طراحی بسته بندی صادراتی

طراحی بسته بندی صادراتی موضوع این مطلب آموزشی برای علاقه مندان حوزه طراحی گرافیک می باشد.

مقدمه طراحی بسته بندی صادراتی

بسته بندی ، علاوه بر اینکه از محصول محافظت می کند ، در بازاریابی هم نقش موثری دارد. بسته بندی یک کالا شامل طراحی استایل ، فرم و ابعاد و هم چنین طراحی گرافیکی روی جعبه می باشد.

بسته بندی رکن اصلی و جداناپذیر یک کالا است.شاید در گذشته صاحبان برند ها صرفا از بسته بندی برای محافظت و معرفی نام برندشان استفاده می کردند ، اما امروزه علاوه بر محافظت ، بازاریابی و تبلیغ والبته جذب مشتری هم به عهده ی بسته بندیست.

بسته بندی ابزاریست که به کالا هویت می دهد و این گونه است که محصول برای مشتری با ارزش تلقی می شود.یک بسته بندی خوب هزینه های بازاریابی و تبلیغات را کاهش می دهد.

بسته بندی از چند رکن اصلی تشکیل شده است رنگ ، اندازه و سایز، طراحی و خلاقیت در انواع بسته بندی که از نظر جنس هم می تواند به نوع پلاستیکی ، چوبی ، فلزی و کاغذی دسته بندی کرد.هر کدام از این عوامل درصد های متفاوتی در قدرت تصمیم گیری مخاطب دارد، که هر کدام با روش های مختلفی در بازاریابی آن برند تاثیر دارد.

البته این عوامل تشکیل دهنده بسته بندی در گروه های سنی مختلف به صورت متفاوتی مورد توجه قرار می گیرد و موقع خرید می تواند آنها را متقاعد به خرید کند

اما چه می شود که به یک بسته بندی به چشم بسته بندی صادراتی نگاه می کنند. بسته بندی صادراتی ، تقریبا نقش حیاتی در بقای یک برند دارد . تعریف بسته بندی صادراتی برای همه ی افراد یکسان نیست. از نظر عده ایی بسته بندی صادراتی یعنی زرق و برق که این آیتم باعث سود برای صاحب آن برند می شود.

اما امروزه معنی آن برای صنعت بسته بندی تغییر کرده است. بسته بندی صادراتی علاوه بر زیبایی باید مقاومت لازم رابرای جا به جایی های طولانی داشته باشد.فرآیند تولید و پس از تولید که شامل جا به جایی و حمل نقل انبارش و بعد فروش کالا،نقش مهمی در حیات بسته بندی صادراتی دارد.

توضیحات طراحی بسته بندی صادراتی

بسته بندی های صادراتی علاوه بر طراحی زیبا و مناسب باید حفاظت صدردر صدی را در طول فرآیند حمل و نقل یک کالا داشته باشد که در صنعت محصولات غذایی حفاظت از تمام نقاط کالا مورد با اهمیتی است. وظیفه ی طراحی یک بسته بندی صادراتی با شرکت تولید کننده ی آن برند است.

یک بسته بندی صادراتی اول باید از نظر مقاومت کیفیت لازم را داشته باشد، چراکه این کالا قرار است ،مسیر زیادی را برای رسیدن به مقصد صادرات ، طی می کند.در نظر بگیرید یک کالا در بنادر مختلفی جابه جا می شود تا به مقصد برسد، اگر مقاومت لازم را نداشته باشد ، ممکن است در بدو ورود به مقصد اول ، آسیب ببیند.

بسته بندی علاوه بر محافظت از کالا ، وظیفه ی تبلیغ و بازاریابی را برای یک برند دارد.زمانی که از نظر محافظت امتحان خود را پس داد باید بتواند به خوبی مصرف کننده را جذب کند.

صادرات یک محصول بسیار حائز اهمیت است چرا که علاوه بر رونق بخشیدن به تولید و افزایش یافتن بودجه برای روند تولید و البته تحقیقات بازار، در بازاریابی و تبلیغ برای آن برند نقش بسیار مهمی دارد.

طراحی بسته بندی صادراتی

اما همه ی بسته بندی ها برای صادرات موفق نمی شوند.بسته بندی صادراتی باید در برابر فاسد وخراب شدن را بگیرد، به خصوص اگر بسته بندی برای صنعت غذا طراحی شده باشد

اما گاهی این بسته بندی به خوبی نمی تواند از مواد محافظت کند و کالا با فاسد شدن باعث برگشت به مبدأ خود می شوند

عامل دیگر دلالان هستند که با سو استفاده از وزن و شاخص کیفیت محصول و البته تقلب در نام برند باعث شکست صادرات بسته بندی می شوند.

اگر در بسته بندی های صادراتی، استاندارد ها رعایت نشوند، حجم صادرات آن برند و کشور تولید کننده کاهش می باید و با شکست رو به می شود.

از مهم ترین عواملی که باعث می شود یک بسته بندی صادراتی مهر تایید بگیرد،طراحی ظاهری ،طراحی گرافیکی و البته حجم بسته بندی یک کالا برای قرار گرفتن در وسایل حمل و نقل بین مرزی است.

هزینه های دخیل در طراحی بسته بندی صادراتی

گاها هزینه های حمل و نقل یک کالا برای صادرات ، در صد زیادی از کل مبلغ محصول صادراتی را در بر میگیرد. اما اگر بسته بندی از نظر ،وزن و حجم بتواند به درستی تمام فضای اختصاص یافته برای جابه جایی را پرکند و اصلاحا پرتی نداشته باشد. می تواند از هزینه های اضافی حمل و نقل جلوگیری کند.

از دیگر عواملی که در بسته بندی های صادراتی حائز اهمیت است:

میزان مسافتی که یک بسته بندی صادراتی برای رسیدن به مقصد طی می کند در تعیین نوع متریال بسته بندی تأثیر گذار است

طراحی بسته بندی بر اساس قدرت خرید مشتریان مقصد صادرات آن کالا باید انجام شود.این طراحی باید به گونه ای باشد که نیاز های آن مصرف کننده را بر طرف کند که البته این نیاز ها تعیین کننده نوع متریال استفاده شده ،قیمت ، و طراحی آن است

هر کشوری فرهنگ خاص خود را دارد. و هر گونه از افراد دارای سلیقه ی خاص خود هستند.بعضی از کشورها خواهان طراحی هایی هستند که از نظر حفظ محیط زیست استاندارد ها را رعایت کند و متریال استفاده شده برای آن بسته بندی به گونه ایی ،آسیب رسان به محیط زیست نباشد. در این کشور ها رعایت این اصل تعیین کننده در انتخاب مصرف کننده است.

اصل بعدی در بسته بندی محصول و بسته بندی صادراتی طبقه بندی مشخصی برای هر گروه کالا است. محصولات به طور کلی به چهار دسته مختلف تقسیم می شوند .محصولات دارویی و شیمایی، محصولات غذایی و محصولات فنی و قطعات خودرو …

نوع بسته بندی برای تمام محصولات مشابه نیست و سیاست های بسته بندی برای هر گروه متفاوت است که روش های محافظت و ایمن ماندن بسته ها برای حمل و نقل آن تفاوت زیادی دارد.البته هزینه های حمل و نقل و قوانین بین المللی هر با یکدیگر متفاوت است.

بسته بندی صادراتی

انواع بسته بندی صادراتی

بسته بندی صادراتی می تواند شامل محصولات متنوعی باشد. این محصولات معمولاً نیاز به صادرات به سایر کشورها و داشتن بسته بندی ویژه برای حمل این محصولات به مقصد نهایی و در مسیر حمل و نقل بین المللی دارند. محصولات صادراتی ممکن است شامل موارد زیر باشد.

  • محصولات کشاورزی: ​​شامل میوه ها، سبزیجات، محصولات زراعی و دامی.
  • محصولات غذایی: انواع غذاها و نوشیدنی ها، از خوراکی ها تا محصولات آماده مصرف.
  • محصولات صنعتی: شامل قطعات صنعتی، ماشین آلات و سایر محصولات مورد استفاده در صنعت.
  • محصولات صنایع دستی: از محصولات هنری گرفته تا محصولات صنایع دستی.
  • محصولات الکترونیکی: مانند تلفن همراه، لپ تاپ و سایر وسایل الکترونیکی.
  • محصولات پزشکی: از تجهیزات پزشکی گرفته تا داروها و محصولات بهداشتی.
  • محصولات پوشاک : از پوشاک و لوازم آرایشی گرفته تا کفش.

طراحی بسته بندی صادراتی باید بر اساس نوع محصول و شرایط حمل و نقل بین المللی باشد. این بسته بندی باید محصول را در برابر آسیب های حمل و نقل و تغییرات آب و هوایی محافظت کند و به طور ایده آل آن را در مقصد نهایی به مشتریان تحویل دهد.

نتیجه گیری در مورد طراحی بسته بندی صادراتی

خلاقیت و نوآوری در بسته بندی راه رشد و موفقیت را برای صادرات یک محصول هموار می کند.امروزه تبلیغات برای یک برند هم متفاوت شده است. شاید در گذشته به صورت متن های طولانی و طراحی های ناکارآمد و بعضا خسته کننده برای یک برند تبلیغات انجام می شد ، ولی امروزه شرکت ها روش های تبلیغاتشان هم خلاقانه است ، در مدت زمان کم مصرف کننده را اصطلاحا قانع می کند.

در این خصوص می توان به تبلیغات شرکت سونی برای محصولات ضد آب اشاره کرد و یا محصولات شرکت نایک برای کفش های سری air اشاره کرد ، که بسیار در بازاریابی و فروش به آن شرکت کمک شایانی کرده است.

خلاقیت در بسته بندی بعضی محصولات غذایی روشی کارآمد برای جلب نظر مصرف کننده و البته راه حل موثر برای طول عمر بسته بندیست.

بسته بندی در کل نیازمند رعایت اصول و استاندارهای زیادی برای موفقیت است اما زمانی که پای صادرات به میان می آید، استانداردها کمی سفت و سخت تر می شود ، البته شناخت نیازهای جوامع و البته فرهنگ هر کشور نیازمند تجربه و جامعه شناسی است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی بسته بندی به این صفحه مراجعه نمایید.

 


موضوع مرتبط :

خلاقیت در بسته بندی کالا

مطالب مرتبط