چگونه می توانیم از اثرگذاری تبلیغات قبل از انتشار آن آگاه شویم؟

تعداد پیامهای تبلیغاتی که هر روزه تولید و منتشر می شود بسیار بالاست.

هر برند یا شرکتی تمایل دارد ، تبلیغی را طراحی کند که بیشترین تأثیر را روی مخاطبانش داشته باشد. از جمله نکته های کلیدی که می تواند میزان تأثیر گذاری یک پیام یا تبلیغات را بالا ببرد ، میزان فهم مردم و مخاطبان از پیامهای تبلیغاتی شماست. اگر پیام تبلیغاتی شما به درستی توسط مخاطبان  و مشتریانتان درک نشود پس در نتیجه اثر گذاری لازم را نیز نخواهد داشت. فراموش نکنید که اگر طراحی کاتالوگ کرده اید، این یک هدیه نیست.

بسیاری از تبلیغها هستند که با  صرف هزینه های زیادی ساخته می شوند و صاحبان آنها تصور می کنند که می توانند بیشترین تأثیر را در ذهن و احساس مخاطبان بگذارند و مفهوم و هدف مورد نظر خود را به مخاطبان بفهمانند. اما در کمال تعجب ، زمانی که این پیام تبلیغاتی منتشر می شود شاید فقط یک پیام ظاهری توسط مخاطبان درک شود و به عمق منظور و هدف طراحان آن پی نبرند. این مشکل از جمله مشکلات و معضلات عمده ای است که برای افرادی که در کار طراحی تبلیغات هستند به عنوان یک مشکل مهم محسوب می شود.

در بسیاری از پیامهای تبلیغاتی مشاهده کرده اید که ممکن است از روشهای مختلف برای معرفی محصول استفاده کنند. به عنوان مثال ممکن است در یک تبلیغ ، ابتدا چند ثانیه ای را صرف تعریف از ویژگیهای یک محصول کنند و در ثانیه انتهایی است که محصول را معرفی می کنند. یا ممکن است تبلیغ را چنین طراحی کنند که پس از معرفی آن به یکباره در صفحه ظاهر شود یا از داخل یک محفظه یا بسته بیرون بیایید. شاید به نظر بسیاری از افراد این طراحی ها کار ساده ای باشد یا هدف خاصی در پشت آن وجود نداشته باشد ولی افرادی که در این زمینه فعالیت دارند به خوبی می دانند که تک تک بخشهای طراحی شده برای تبلیغات با هدف و ایده خاصی طراحی می شود و در نهایت سعی دارند مخاطب نیز ایده و هدف را درک کند. این کلمات در زمان طراحی و چاپ کاتالوگ هم موثر هستند.

بنابراین ، شرکتها و برندهای مختلف زیادی به فکر این افتادند که از چه طریقی می توانند نسبت به واکنش مخاطبان و تأثیرگذاری تبلغیهای خود قبل از انتشار آن مطمئن شوند؟

یکی از شرکتهای بزرگ برای اینکه بتواند این مشکل را حل کند دست به کار جالبی زده است. او قبل از اینکه تبلیغ خود را به صورت رسمی و نهایی منتشر کند ، ابتدا دست به راه اندازی یک تئاتر در سطح شهر زد. از آنجا که افراد زیادی برای تماشای این تئاتر آمده بودند و یک ترافیک از انسانها شکل گرفته بود ، پیامهای تبلیغاتی خود را در همانجا منتشر کردند. پس از اینکه مخاطبان و افراد زیادی با تبلیغ آنها مواجه شدند ، از طریق مطرح کردن پرسشهایی به میزان تأثیری که تبلیغ آنها توانسته بود بگذارد پرداختند. همچنین سوالاتی نیز درباره اینکه آیا منظور اصلی این تبلیغ را متوجه شده اند نیز پرسیدند.

این روش یکی از روشهای مناسب برای سنجیدن اثرگذاری تبلیغات است. بنابراین ، هر شرکت و برندی که قصد داشته باشد میزان اثرگذاری پیامهای تبلیغاتی خود را بسنجد به راحتی می تواند از روشهای خلاقانه برای ارزیابی نظر تعدادی از افراد که با این تبلیغها مواجه شده اند به اثرگذاری تبلیغاتشان قبل از انتشار نهایی آن پی ببرند. در اصطلاح به این نوع ارزیابی کردن ” آزمایشگاه محتوا” گفته می شود. یعنی هدف اصلی شما سنجیدن محتوایی است که مخاطبان خود را در معرض آن قرار می دهید. این اقدام می تواند موجب شود شما با اصلاح به موقع پیامهای خود از خسارتهای بعدی جلوگیری کنید.

از این روش می توانید برای تغییر دادن پیامهای تبلیغاتی که فکر می کنید از اثر گذاری چندانی برخوردار نیستند نیز استفاده کنید. اما در شرایطی که پیامهای شما اثر مطلوبی بر روی مخاطبانتان دارند بهتر است از تغییر دادن آن صرف نظر کنید و چنین ریسکی را مرتکب نشوید.  درج این موضوع در کاتالوگ و بروشور الزامی است.

مطالب مرتبط