سئو و بهینه سازی

سئو چیست؟

واژه سئو (SEO) مخفف Search Engine Optimization است که به معنی بهینه سازی سایت جهت موتورهای جستجو می باشد . به عبارت ساده تر سئو به تکنیک هایی گفته می شود که لازم است توسط مالکان وب سایت ها انجام پذیرد تا به افرادی که بوسیله موتورهای جستجو همچون بینگ ، یاهو و یا گوگل به دنبال محصول و یا خدمات خاصی هستند ، معرفی گردند . معرفی وب سایت به معنای قرار گرفتن آن در رتبه های بالا در صفحات نتایج موتورهای جستجو است . این معرفی بسیار ارزشمند است ؛ چراکه این یک تبلیغ رایگان در ارزشمندترین فضای تبلیغاتی دنیاست . در این جریان ترافیک بازدیدکنندگان به صورت رایگان و طبیعی به سمت سایت هدف هدایت می گردد .

هدف از سئو :

در بازار پر رقیب امروز ، سئو بیش از همیشه حائز اهمیت است . میلیون ها نفر در جهان برای رفع مشکلات و یافتن راه حل مناسب برای سوالات و نیازهای خود از موتورهای جستجو استفاده می کنند . بنابراین واضح است که سئو می تواند باعث توسعه و ارتقای هر کسب و کاری که دارای وب سایت است گردد .

اهمیت سئو :

غالبا پنج پیشنهاد اول نتایج جستجو مورد توجه و انتخاب کاربران قرار می گیرد و هر چه رتبه وب سایت بالاتر باشد از شانس بیشتری برای دیده شدن برخوردار است . طبق تحقیقات صورت گرفته ۶۷ درصد از کاربران گوگل تنها ۵ نتیجه اول را برای کلیک انتخاب می کنند . ضمنا سئو علاوه بر ارتقای رتبه در صفحه نتایج جستجو ، به بهبود عملکرد و کاربردپذیری وب سایت نیز کمک می کند . سئو همچنین به بازنشر سایت در شبکه های اجتماعی کمک می نماید . در حقیقت زمانی که یک وب سایت از طریق موتورهای جستجو به یک کاربر معرفی می گردد ، به احتمال زیاد بازدیدکننده در شبکه های اجتماعی از قبیل فیس بوک ، اینستگرام و تلگرام وب سایت را به اشتراک می گذارد .

زمانی که یک کلمه یا سوال در گوگل مورد جستجو قرار می گیرد ، پاسخ آن در صفحه نتایج نمایش داده می شود . این نتایج براساس الگوریتم های پیچیده رتبه بندی می گردد . بدیهی است که سایت بهینه سازی شده با پیاده سازی فاکتورهای کلیدی این الگوریتم های پیچیده در رتبه های بالاتری نسبت به سایت هایی که بهینه سازی نشده و یا به درستی بهینه سازی نشده اند قرار می گیرد .

گوگل به عنوان پربازدیدترین موتور جستجو بیش از ۲۰۰ فاکتور جهت رتبه بندی در نظر می گیرد . این فاکتورها به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می گردد :

الف) فاکتور های داخلی :

همانطور که از عنوان آن مشخص است ، فاکتورهای داخلی وب سایت ، برای بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو استاندارسازی می گردند . این فاکتورها عبارتند از :

کلمات کلیدی چیست :

هر صفحه از وب سایت هدف و موضوع خاصی را دنبال می کند . بنابراین محتوا و موضوع هر صفحه را می توان با استفاده از کلمات کلیدی همان صفحه به موتورهای جستجو معرفی نمود .

تگ عنوان چیست :

بوسیله این فاکتور می توان عنوان صفحه را در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داد . این فاکتور یکی از مهم ترین و قوی ترین فاکتورهای داخلی بهینه سازی وب سایت به شمار می رود . چرا که بوسیله این عنوان می توان کاربر را به کلیک بر روی سایت تشویق و ترغیب نمود .

بهینه سازی مطالب یعنی چه ؟

مقالات و محتوای درون هر صفحه باید به گونه ای باشد که حداقل ۷۰۰ کلمه و حاوی کلمات کلیدی باشد . با انتشار محتوای کوتاه و بی کیفیت ، وب سایت توسط موتور جستجو مورد مجازات قرار می گیرد و آن را در رتبه های پایین نمایش می دهد .

لینک داخلی یعنی چه ؟

منوهای داخلی وب سایت باعث دسترسی راحت تر کاربران و موتورهای جستجو به قسمت های مختلف آن می گردد . بنابراین سالم بودن آن به بهینه سازی وب سایت کمک می کند . همچنین با قرار دادن لینک داخلی در مقالات به سایر صفحات مرتبط وب سایت ، سایت بهینه تر می گردد .

نام و توصیف تصاویر : لازم است تصاویر درون سایت به وسیله تگ ALT توصیف گردند . در صورتی که تصاویر بر روی هاست سایت بارگذاری می گردند ، نام آن باید متناسب با محتوای تصویر باشد . معماری سایت یکی از کلیدی ترین نکات حائز اهمیت است . تصاویر سایت باید استاندارد و قابل نمایش بر روی تلفن های همراه هوشمند نیز باشد . ضمنا سرعت بارگذاری صفحات علاوه در رتبه بندی ، در کم و زیاد شدن نرخ خروج از سایت نیز موثر است .

ب) فاکتور های خارجی :

علاوه بر تکنیک هایی که با رعایت آن در پیاده سازی سایت به بهینه سازی آن کمک می کند ، فاکتورهایی خارج از سایت وجود دارند که باعث ارتقای رتبه سایت در صفحه نتایج جستجو می گردد ؛ مهم ترین این فاکتورها عبارتند از :

لینک بیلدینگ چیست ؟

لینک بیلدینگ موثرترین فاکتور در ارتقای رتبه بهینه سازی خارجی است . این تکنیک به ارائه راهکارهایی جهت دریافت لینک از سایر وب سایت ها می پردازد . بهترین روش برای دریافت لینک ، تولید محتوای تخصصی و مفید است . در صورت به اشتراک گذاری مقالات در شبکه های اجتماعی ، موتور جستجو متوجه اعتبار و مفید بودن اطلاعات وب سایت می گردد . وبلاگ نویسی ، کامنت گذاری ، شرکت در سایت های پرسش و پاسخ و . . . از جمله روش های دیگر لینک بیلدینگ است .

شبکه های اجتماعی : بخشی از استراتژی بهینه سازی خارجی سایت ، استفاده از شبکه های اجتماعی است . ایجاد پروفایل و بازنشر مقالات در شبکه های اجتماعی باعث ارتقای رتبه وب سایت می گردد .

شبکه اجتماعی بوکمارک : این نوع از شبکه ها به کاربران امکان ذخیره صفحاتی که به آنها علاقه دارند را می دهد . این روش باعث افزایش ترافیک ورودی سایت می گردد . reddit ، scoop، delicious نمونه هایی از این نوع شبکه هستند .

تکنیک های سئو :

تکنیک های بهینه سازی وب سایت به دو بخش اصلی کلاه سفید و کلاه سیاه تقسیم شده اند . در مقالات بعدی در مورد این تکنیک ها به طور مفصل توضیح داده خواهد شد . . .


جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهینه سازی وبسایت و سئو به این صفحه مراجعه نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تبلیغات اینترنتی به صفحه مراجعه کنید.

اگر می خواهید اطلاعاتی در مورد چاپ کاتالوگ به دست آورید به این صفحه بروید.

 

مطالب مرتبط