه های سازمانی می تواند شامل مواردی همچون : مشخص کردن هدیه دهنده ، شماره تماس ، بسته بندی منحصر به فرد ، کم گوی و گزیده گوی ، بروشور در کنار هدیه ، هدیه چشمگیر ، کمک گرفتن از افراد متخصص و صنایع دستی باشد.

مطالب مرتبط