مشخصات وب سایت حرفه ای

با رعایت اصول طراحی سایت می توان به یک وب سایت حرفه ای دست یافت . در ادامه این نوشتار به برخی از اصول طراحی جهت وب سایت ایده آل اشاره می گردد.

تعیین هدف

جهت طراحی وب سایت لازم است هدف از طراحی سایت مشخص گردد . بدیهی است که عدم توجه به کاربرد و هدف سایت دست یافتن به یک وب سایت حرفه ای را غیرممکن می سازد.

تعیین طرح اصلی

از ابتدای طراحی لازم است که یک نقشه و طرح اولیه بر پایه اصول عملکردی سایت تعیین گردد . بدین معنا که هر کاربری پس از ورود به سایت به راحتی به تمام قسمت ها و عملگرهای سایت واقف و تمام ابزارهای موجود در وب سایت در دسترس باشد . یک نقشه راه اصولی علاوه بر کاربرپسند بودن ، به سئو سایت نیز کمک می نماید.

نمایش اطلاعات کلیدی

مخاطبین وب سایت ها به دنبال سریع ترین دسترسی هستند ؛ از این رو لازم است که اطلاعات کلیدی همچون خدمات و محصولات قابل عرضه در قسمت های اصلی نمایش گردند تا سردرگمی کاربر به حداقل برسد . برای مثال در وب سایت رستورانها، منو غذا ، آدرس ، تلفن تماس و ساعات فعالیت رستوران از جمله اطلاعات کلیدی است که باید به وضوح در اختیار کاربر قرار گیرد و اطلاعاتی از قبیل تاریخچه رستوران مورد توجه بسیاری از مخاطبین نخواهد بود .

اطلاعات تماس

لازم است راه های ارتباطی کاربران با مدیران وب سایت در محل مناسبی که به راحتی قابل مشاهده است درج گردد. همچنین لازم است راه های ارتباطی ، پاسخگوی مخاطبان باشد . عدم درج شماره تلفنی که پاسخگو نیست  بهتر از نمایش آن است ؛ چرا که عدم پاسخگویی به کاربر کوه اعتمادی را که قبلا ساخته شده ، فرو می ریزد . در صورتی که تلفن همیشه پاسخگو در اختیار نباشد ، استفاده از آدرس ایمیل گزینه مناسبی جهت ایجاد راه ارتباطی کاربران با مدیران سایت خواهد بود. فراموش نکنید که وقتی طراحی وبسایت انجام می دهید، اطلاعات تماس از طراحی کاتالوگ واجب تر است.

ارتباط دهی مشخص

استفاده از لینک های واضح و مشخص باعث دسترسی راحت تر کاربران از تمام قسمت های سایت می گردد . به کار گرفتن نام های مشخص و استاندارد در قسمت های مختلف سایت حس خوبی به کاربران می دهد ؛ چرا که کاربر به راحتی متوجه می گردد که کدام صفحه مربوط به چه کاری است .

ایجاد امنیت

یکی از ویژگی های سایت حرفه ای امنیت بالای آن است . در کسب و کارهای بزرگ تر و مهم تر ، امنیت یک ویژگی کلیدی برای وب سایت است . برای مثال استفاده از نشان امنیت SSL در وب سایت علاوه بر بالابردن امنیت سایت ، به افزایش اعتبار سایت و اعتماد مخاطب نیز کمک می کند .

انتشار مطالب سایت در شبکه های اجتماعی

همانطور که می دانید امروزه رسانه های اجتماعی نقش پر رنگی در بازاریابی کسب و کارهای کوچک و بزرگ ایفا می کنند . بسیاری از کاربران مایل هستند که علاوه بر وب سایت ، لیست خدمات و محصولات را در شبکه های اجتماعی از قبیل تلگرام و اینستگرام نیز دنبال کنند . به همین دلیل لازم است که آدرس شبکه های اجتماعی در محل مناسبی که به راحتی قابل رویت باشد در اختیار مخاطبان سایت قرار گیرد .

نمایش در تلفن همراه

امروزه بسیاری از کاربران اینترنت بوسیله گوشی های هوشمند از آن استفاده می کنند . پس نباید از آنان غافل شد و برای طراحی سایت هم به کاربران رایانه و هم کاربران گوشی تلفن همراه توجه نمود و از تصاویر و نمایه هایی استفاده گردد که همه کاربران بتوانند به راحتی از سایت استفاده نمایند .

سوالات متداول

همواره برای تعدادی از کاربران سوالاتی وجود دارد که عموما بین اکثر آنان مشترک است و باعث سردرگمی آنان می گردد . پاسخ مناسب و کوتاه به این سوالات تکراری و قرار دادن در صفحه ای به نام صفحه سوالات متداول ، باعث ارتقای کیفیت وب سایت و افزایش رضایت مندی کاربران می گردد.

انتخاب میزبان وب سایت

یک وب سایت خوب لازم است یک سرویس دهنده حرفه ای و مطمئن داشته باشد . نکاتی از قبیل کیفیت خدمات رسانی ، مدت زمان پاسخگویی و همچنین در دسترس بودن سرویس دهنده در انتخاب هاستینگ مورد توجه است.

مهم تر از ظاهر سایت ، عملکرد و کارایی آن است که باید مورد توجه صاحبان و طراحان وب باشد. جهت طراحی یک وب سایت حرفه ای اصولی باید مدنظر قرار گیرد که مهم ترین آن عبارت است از :

  • استفاده از فایل های تصویری کوچک باعث زودتر باز شدن صفحه می گردد. از این رو تصاویر با حجم بالا ، کاربران با سرعت اتصال متوسط و پایین را از ادامه حضور در وب سایت منصرف می کند .
  • در طراحی وب سایت صفحه آرایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است . نکاتی از قبیل استفاده از تیترهای جذاب و گیرا ، استفاده از حروف ایتالیک جهت تاکید بر متنی خاص و ترتیب بندی مشخص سرفصل ها باید مورد توجه طراح وب سایت قرار گیرد .
  • روان شناسی رنگ ها می تواند به خوبی مخاطب وب سایت را جذب کند . مشاوره از طراحان گرافیک در طراحی وب سایت می تواند علاوه بر تنوع بخشیدن به بخش های مختلف سایت ، به نوعی یک علامت مشخصه نیز برای سایت ایجاد کند . مشاوره جهت ایجاد یکپارچگی طراحی کاتالوگ و چاپ بروشور با سایت شما به شما کمک زیادی در کاهش هزینه ها دارد.
  • حروف مورد استفاده بایستی از شکل و اندازه ی مناسبی برخوردار باشند ؛ به طوری که در صفحه مانیتور نه خیلی ریز باشد که قابل خواندن نباشد و نه آنقدر بزرگ که زیبایی سایت را تهدید نماید . همچنین استفاده از برخی فونت های فانتزی با وجود زیبایی و تنوع ، گاهی باعث ناخوانایی مطالب می گردد .
  • هر وب سایتی باید دارای شخصیت باشد ، از سبکی خاص پیروی کند ؛ محتوا و مطالب درون آن بر پایه همین سبک و شخصیت است که باعث جذب اعتماد و مشتری می گردد . سایت ها می توانند رسمی باشند یا راحت ، دوستانه باشند یا جدی ، مدرن باشند یا سنتی ! بسته به نوع خدمت و محصول بایستی سبکی مناسب با آن در طراحی پیاده شود .

و نکته آخر آنکه بر خلاف یک مطلب چاپی ، سایت اینترنتی یک فضای پویا و تازه است . در صورت کهنه شدن سایت ، آمار بازدید به یکباره افت خواهد کرد . صفحات وب سایت باید با برنامه ریزی به صورت دوره ای (روزانه ، هفتگی ، ماهانه و سالانه) به روز گردند تا مخاطب خود را تشویق به بازدید مجدد نماید .


موضوعات مرتبط :

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی وبسایت و همچنین تبلیغات اینترنتی به این صفحات مراجعه نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی و چاپ کاتالوگ به این صفحه مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط