روش های چاپ های کهن ( کاتالوگ ، بسته بندی و …)

برای آشنایی با چاپ های دستی و روش های قدیمی چاپ کاتالوگ در زمان های گذشته ، لازم است که با ابزار و وسایل چاپ کاتالوگ و چاپ بسته بندی به وسیله چاپ دستی را بشناسید .

کاغذها و انواع مقوا که در فعالیت های چاپ کاتالوگ در گذشته :

در گذشته انواع کاغذ ها و مقوا ها جهت چاپ کاتالوگ ها و انواع موارد چاپی دیگر مورد کاربرد قرار می گرفته است . از کاغذ های نرمال گرفته تا کاغذ های ضخیم و ویژه برای هر یک از روش های چاپ کاتالوگ کاغذ و مقوا های به خصوصی وجود داشته و دارد که در این قسمت به آنها اشاره خواهیم نمود. حال اینکه برای فعالیت های مربوط به چاپ بر روی متریال های برجسته از انواع کاغذ های ویژه سفید و رنگی با بافت های خاص و بدون بافت می توان استفاده نمود.

کاغذهای روغنی و خشک به اصلاح گلاسه زیاد برای چاپ های برجسته به کار نمی روند زیرا در این چاپ ها کاغذ شکسته می شود و نمی تواد برجستگی را مناسب نشان دهد . در روش های چاپ بر روی فلز انواع کاغذهای دست ساز ! بله دست ساز و کاغذهای با جنس آبرنگی و نیز شکل های متنوع از کاغذهایی که شامل مقوای زیادی الیاف زنده و طبیعی می باشند برای این کار مناسب هستند . در این روش ها نیز نمی توان از کاغذهای روغنی استفاده نمود زیرا در این روش نیز همان شکل قبلی مشهود خواهد شد .

برای فعالیت های مخصوص چاپ سیلک با توجه نوع رنگی که استفاده می شود از شکل های مختلف کاغذ می توان استفاده نمود.

کاغذهایی که نیاز است استفاده از آن ها در یک چاپخانه و چاپ کاتالوگ قرار است استفاده شود باید قبل از چاپ برش خورده باشند و در محیطی مناسب قرار داده شوند ، زیرا برای چاپ کاتالوگ عدم تاخوردگی ، شکستگی و یا آلودگی کاغذ چاپ کاتالوگ ، بسیار مهم می باشد ، کماکان تذکر داده می شود که کاغذها باید به صورت معمولی روی هم گذاشته شود و پس از چاپ نیز از خم کردن کاغذ به شدت جلوگیری شود زیرا چاپخانه کاغذها را بدون لوله شدن به صحافی تحویل می نماید . برخی از کاغذها برای کپی برداری کاغذهای کاهی همچنین در چاپخانه بسیار استفاده می گردند

موضوع مهم بعدی مرکب چاپ می باشد :

انواع مرکب های مختلف برای چاپ کاتالوگ در چاپخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد که معمولا در سه پالت رنگی اصلی تولید می گردد ، آبی ، قرمز و زرد که به آن CNYK، سیاه ، سفید ، و رنگ های پنجم مانند طلایی و نقره ای تهیه می شود و بیشتر در چاپخانه مورد استفاده قرار می گیرد . این مرکب ها در پالت ها با حجم های مختلف تولید می شود . مرکب چاپخانه برای چاپ روی کاغذ و مقوا تهیه می گردد و سعی می شود مناسب ترین نوع از متریال برای تهیه رنگ چاپ کاتالوگ استفاده و انتخاب گردد . با آمیختن رنگ های اولیه و مادر مانند سیاه و سفید می توان به بازه رنگی وسیعی در رنگ های آمیختنی دست یافت . بهترین روش در متودلوژی مختلف چاپ کاتالوگ در چاپخانه ها استفاده از مرکب و یا جوهر چاپ با همان ویسکوزیته است که از آمیختن آن ها با حلال های رایج جلوگیری می شود .

غلتک های چاپ نیز از دیگر عناصر چاپ به شمار می آیند این ابزار چاپ کاتالوگ از یک لوله لاستیکی به نام غلتک چاپ و یک چرخنده و یا دسته تشکیل شده و برای چاپ انواع مرکب چاپ کاتالوگ مورد کاربرد می باشد ، ابعاد غلتک چاپ به تناسب موارد استفاده بسیار متغیر می باشد .

ابزار بعدی در مراحل چاپ تامپون است ، تامپون وسیله ای است که با آن زینک را آغشته به مرکب چاپ کاتالوگ می نمایند و در انواع متریال مختلف تولید می گردد.

مرحله و گام بعدی برای چاپ استفاده از دستگاه پرس می باشد:

یکی از استفاده های دستگاه چاپ انتقال مرکب از کلیشه به کاغذ است . پرس های چاپ کاتالوگ در هر یک از نحوه های برجسته و مسطح با هم متفاوت می باشند .

دیگر متریال چاپ خانه ها برای چاپ کاتالوگ حلال ها هستند که برای شستشوی دستگاه ها از آن ها استفاده می گردد . حلال هایی مانند نفت ، تینر ، و …. حلال های مناسب برای مرکب های چاپ کاتالوگ در چاپخانه ها هستند ، که برای پاکیزگی صفحه های چاپ کنده و ابزار رنگی استفاده می گردند . این مواد از حیث نگهداری بسیار خطرناک هستند و با وجود قدرت اشتغال در هنگام استفاده تکنسین های چاپ باید بسیار دقت کنند ، البته امروزه بجای بنزین از مواد دیگری نیز تکنسین های چاپ استفاده می نمایند که تمام آن ها محلول در آب هستند و آسیب کمتری به اوپراتور و همچنین فرآیند چاپ کاتالوگ وارد می نمایند .

آشنایی با اصول چاپ کاتالوگ حرفه ای و نوین

از اصول طراحی کاتالوگ در چاپخانه ، اصیل بودن ایده طراحی کاتالوگ و یا طراحی لوگو می باشد . زیرا در اصل طراحی کاتالوگ و چاپ کاتالوگ در چاپخانه ها یک اثر هنری محسوب می گردد . بنابراین باید تلاش شود یک طراح کاتالوگ در هنگام طراحی کاتالوگ از کپی برداری خودداری نماید

مرحله بعدی تیراژ کار می باشد :

یک کار اورژینال و درست در چاپ کاتالوگ دارای تعداد مشخصی چاپ می باشد . نسخه های یک کاتالوگ تماما از نظر جنس محصول ، رنگ و نوع کاغذ با یکدیگر مشابه هستند و این خود یک اصل مهم در چاپ کاتالوگ می باشد . وجود یک دور یا حاشیه در کارها از مشخصات یک طراحی درست در کاتالوگ می باشد .

همانطور که می دانید تمام فرآیند طراحی گرافیکی و چاپ ، برای سازمان ها مربوط به تبلیغات آن ها است، نویسنده در این مقاله در جهت فرآیند بازاریابی و برند سازی به کلیه سازمان ها و شرکت های بزرگ و کوچک، تازه تاسیس و قدیمی توصیه می کند اقلام چاپی و طراحی گرافیکی خود را اعم از چاپ کاتالوگ ، چاپ بسته بندی ، چاپ لیبل ، چاپ ست اوراق اداری ، چاپ کارت ویزیت و حتی طراحی گرافیکی سایت ها و … را با توجه به یک ویژگی خاص و مشترک انجام دهند تا مخاطبین محصولات و خدمات آن ها با دیدن هر یک از موارد سازمان شما را در ذهن خود مرور نمایند ، در واقع با انجام این مهم در اقلام تبلیغاتی، سازمان ها خود را هر بار و هر بار به مخاطبین خود یادآوری می کنند ، لازم به ذکر است، تمامی موضوعات مطرح شده در پارگراف آخر این نوشتار بخشی از کمپین تبلیغاتی شرکت ها می باشد .

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر برای طراحی و چاپ کاتالوگ ، بروشور ، کارت ویزیت ، پوستر و ست اوراق اداری سازمان خود با شماره تماس ۷۷۱۳۵۱۲۷-۰۲۱تماس حاصل فرمایید.

 

مطالب مرتبط