نقطه ضعفهای مبارزات تبلیغاتی چیست؟

به عنوان یک بازاریاب همواره در تلاش هستید تا بهترین تبلیغات را برای محصول یا برند خود طراحی کنید.

به همین علت همواره دست به اقداماتی می زنید و منتظر نتایج مطلوب آن و بهتر شدن اوضاع کسب و کار هستید. متأسفانه همیشه اقدامات و تلاشهای ما نتیجه نمی دهد.

گاهی ممکن است با برخی از بازاریابها مواجه شوید که از نظر شما تلاش چندانی در حوز تبلیغات انجام نمی دهند و به اندازه شما فعالیت نمی کنند ولی نتایج بسیار خوبی می گیرند و همیشه نسبت به شما عملکرد بهتری دارند.

از نظر شما مشکل چیست و چرا این نتایج متناقص به دست می آید ؟ مبارزات تبلیغاتی همواره با چالش ها و نتایج نا امید کننده ممکن است همراه باشد ؛ اما بزرگترین شکست ها در مبارزات تبلیغاتی زمانی رخ می دهد که شما نقاط ضعف خود را نمی شناسید و به فکر رفع آنها نیستید ، بلکه همواره تلاش می کنید فقط اقداماتی را پشت سر هم انجام دهید.

در این مقاله قصد داریم نقاط ضعف هایی  که ممکن است مبارزات تبلیغاتی شما را به سوی شکست سوق دهند را شناسایی کرده و معرفی کنیم.

یک) خودتان را عقل کل ندانید

بسیاری از افراد زمانی در تله های سخت و دشوار زندگی یا کسب و کارشان گرفتار می شوند که درست خودشان را عقل کل و همه چیز تمام می دانند.

این تصور موجب می شود شما هرگز به نقاط ضعف خود پی نبرید و نقاط قوت خود را بسیار بیشتر از آنچه در واقعیت وجود دارد برآورد کنید. بنابراین با یک هویت اغراق شده وارد بازار و عرصه ها و مبارزات بازاریابی می شوید و زمانی که متوجه قدرت و توانایی برندهای رقیبان خود می شوید تازه به ضعف های خود پی می برید و اینجاست که دقیقاً شما سنگین ترین شکست ها را می خورید.

پس بهتر است یک تصور درست و مبتنی بر واقعیت از توانایی ها و نقاط ضعف و قوت خود داشته باشید و هرگز رقیبان را دست کم نگیرید.

برای این که به یک تصور واقعی از هویت و توانمندیهای خود برسید بهتر است با افراد متبحر و صاحب تجربه و دانش در این زمینه مشورت کنید تا آنها بتوانند معیارها و ملاکهای واقعی و دقیق به شما بدهند بر اساس آن بتوانند یک تصویر درست در مبارزات تبلیغاتی از برند شما بسازند.

دو) ارزیابی تبلیغ های ناموفق

در شرایطی که همه سعی می کنند راهبردها و روشهای بازاریابی و تبلیغات را فرا بگیرند بهتر است سعی کنید از تبلیغ های ناموفق نیز درس بگیرید و ازآنها نیز چیزهایی را فرا گیرید. علاوه بر اینکه روشها و تکنیکهای تبلیغات را یاد میگیرید بهتر است تبلیغ هایی که در گذشته با شکست مواجه شده اند نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.

البته لازم به ذکر است که در اینجا تنها ارزیابی تبلیغ های ناموفق خودتان مد نظر نیست بلکه تبلیغ های ناموفق و نقاط ضعف تبلیغ های رقیبان خود را نیز مد نظر قرار دهید. با بررسی دقیق این تبلیغات به خوبی می توانید به این نتیجه برسید که کدام نقاط ضعف منجر به این عدم موفقیت شده است.

افرادی که به نقد تبلیغ های ناموفق در کنار تبلیغ های موفق می پردازند به یک دید جامع و کامل و عمیقی از عوامل می رسند که در امر تبلیغات بسیار می تواند مفید واقع شود.

سه) چند مبارزه تبلیغاتی را مدیریت می کنید ؟

از دیگر نقاط ضعفی که ممکن است در مبارزات تبلیغاتی رخ دهد این است که مدیران بازاریابی همزمان درگیر مدیریت کردن چند مبارزه تبلیغاتی باشند. اگر بخواهید به این شکل کار کنید و به کار خود ادامه دهید ، دیر یا زود از بین خواهید رفت.

چه از نظر زمان ، چه از نظر بودجه و انرژی شما نمی توانید به طور همزمان تمامی برنامه های تبلیغاتی را پیش ببرید. از طرفی مخاطبان نیز آن طور که باید به شما توجه نخواهند کرد. پس بهتر است کمی صبر کنید و تمرکز خود را در یک زمان فقط بر یک مبارزه تبلیغاتی صرف کنید تا بتوانید با ۱۰۰ درصد وجود و حواستان در آن زمینه فعالیت کنید و مبارزه شما نیز با موفقیت به پایان برسد.

چهار) بسیار عجیب و غیر قابل درک نباشید

از آنجایی که مهمترین عنصر تبلیغات را خلاقیت می دانیم ممکن است خودمان را به قدری درگیر طراحی های عجیب و غیر عادی در تبلیغات کنیم که یادمان برود پیام تبلیغاتی ما چقدر پیچیده و غیر قابل درک شده است.

هر چند همیشه اصرار بر نوآوری و خلاقیت در پیامهای تبلیغاتی است ولی نباید بیش از اندازه در این زمینه افراط به خرج دهید ؛ زیرا خلق یک اثر و تبلیغات بیش از حد عجیب و غیرعادی می تواند برای کار شما مشکل ایجاد کند.

بنابراین بهتر است حد میانه راحفظ کنید و تا جایی نوآوری داشته باشید که تبلیغ شما پیچیده و غیر قابل فهم و درک برای مخاطبان نباشد. همچنین گاهی این پیچیدگی ها ممکن است با هویت برند و فعالیت شما نیز مغایر باشد پس بهتر است قبل از اقدام به طراحی این تبلیغات ، تلاش بیشتری برای افزایش آگاهی و دانش و دقت خود در طراحی تبلیغات کنید و عناصر اضافی را از طرح خود حذف کنید.

با رعایت کردن این اصل به راحتی می توانید در مدت زمان بسیار کوتاهی به راحتی برند خود را تبلیغ کرده و آن را به مشتریان و مخاطبان خود معرفی کنید.

پنج) صبور باشید

متأسفانه برخی از بازاریابها به محض اینکه شروع به طراحی تبلیغات و انتشار آن می کنند منتظر هستند که افراد زیادی به تبلیغ آنها توجه کنند یا اگر در صفحات و وب سایتهای اینترنتی منتشر کرده اند تعداد کلیک ها بر روی آنها در لحظه افزایش پیدا کند.

در حالی که در واقعیت این طور نیست. شما باید بسیار صبور باشید و دست به کار نسجیده ای نزنید ؛ زیرا برخی از بازاریابها یا طراحان تبلیغات به محض اینکه مشاهده می کنند پس از انتشار تبلیغات نتوانسته اند هنوز توجه ها را جلب کنند به سرعت به فکر تغییر آن چه از نظر محتوا و چه از نظر بسترهای تبلیغاتی می افتند. در حالی که بهتر است برای چنین تغییراتی کمی صبور باشید.

شش) به واژه های کلیدی خود توجه کنید

بسیاری از افراد تصور می کنند همیشه باید از واژه های بسیار مثبت و جالب توجه برای تبلیغات استفاده کنند تا بتوانند نظر مخاطبان و مشتریان را جلب کنند. به همین دلیل اگر متن بسیاری از تبلیغ ها یا عنوان آنها را مورد بررسی قرار دهید متوجه می شوید که کمتر پیش می آید که از واژه هایی که بار منفی یا کمتر مثبتی دارند استفاده شده باشد.

به عنوان مثال فرض کنید یک کالا به قیمت بسیار مناسب برای مشتریان قرار است عرضه شود ، در تبلیغات و طراحی پیامهای تبلیغاتی معمولاً با جملات و واژه هایی همچون فرصت استثنایی و افزایش قدرت خرید مشتریان استفاده می کنیم.

اما آیا تا کنون فکر کرده اید که اگر تنها از یک واژه که بسیار قابل فهم تر و در عین حال پر کاربردتر است و مشتریان به خوبی می توانند موضوع را متوجه شوند نتیجه بسیار بهتری خواهید گرفت ؟ بله کاملاً درست است.

در همین مثال فرض کنید بسیار ساده و مستقیم و صادقانه به مشتریان بگویید که کالای ارزان قیمت برای آنها تهیه کرده اید یا به فکر عرضه هستید. این جمله را ممکن است برخی از بازاریابان چندان نپسندند و استدلالشان نیز این باشد که این وآژه می تواند بار معنایی منفی داشته باشد و توجه مخاطبان را جلب نکند یا ذهن آنها را به سمت کم کیفیت یا بی کیفیت بودن محصول یا خدمات ببرد ؛ ولی در واقعیت گفتن این جمله گاهی نتایج معجزه آسایی به دنبال دارد و افرادی که به دنبال یک محصول یا خدمات با قیمت پائین تر بودند حتماً از آن استقبال می کنند.

هفت) از کمک همکاران استفاده کنید

در برخی از اوقات بازاریابها و طراحان تبلیغات قصد دارند تمامی کارهای مربوط به یک تبلیغات را خودشان انجام دهند. از قدیم این ضرب المثل را شنیده ایم که یک دست صدا ندارد.

پس زمانی که شما به تنهایی تلاش می کنید تا یک تبلیغ طراحی کنید سر و صدایی که نیاز  دارید به راه بیافتد بسیار کمتر خواهد بود چرا که شما تنها از ایده ، نظر و سلیقه یک نفر استفاده کرده اید. به همین دلیل توصیه اکید ما این است که از ایده ها و سلیقه های سایر همکاران نیز استفاده کنید.

تجربه بسیاری از تبلیغ ها و برندهای بزرگ نشان داده است که داشتن چند مشاور و همکار همیشه نتیجه ای بسیار مطلوب تر و در بعضی اوقات غیر قابل تصور ایجاد می کند که در زمینه موفقیت تبلیغات بسیار مهم خواهد بود. بنابراین خودتان را از کمک گرفتن از دیگران محروم نکنید و نتایج بسیار بهتری را به دست آورید.

مطالب مرتبط