مولفه‌ها و عوامل بسته بندی حرفه ای

در طراحی و ساخت بسته بندی دقت به مولفه‌ها و عوامل زیر الزامی است که عبارتند از:

ماهیت: این قضیه به اندازه‌ای پر اهمیت می‌باشد که غالباً در سال‌های آتی طرح و نقش محصول را پابرجا و پایدار حفظ خواهد کرد. چرا که طرح و نقش بی‌مانند و بی‌نظیر آن از نظر عنوان ، برند تجاری و مشخصه‌های طراحی سبب تفاوت و برتری کالاها و خدمات سازمان و یا کمپانی خواهد شد و در ذهن و ضمیر ناخودآگاه خریداران و مخاطبان حک خواهد شد. بنابراین در طراحی مقدماتی بایستی توجه کافی را صرف نمود تا پش از گذشت زمان احتیاجی به تحول و یا تصحیحی در طرح به وجود نیاید و لطمه‌ای به رابطه‌ی دیداری مشتریان با کالاها و خدمات شرکت مورد نظر ایجاد نگردد.

نگهداری و فراهمی: مقصود حقیقی و اساسی از ساخت و تجهیز بسته‌ها ، محافظت و بهداشت خاصیت کالا و اجناس و قابلیت دسترسی آسان به محصولات دورن بسته‌ها می‌باشد. افزون بر آن هر کدام از سازه‌های پخش و مصرف هم از بسته بندی توقعاتی دارند. به عنوان نمونه ، فروشندگان کالا و محصولات جزئی فروش پاکت و بسته بندی را احتیاج دارند تا به آسانی در فرا روی نگاه و چشمان مشتریان مورد توجه قرار بگیرد و در ابعاد گوناگون تولید شود تا با توانایی و بودجه مالی خریداران هماهنگ باشد. استفاده کنندگان هم شکلی از جعبه و پاکت‌ها را انتخاب می‌نمایند که به آسانی جابه‌جا کردنی باشد و به سادگی به محصولات داخل بسته دست بیابند.

باصرفه و کم هزینه بودن بسته بندی: مخارج بسته بندی نبایست بهای کل کالاها و اجناس را به اندازه‌ای افزایش دهد که شمار بسیاری از خریداران از خریداری کالاهای مورد نظر صرف نظر کنند.

طرح گرافیکی بسته بندی

طراحی پاکت و بسته بندی به سه مولفه عمده و اساسی قالب و شکل ، رنگ و فام و فونت نوشتاری مرتبط می‌باشد. طراح در گزینش این سه مولفه اساسی بایستی به تمایزهای اجتماعی و فرهنگی میان قشرهای گوناگون دقت نماید. به عنوان نمونه کودکان اغلب به رنگ‌ها دقت دارند و مجذوب رنگ‌ها می‌شوند. در حالی که آقایان غالباً به فرم چیزها توجه دارند.

رنگ و فام: رنگ‌ها همواره از عصر دیرین و کهن جالب و جذاب و مورد بررسی قرار گرفته‌اند. امروزه هم رنگ و فام در قشرها و اجتماعات گوناگون برخوردار از معانی متفاوتی می‌باشد. اصولاً می‌شود بیان کرد که رنگ مشکی در حال حاضر به سبب ژرف بودن و غیرفعال بودن آن با وجود آن که نماد غم و حزن است در اغلب جعبه و بسته بندی‌های شیک و تجملی به کار گرفته می‌شود که در حقیقت احساس لوکس و مجلل بودن را به بیننده منتقل خواهد کرد. قرمز نشانه شادی ، انرژی و پویایی است. بنفش پنداری اندیشمندانه و باطنی و ابهام آمیز را به مخاطب منتقل می‌سازد. نارنجی حیات روحی و باطنی را منتقل می‌کند ، آبی سرشار از اندیشه و تامل و جهد است. سبز حیات و آرزوی زندگانی است.

شکل و فرم: قالب‌های مربعی شکل و مستطیلی شکل به سبب امکان نمایش راحت و خوب مطلوب‌ترین شکل پاکت و بسته بندی به شمار می‌روند. به علاوه این نوع شکل در طبقه بندی قفسه‌ها به سادگی در جوار یکدیگر جای می‌گیرند و چیده می‌شوند. در ساخت شکل ابعاد محصولات تاثیر به سزایی را دارا هستند برای مثال جا ادکلنی کوچک حس گرانبها و قیمتی بودن را به بیننده منتقل می‌سازد.

طراحی نوشتاری:طراح بایستی از میدان چشم انداز کلی در رابطه با فونت و حروف نوشتاری داشته باشد که متاثر از مهارت و سابقه کاری این مورد در کاتالوگ‌ها ، اعلانات خیابانی ، ابزار تبلیغاتی چاپی می‌باشد. هر شکل و قسم از بسته بندی ، به شکل ویژه و به خصوصی از فونت نوشتاری نیاز دارد. برای نمونه در بسته بندی شیرینی‌ها بایستی از فونت الفبایی ملایم و ممتد به کار گرفته شود. در بسته بندی لپ تاپ از فونت‌های سخت و مستحکم به کار گرفته شود تا پایداری و بقا آن را القا نماید. در بسته بندی دارویی خوانایی خطوط از اهمیت بالایی برخوردار است و برای کودکان گزینش فونت الفبایی بزرگ مناسب است.

تاثیر طراحی بر روی بسته بندی اجناس ، به کرات مورد تایید و سفارش شده است و در مقالات آتی نیز تشریح می گردد.


طراحی بسته بندی 

طراحی برچسب کالا و لیبل

مطالب مرتبط