طراحی جذاب به عنوان راهبرد موفقیت در بازاریابی

طراحی ظاهری و رعایت اصول جذابیت در هر نوع طراحی با اینکه راهبردی مهم در موفقیت بازاریابی است ولی معمولاً مورد بی توجهی قرار می گیرد و اهمیت آن کمتر از آنچه هست درک می شود.

طراحی جذابدر حالی که اگر شما اصول جذابیت در طراحی را در صفحات اینترنتی ، طراحی شکل و نوع بسته بندیها ، طراحی مراکز و مغازه هایی که به توزیع و پخش محصولات می پردازند و مستقیماً با مشتریان در ارتباط هستند توجه کافی داشته باشید می توانید مسیر فروش بالاتر را برای خود هموارتر کنید. مشتریان و مصرف کنندگان به صورت ناخودآگاه به سمت کالایی جذب می شوند که دارای طراحی جالب تر و شیک تری می باشد یا فروشگاهی را بیشتر به یاد می آورند و تمایل به خرید کردن دارند که از طراحی آن لذت برده باشند و برایشان جذاب باشد. انسانها معمولاً از روی عواطف و احساسات خود تصمیم می گیرند تا اینکه بیشتر متکی بر عقل و منطق باشند.

بنابراین ، همیشه اقدام به خرید از محصولی خواهند کرد که بتواند عواطف زیبایی شناختی و احساسات آنها را جذب کند. حتی گاهی ممکن است علی رغم قیمت بالایی که خدمات یا محصولی دارد ولی به دلیل ظاهر و طراحی جذابی که دارد تمایل به خرید در آنها افزایش یابد و آن را نسبت به سایر کالاها با طراحی ساده تر ولی قیمت پائین تر ترجیح دهند. پس لازم است در طراحی کاتالوگ و طراحی بسته بندی محصولات و خدمات یا طراحی وب سایتهای خود حتماً به این اصل مهم توجه داشته باشید.  در اغلب کسب و کارهایی که به طراحی فضاهای واقعی ، فضاهای مجازی ، طراحی و بسته بندی کالا اهمیت می دهند به این نتیجه رسیده اند که طراحی جذاب می تواند میزان سودآوری آنها را از طریق جذب مشتریان و مخاطبان بیشتر افزایش دهد. طراحی جذاب به قدری دارای اهمیت است که حتی گذشت زمان بر آن تأثیر می گذارد و ممکن است کالایی که در گذشته دارای طراحی زیبا و جالبی بوده است در اثر گذشت زمان و به روز شدن طراحی ها و تغییر سلایق افراد و رواج طراحیهای جدید ، جذابیت خود را از دست بدهد و به تبع آن میزان فروش آن نیز کاهش پیدا کرده است.

طراحی جذاب به عنوان راهبردی که می تواند مشتریان را بیشتر از طراحی ساده گرافیکی جذب کند حتی می تواند میزان اعتمادی که مشتریان به کالا یا خدماتی می کنند نیز تأثیر بگذارد. افراد در مواجه با کالایی که به شکل شیک و لوکس طراحی شده است معمولاً چنین برداشت می کنند که محصول مورد نظر بیشتر قابل اعتماد است و برای خرید آن بیشتر ترغیب می شوند. زیرا طراحی لوکس ارزش ادراک شده کالا توسط مشتری را افزایش می دهد و همچنین موجب می شود افراد پیش از اینکه به جنبه های دیگر کالا همچون قیمت آن توجه کنند اقدام به انتخاب و خرید آن کالا کنند زیرا آن را قابل اعتماد می دانند. نکته ضروری و مهم این است که صاحبان شرکتها به این موضوع متکی نباشند که تنها طراحی لوکس کالا می تواند میزان سودآوری و فروش آنها را افزایش دهد زیرا در دراز مدت و برای داشتن مشتریان وفادار لازم است تا کالا از کیفیت لازم نیز برخوردار باشد.advertisements-edition-1-1

کالایی که تنها دارای طراحی زیبا باشد ولی از کیفیت چندانی برخوردار نباشد به زودی بازار خود را از دست می دهد و از جانب مشتریان و مصرف کنندگان سلب اعتماد می شود. به ویژه امروزه با گسترش امکانات ارتباط جمعی و شبکه ها و کانالهای مختلفی که برای برقراری ارتباط بین افراد وجود دارد با سرعت بسیار زیادی نظرات مصرف کنندگان و مشتریان به اطلاع همه می رسد و می تواند در افزایش و کاهش میزان فروش نقش چشم گیری داشته باشد. پس لازم است در عین حال که به طراحی جذاب کالا می اندیشید ، بالا بردن کیفیت کالا مورد غفلت قرار نگیرد  ؛ زیرا در طولانی مدت این کیفیت کالاست که می تواند جایگاه شرکت و کالای مورد نظر را در بازار تعیین کند و موجب ماندگاری یا نابودی آن شود. فراموش نکنید که حتی طراحی لوگو و نشان تجاری شما هم حائز اهمیت است.

مطالب مرتبط