ریپورتاژ آگهی چیست و چگونه طراحی می شود ؟ (قسمت اول)

واژه ریپورتاژ آگهی را شاید تا کنون نشنیده باشید یا اینکه برایتان یک واژه عجیب و غریبی به نظر برسد که در نگاه اول نمی توان ماهیت آن را به خوبی درک کرد.

مقدمه رپورتاژ آگهی

ممکن است برخی از شما نیز این واژه را بسیار کم ولی شنیده اید ، اما هیچ اطلاعاتی درباره آن ندارید. در این مقاله در خصوص ریپورتاژ آگهی ها و ویژگیهای آنها صحبت خواهیم کرد تا بتوانیم از این ظرفیت به خوبی در انتشار آگهی ها در زمینه کسب و کار خود استفاده کنیم. در واقع ، ریپورتاژ آگهی ها به دسته ای از پیامهای تبلیغاتی گفته می شود که شنونده یا بیننده یا خواننده آن پیام چنین تصور می کند این یک پیام اطلاع رسانی است و هیچ گونه پیام  تبلیغاتی یا هدف ایجاد رغبت در مخاطبان برای فروش آن محصول وجود ندارد.

حتی مخاطبان متوجه اخبار یا پیامهای تبلیغاتی آنها نیز نمی شود. علت آن هم این است که در طراحی این دسته از تبلیغات سعی می کنند آن چیزی که از ظاهر پیامشان استنباط می شود فقط جنبه اطلاع رسانی آن باشد و جنبه های تبلیغاتی پیام اصلاً به ظاهر مشخص نیست. در صورتی که شکل پیامهای اطلاع رسانی به گونه ای طراحی می شود که بر ذهن مخاطبان خود اثر می گذارند.

به طور کلی ، سازوکار ریپورتاژها به گونه ای است که سعی می شود مخاطبان از هدف تبلیغاتی شما بی اطلاع بمانند. اما هدف این ریپورتاژه ها چیست ؟ هدف این است که میزان جستجوی شما در گوگل افزایش پیدا کند. زیرا مخاطبان با شنیدن یک خبر از محصول یا برند شما سعی می کنند آن را در اینترنت سرچ کرده تا اطلاعات بیشتری درباره آن کسب کنند. این دقیقاً همان چیزی است که یک ریپورتاژ به دنبال آن است.

همیشه قرار نیست ما به صورت مستقیم به تبلیغ محصول خود بپردازیم ، بلکه کافی است حس کنجکاوی را در مخاطبان خود افزایش دهیم تا میزان جستجوی محصول یا مطلبمان در گوگل افزایش پیدا کند. با این کار هم میزان سئوی آگهی ها و جستجوی نام برند خود را افزایش داده اید و هم علاقه و انگیزه مخاطبان را برای خرید محصول خود افزایش داده اید. زیرا سازو کار روانی آدمها به گونه ای است که هر چقدر برای موضوعی انرژی و وقت خود را صرف کرده باشند ، تمایل بیشتری برای داشتن آن چیز دارند. شاید تصور کنید طراحی چنین آگهی هایی کار دشواری است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به ارائه نکات مهمی که در طراحی ریپورتاژ ها باید رعایت شود بپردازیم.

یک) اهمیت محتوا در روپورتاژ آگهی

محتوایی که در ریپورتاژ تهیه می کنید بسیار مهم است. در این گونه آگهی ها باید شما هم محصول ، هم شرکت و هم پویشها و کمپینهای خود را معرفی کنید ولی مخاطبانتان متوجه تبلیغاتی بودن این پیامها نشوند. برای رعایت کردن این نکته باید در انتخاب واژه ها و تصاویر خود بسیار دقت کنید. جملات کوتاه و قابل درک برای مخاطبان و نشان دادن صداقت در بیان ویژگیهای محصول می تواند از جمله این تکنیکها باشد.

دو) خلاقیت در محتوا نویسی

سعی کنید در محتوا نویسی تبلیغ های ریپورتاژی حتماً خلاقیت و سبک ویژه خود را داشته باشید. قرار نیست از همان روشی استفاده کنید که سایرین نیز استفاده کرده اند بلکه روشی نوین و مختص خود انتخاب کنید.

سه) استفاده از وب سایتهای مناسب

 از وب سایتهای مناسب برای انتشار ریپورتاژ خود استفاده کنید. منظور از وب سایتهای مناسب ، وب سایتهایی هستند که به راحتی می توانید برای آنها لینک دریافت کنید و در زمان جستجود در گوگل به راحتی صفحه شما را جزء نتایج یافت شده نشان دهد.

چهار) تبلیغات غیر مستقیم

هر چند در تعریف ریپورتاژ به این مسئله اشاره کردیم که تبلیغات شما در این روش ، غیر مستقیم است ولی به دلیل اهمیت آن مجدداً در بخشی جداگانه به آن پرداختیم ؛ زیرا شما هر چه غیر مستقیم به تبلیغ محصول یا برند خود بپردازید احتمال اینکه مشتریان بیشتری را جذب کنید بیشتر است. زیرا آنها چنین تصور می کنند که هم اکنون که این همه اطلاعات درباره یک محصول دارند اگر آن را نخرند حتماً امتیازات زیادی را از دست می دهند.

مطالب مرتبط