مراحل طراحی کاتالوگ

یکی از روش های موثر برای افزایش تعداد مشتریان ، ایجاد یک کاتالوگ حرفه ای برای محصولات و خدمات می باشد .

به وسیله یک بروشور می توان یک محصول یا شرکت را به مشتریانی که ممکن است آن را هرگز نشناسند ، معرفی نمایند. مراحلی که باید برای طراحی کاتالوگ دنبال نمود در متن زیر به صورت مختصر شرح داده شده است:

اولین مرحله جهت طراحی کاتالوگ جمع آوری محتوای آن می باشد. برای یک کاتالوگ بایستی تمامی المان های لازم را در اختیار داشت. تصاویر محصولات و خدمات به همراه مشخصات آن ها ، اطلاعات شرکت و هرگونه اطلاعات تکمیلی که به تصمیم گیری صحیح مشتری کمک می کند ، المان های مورد نیاز جهت طراحی می باشد.

  • تصاویر زیبا و جذاب :

مهم ترین قسمت موجود در کاتالوگ ، تصاویر موجود در آن می باشد . زیرا تصاویر اولین المان هایی هستند که قادر خواهند بود مخاطبان را جذب نمایند . یک تصویر زیبا و جذاب می تواند مشتریان را به خواندن مطالب کاتالوگ تشویق نماید . این امر می تواند به خرید محصول توسط مشتری منجر گردد .

  • درج ویژگی های دقیق محصول :

داشتن یک کاتالوگ حرفه ای نیازمند اطلاعات دقیق و مشخصات فنی محصول مورد نظر می باشد . همچنین با درج ویژگی هایی از قبیل کد محصول ، قیمت آن به همراه درصد تخفیف ، می توان به کاتالوگ جذاب تری دست یافت . در ذیل هر محصول بایستی مزایا و ویژگی های آن محصول به صورتی بیان گردد که خواننده به مطالعه و پیگیری محصولات و مشخصات بیشتر به سایت و دیگر منابع اطلاعاتی تولیدکننده کالا و خدمات از قبیل کانال تلگرام و پیج اینستاگرام هدایت گردد .

  • انتخاب صحیح اندازه بروشور :

پس از جمع آوری و تکمیل دقیق و علمی محتوای کاتالوگ ، بایستی اندازه ای متناسب با آن انتخاب گردد . اندازه کاتالوگ به پارامترهای مختلفی وابسته است . برای مثال کاتالوگی که در یک کلینیک پزشکی برای بیماران طراحی شده است بایستی با کاتالوگی که جهت رعایت نکات ایمنی برای مسافران یک هواپیما طراحی شده است متفاوت باشد . کاتالوگ مخصوص کلینیک پزشکی در صورتی که مقداری بزرگ باشد به ارائه سهل تر اطلاعات منجر می گردد ؛ در صورتی که در یک هواپیما برای کاتالوگ هایی با اندازه بزرگ فضایی وجود نخواهد داشت.

  • تعداد صفحات کاتالوگ :

اطلاعات موجود در بروشور نباید آنقدر مفصل باشد که باعث خستگی و دل زدگی مخاطب شود و نه آنقدر مختصر باشد که مخاطب به علت کمبود محتوای موجود قادر به تصمیم و انتخاب محصول نباشد . یکی از روش های مناسب برای جذاب تر نمودن کاتالوگ ، وجود فهرست محتویات است. بایستی برای هر صفحه ، یک محصول خاص و یا یک نوع خدمت ویژه در نظر گرفت تا باعث استفاده راحت تر مخاطب از کاتالوگ گردد . نکته قابل توجه در تعداد صفحات کاتالوگ ها مضرب ۴ بودن آن است ؛ چون چاپخانه ها چهار صفحه را روی یک ورق کاغذ به صورت پشت و رو چاپ می کنند .

  • معرفی صحیح محصولات :

برای معرفی بهتر و علمی محصولات ، بایستی از جملات کوتاه ، بیان شیوا و روان استفاده نمود . برای هر محصول توضیح و شرحی در حدود ۵۰ تا ۱۵۰ کلمه مناسب است . بایستی مزایای هر محصول به صورت فشرده بیان و روی مشخصات خاص آن تاکید گردد . مطالب باید به گونه ای نوشته شود که مشتریان بتوانند به راحتی از میان محصولات مشابه ، مورد متناسب با نیازهای خود را به راحتی انتخاب نمایند . برای این قسمت مهم از کاتالوگ بایستی از نویسنده ای حرفه ای در این زمینه مشاوره و ایده گرفت .

  • سازماندهی محتویات کاتالوگ :

وظیفه سردبیر یک نشریه سازماندهی محتویات آن نشریه می باشد . به عبارتی دیگر او وظیفه تعیین مطالب مناسب هر صفحه را بر عهده دارد . در طراحی کاتالوگ نیز تعیین اینکه در کدام صفحه چه مطلبی درج گردد بسیار مهم و قابل تامل است . برای مثال محصولات مشابه به گونه ای در کنار یکدیگر قرار گیرند که با یک فضای هماهنگ و به هم پیوسته روبه رو باشیم .

  • استفاده از اطلاعات سودمند و با ارزش :

طراح کاتالوگ اگر مجبور به اضافه شدن صفحات باشد ، باید به گونه ای صفحات اضافی را پر کند که سبب ترویج و فروش بیشتر محصولات گردد . برای مثال می بایستی در مورد رضایت مشتریان و نحوه گارانتی محصولات به مخاطب اطلاعات کافی و با ارزش بدهد .

  • جلد زیبا و جذاب :

اولین چیزی که مشتریان بالقوه یک محصول از یک بروشور می بینند جلد آن می باشد . جلد زیبا و جذاب تاثیر زیادی در موفقیت یا شکست بروشور خواهد داشت . بسیاری از اوقات به علت نداشتن جذابیت جلد یک بروشور ، مشتریان بدون نگاه به محتویات داخل آن ، از کنار آن می گذارند و هرگز آن را باز نخواهند کرد . برای مثال با درج محصولات ویژه و یا تخفیفات خاص بر روی جلد کاتالوگ ، می توان آن را جذاب تر نمود . باید توجه داشت که این اطلاعات بدون همراه بودن تصاویر با کیفیت و جذاب هرگز موفق به جذب مخاطب نخواهد شد .

  • فرم سفارش کالا :

این روزها امکان سفارش آنلاین کالا و خدمات بسیار رایج گردیده است . اگر چه ممکن است که طراجی آن در کاتالوگ زمان و هزینه بیشتری صرف نماید ، ولی این سرویس به خودی خود باعث جلب اعتماد بیشتر مخاطب نسبت به تولید کننده می گردد . برای تشویق مشتری به سفارش آنلاین می توان از تسهیلات ویژه ای از قبیل تخفیف های مناسبتی ، کارت هدیه و ارسال رایگان که در کاتالوگ به صورت حرفه ای طراحی شده است استفاده نمود .

قبل از چاپ صدها نسخه از کاتالوگ بایستی حتما یک نمونه از آن تهیه و به دقت آن را بررسی نمود . این کار باعث می گردد که به نمایی واقعی از کاتالوگ دست یافت و از چاپ صدها نسخه با احتمال ده ها اشتباه تایپی و یا تصویری جلوگیری نمود .

  • چاپ کاتالوگ :

چاپ کاتالوگ در چاپخانه های مجهز و به نام مزایای بسیاری نسبت به چاپخانه های بی نام و نشان دارند. بدون شک کیفیت چاپ یک کاتالوگ تاثیر بسیار زیادی در به ثمر نشستن اهداف ، از ایجاد یک تبلیغ حرفه ای و عملی برای محصولات جهت جذب مخاطبان بیشتر خواهد داشت . با یک بروشور کم کیفیت در چاپ ، تمام تلاش های طراح کاتالوگ کم رنگ و بی ثمر خواهد بود .

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی و چاپ کاتالوگ به این صفحه مراجعه نمایید.

سایر موضوعات مرتبط :

طراحی حرفه ای کاتالوگ و بروشور

چگونه بهترین کاتالوگ و بروشور مناسب طراحی کنیم؟

انتخاب فونت یا تایپو گرافی در طراحی بروشور و کاتالوگ محصولات مصرفی

طراحی جلد کاتالوگ

روش های چاپ های کهن ( کاتالوگ ، بسته بندی و …)

کاتالوگ محصولات صنعتی را چگونه طراحی کنیم

تاریخچه چاپ و چاپخانه

چاپ های خاص در دنیا

چاپ افست

مطالب مرتبط