مشخصه‌های یک بسته بندی مطلوب و ایده آل

طراحی و ساخت پاکت و جعبه بندی در حقیقت جهت شناساندن موثرتر و خوب‌تر محصولات ، آگهی رسانی و جذب نظر خریداران و مخاطبان به منظور خرید محصولات است.

در واقع طراحی بسته بندی عملکردی همچون یک واسطه و بازاریاب دارد ، چرا که در نبود ولوهم مسئول فروش اجناس نیز قادر است به بهترین نحو ممکن خود را ارائه دهد و طراحی پاکت‌ها و جعبه‌ها ، همچون نخستین جز رابطه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با بیننده و مشتری جامعه مقصود قادر است تاثیر پر اهمیتی را در بالا بردن سود و فروش و برندینگ خواهد داشت.

طراحی بسته بندی در یکی از جامع‌ترین توضیحات همچون یک سیستم و کانال تشریح نمود که مقصود آن مهیا ساختن وضعیت به بهترین و مطلوب‌ترین صورت پخش و تقسیم مطلوب ، ذخیره سازی ، فروش و استفاده مطلوب از آن می‌باشد. طراحی پاکت و جعبه‌ها و بسته‌ها یک کار دشوار و ظریف است. به علاوه دارای سایر جوانب و مولفه‌هایی همانند انرژی ، فاکتور فرهنگی و گرافیکی و … هم هستند.

در بعد نخست بسته بندی عملکردهایی همانند حفظ محصول در زمان جابه‌جایی ، آگهی رسانی درباره‌ی محصول را در برمی‌گیرد و به علاوه فاکتورهایی خدماتی را هم در برگرفته است. در مارکتینگ بسته بندی یکی از پر اهمیت‌ترین عملکردهای اساسی پاکت و جعبه‌ بندی است و در زمان طراحی و ساخت بسته بندی‌ها بایستی به آن دقت داشت. عملکردهای طراحی جعبه و پاکت بندی مدرن و پیشرفته احتیاج به دانش و مهارت‌هایی در علوم و فنون ، مارکتینگ ، روان شناختی افراد و جامعه شناسی و هنر دارد. با وجود این کارشناسان طراحی بسته بندی احتیاج به شناخت در عرصه‌های گرافیکی و تهییج نیز دارند.

مشخصه‌های یک بسته بندی مطلوب و ایده آل عبارتند از:

راحت نمودن استفاده از کالا: طراحی پاکت و جعبه بندی کارایی مطلوب را در جهت اشخاص مشغول در پخش و انتشار به منظور میسر ساختن عرضه و پخش مهیا می‌سازد که در برگیرنده برچسب ، چگونگی استفاده از محصول و مقیاس و سایر عناصر است.

مبحث مارکتینگ کالا: در حال حاضر که رقابت میان کمپانی‌های تجاری و کسب و کارهای گوناگون به شدت فراوان و فشرده و نزدیک به هم شده است. طراحی بسته بندی تاثیر پرا همیتی در عرصه فروش کالا خواهد داشت و قادر است در معرفی کالا و شناساندن آن در میدان رقابتی اثر بخش عمل نماید.

داده‌ها و معلوماتی که بایستی در یک بسته بندی لحاظ گردد:

داده‌ها و معلوماتی که بایست در ساخت یک بسته بندی لحاظ گردد احتیاج به مهارت و دانش‌های گوناگونی دارد. چرا که با جان و روح مخاطب و خریدار ارتباط خواهد داشت. به علاوه این داده‌ها و معلومات با رشد و توسعه دوره‌ها جنبه‌های گسترده‌تری را در پی خواهد داشت. اجزایی همانند نحوه مصرف ، چگونگی جابه‌جایی ، دمای نگه داری ، اجزای شکل گیری و مواردی از این قبیل را می‌شود بر روی پاکت و جعبه‌های امروزی مشاهده نمود.

امروزه به منظور منتقل ساختن پیغام‌های تبلیغاتی از وسیله‌ها و ابزارهای تبلیغاتی بسیاری بهره می‌گیرند که طراحی بسته بندی یکی از مهم‌ترین آنان است. طراحی جعبه‌ها و پاکت بندی در این بین تاثیر به وجود آورنده‌ی اشتیاق و تحریک کننده مشتریان ، به خصوص کالاهای تازه و مدرن و موجد تفاوت میان کالاها و فرآورده‌ها می‌باشد.

در قدم‌های پسین بایستی طرح و ابعاد شکیل و گیرایی را انجام داد و در پایان طرح و نقش و چگونگی بسته بندی هم با اهمیت است. طراحی که در برگیرنده نشانه‌ها ، رنگ و طرح ، آرم و عکس و بک گراند است. به منظور توفیق و پیروزی در جهت عرضه کالاها ضروری است که رنگ طرح جعبه‌ها و پاکت‌ها با ذات محصولات تشکیل دهنده کالا ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارا باشند. رنگ و فام کالاها لزومی ندارد که پر نشاط و مهیج باشد بالعکس بایستی شاخص و متفاوت از سایرین باشد. به علاوه بسته بندی بایستی سخن تازه‌ای برای گفتن داشته باشد تا برجسته گردد.

در کارایی تبلیغاتی جعبه ها و پاکت‌ها و بسته‌ها می‌بایست برخوردار از اسم تجاری ویژه به علاوه برند تجاری و پیغام‌های تبلیغاتی مخصوص به خود در جهت شناساندن محصولات به مشتریان باشند. افزون بر این موارد تصاویر و طرح‌های منحصر به فرد تجاری ، قالب و شکل و رنگ مخصوص و مطلوب و شایسته که محصول را برخوردار از کاراکتر ویژه و ماهیت یگانه کند را دارا باشد.

مطالب مرتبط