صنعت تبلیغات را بازآفرینی کنیم ! (بخش دوم)

در این مقاله سعی داریم تا شما را با بازآفرینی صنعت تبلیغات بخش دوم آشنا نماییم.

مقدمه بازآفرینی صنعت تبلیغات

در مقاله بخش اول بازآفرینی صنعت تبلیغات از تاثیر احساسات بر تبلیغات و نقش آن در جلب توجه مخاطبان و مشتریان گفتیم که تا چه اندازه استفاده از احساسات می تواند نقش موثری در تبلیغات داشته باشد.

بسیاری از شرکتها و برندها نیز به این واقعیت واقف هستند و تمایل دارند از آن برای پیشبرد اهداف خود به خوبی استفاده کنند.

نتیجه تحقیقات و تجربیات نیز نشان داده است هر زمان از احساسات در تبلیغات استفاده می شود نتیجه بسیار مطلوبی دارد و میزان فروش را به طور چشمگیری افزایش می دهد.

همانطور که در پایان مقاله قبلی گفته شد منظور از احساسات فقط احساسات مثبت مانند شادی نیست بلکه می توان از طیف وسیعی از احساسات استفاده کرد.

در ادامه قصد داریم در خصوص این موضوع صحبت کنیم و از احساسات مختلفی نام ببریم که می توانیم به خوبی در تبلیغات استفاده کنیم.

روش اول بازآفرینی صنعت تبلیغات : احساس ترس

شما تا کنون بارها در زندگیتان ترس را تجربه کرده اید. رد شدن از خیابانی که یک اتومبیل با سرعت حرکت می کند ، شنیدن صدای بلند یا افتادن یک شی از ارتفاع زیاد ، شنیدن یک خبر ترسناک ، فرا رسیدن زمان امتحانات در مدرسه یا دانشگاه و هزاران مثال دیگر که شما تا کنون بسیاری از آنها را تجربه کرده اید.

بنابراین یکی از احساساتی که شما به وفور تجربه می کنید ترس است. به همین دلیل نمی توان به راحتی از کنار این احساسات گذشت.

قطعاً هیچ کسی دوست ندارد ترس را تجربه کند. اما چرا در تبلیغات باید از ترس استفاده کنیم ؟ پاسخ این سوال را می توان در این پیدا کرد که چگونه می توانیم توجه مخاطبان را به خودمان جلب کنیم ؟

مسلماً یکی از روشهای جلب توجه آنها استفاده از احساس ترس است. به عنوان مثال اگر شما محصولاتی مانند بسته بندی مورد نیاز خودرو همچون روغن ترمز یا غیره را دارید لازم است از ترس استفاده کنید.

چرا که برای جلب توجه یک راننده که احساس نیاز به خرید محصول شما داشته باشد باید ترس و نگرانی را تجربه کند تا این احساس در او ایجاد شود.

به عنوان مثال بسیاری از شرکتهای خودرو سازی در دنیا معمولاً از این سناریو برای تبلیغات خود استفاده می کنند که تصادف یک امر عادی است و کسی نیست که بگوید هرگز تصادف نخواهد کرد.

پس لازم است به دنبال محصولات امن باشند تا بتوانند احتمال خطر را کاهش دهند. می توان گفت ، تبلیغات احساسی می تواند به سادگی مشتریان را به سمت خرید سوق دهد.

بیشتر بدانید : تبلیغات با روش مقایسه

اگر شما نیز تمایل دارید مشتریان را در کمترین فرصت به سمت محصول یا برند خود جذب کنید بهترین روش این است که از احساس ترس و نگرانی استفاده کنید.

هر چند باید توجه داشته باشید که القای این احساس باید هم از نظر شدت و هم ارتباطی که ترس با موضوع دارد به صورت منطقی باشد. اگر این دو مولفه مهم را در نظر نگیرید اعتبار شما در میان مشتریان به خطر خواهد افتاد.

روش دوم بازآفرینی صنعت تبلیغات : احساس شادی

بدون شک یکی از بهترین احساساتی که مردم دوست دارند تجربه کنند احساس شادی است. هیج فردی در دنیا نیست که از شادی فرار کند.

همه مردم دوست دارند مدام در حال تجربه کردن شادی باشند و احساسات خوشایند را تجربه کنند. به ویژه در دنیایی که مردم مجبور هستند برای گذران زندگی خود ساعتهای طولانی در طول روز کار کنند.

بنابراین هیچ چیز به اندازه یک تجربه شادی و احساس شادی نمی تواند خستگی آنها را از تنشان خارج کند. به همین دلیل است که آنها به دنبال این هستند تجربه هایی را داشته باشند که حس و حال شادی به آنها القا کند.

برندهای بزرگ دنیا به خوبی به این واقعیت دست پیدا کرده اند. آنها از هر بهانه ای برای ایجاد شادی در مخاطبان و مشتریان استفاده می کنند. آنها می دانند حتی دیدن تجربه های شادی دیگران نیز می تواند در مخاطبان شادی ایجاد کند.

علت این موضوع در چیست ؟

به همین دلیل از تصاویر و ویدئوهایی که شامل تجربه های خوشایند مانند سفر رفتن ، به دنیا آمدن فرزند جدید ، مراسم ازدواج ، قبولی در دانشگاه ، یافتن شغل جدید و هزاران چیز دیگر برای نشان دادن شادی است استفاده می کنند.

شاید باور کردن آن کمی برای شما سخت باشد ولی واقعیت این است که حتی نشان دادن یک ویدئوی چند دقیقه ای و کوتاه نیز می تواند این احساس شادی را در مخاطبان ایجاد کند.

این به این معناست که شما می توانید با یک تبلیغات مناسب ، واکنش بسیار بهتری در مخاطبان و مشتریان ایجاد کنید.

این همان چیزی است که می تواند شما را به هدفتان برساند. البته این مسئله را مد نظر قرار داشته باشید که خوشحالی باید دلیل داشته باشد پس چه چیزی بهتر از اینکه محصول یا خدمات شما دلیل این شادی باشد.

روش سوم بازآفرینی صنعت تبلیغات : احساس وابستگی و تعلق

انسانها از هزاران سال پیش همواره به دنبال این بوده اند که چگونه می توانند با دیگران ارتباط بیشتری داشته باشند.

پس از پیدایش زندگی انسان ، لحظه ای وجود نداشته که به دور از اجتماع زندگی کند. به همین دلیل زندگی اجتماعی و در کنار دیگران بودن از نیازهای ذاتی ماست.

هیچ انسانی پیدا نمی شود که از تنهایی خوشش بیاید یا نخواهد که با دیگران در ارتباط باشد. هر انسان سالمی قطعاً زندگی در کنار دیگران را به تنهایی ترجیح می دهد.

انسانها از تنهایی می ترسند و احساس می کنند همه چیز زندگیشان به هم ریخته است. به همین دلیل است که یکی از مجازاتهایی که برای مجرمان در نظر می گیرند زندانهای انفرادی است.

زندگی انفرادی هر فردی را آزار می دهد و می تواند او را تا مرز جنون پیش ببرد. بنابراین احساس وابستگی و تعلق همه ما را سر پا نگه می دارد و به ما امید زندگی می دهد.

بیشتر بدانید : حد نصاب تکرار در تبلیغات کجاست ؟

زمینه های شادی شامل چه مواردی می توانیم بیان کنیم ؟

یکی از زمینه های ایجاد شادی در انسانها داشتن ارتباط با دیگران و رضایت از آن است. احساس تعلق و وابستگی به خانواده ، دوستان ، همکاران و غیره همگی جزء نیازهای انسانها هستند.

حتی زمانی که شما عضو یک گروه مانند تیم ورزشی می شوید نیز احساس تعلق به آن دارید. اینکه در یک کشور زندگی می کنید و پرچم و آیین های ویژه خود را دارید و همین در احساس تعلق شما نسبت به آن نقش دارد.

روانشناسان و نظریه پردازان بزرگ نیز احساس تعلق را از نیازهای اصلی روانی انسان دانسته اند. شما نیز در تبلیغات باید به گونه ای رفتار و صحبت کنید که مخاطبان شما را جزو خودشان بدانند.

تصور کنند به شما تعلق دارند و احساس نزدیکی با شما داشته باشند. به گونه ای که تصور کنند اگر ارتباط پایدار با محصول یا برند یک لیبل شما نداشته باشند زندگی چندان برایشان خوشایند نخواهد بود.

هر زمان بتوانید در تبلیغات چنین احساسی را به مخاطبان خود القا کنید قطعاً موفقیت بسیار بزرگی به دست آورده اید.

روش چهارم بازآفرینی صنعت تبلیغات : احساس خشم

شاید حرف از احساس خشم در تبلیغات بسیار عجیب به نظر برسد. اگر ما کاری کنیم که یک نفر احساس خشم پیدا کند قطعاً از ما دور خواهد شد. پس چه لزومی دارد که در تبلیغات از احساس خشم استفاده کنیم ؟

احساس خشم نیز از دیگر احساسات مهم و اساسی در انسان است. اگر از شما بپرسیم در طول زندگی خود تا کنون چند بار عصبانی شده اید احتمالاً هیچ عددی به ذهنتان نرسد و در نهایت بگویید که اصلاً قابل شمارش نیست و تعداد آن زیاد بوده است.

پس اگر یک احساس با این وفور در انسانها تجربه می شود چرا ما به عنوان فردی که در حال طراحی یک تبلیغات است از این احساس غافل باشیم.

درست است که احساس خشم یک احساس منفی است ولی یکی از قدرتمندترین احساساتی است که انسانها دارند.

اگر به طول زندگی خود نگاه کنید هر زمان بیشترین پیشرفت یا حرکتی را در زندگی داشته اید مربوط به زمانی بوده است که از یک چیز عصبانی بوده اید یا یک خشم از اینکه اجازه ندهد از دیگران عقب بیافتید یا در اولین فرصت برای یک مشکل کاری انجام دهید شما را وادار به حرکت کرده است.

در خصوص تبلیغات به چه نحوی می باشد ؟

در خصوص تبلیغات نیز چنین است. اگر بتوانید یک احساس در مخاطب ایجاد کنید که فکر کند اگر همین الان کاری انجام ندهد حتماً اتفاق بدی خواهد افتاد ، یا به قدری عصبانی شود که بدون فکر کردن دست به عمل بزند پیشنهاد ما این است که او را عصبانی کنید.

به عنوان مثال اگر می خواهید در خصوص از بین رفتن محیط زیست صحبت کنید و اینکه محصولی که شما ساخته اید می تواند به احیای محیط زیست یا آسیب کمتر به آن نقش مهمی داشته باشد حتماً از احساس خشم استفاده کنید.

می توانید یک ویدئو یا محتوایی را طراحی کنید که در آن نشان می دهد تا چه حد محیط زیست در حال از بین رفتن است.

آنگاه مخاطبان شما از این پدیده عصبانی خواهند شد و هر چه سریع تر سعی می کنند محصول شما را تهیه کنند تا در احیای محیط زیست نقشی داشته باشند.

نتیجه گیری بازآفرینی صنعت تبلیغات

در این مقاله خواندید که با چه روش هایی می توانید به باز آفرینی صنعت تبلیغات بپردازید که می توانید به عواملی نظیر : احساس ترس ، احساس شادی ، احساس وابستگی و تعلق و احساس خشم اشاره نماییم.


مقالات مرتبط

ویژگیهای روشهای تبلیغاتی مرسوم (بخش اول)

مطالب مرتبط