طراحی انواع سایت (پویا ، ایستا و نیمه پویا) و کاربرد هر یک

معمولاً سایتها به سه شیوه عمده طراحی می شوند:

الف) سایتهای استاتیک یا ایستا

ب) سایتهای داینامیک یا پویا

ج) سایتهای نیمه پویا

به سایتهایی که بخش مدیریتی ندارند و افراد نمی توانند مطالبی که در سایت قرار داده اند را ویرایش کنند یا حذف کنند سایتهای ایستا گفته می شود. در مقابل سایتهایی که افراد به راحتی می توانند وارد وب سایت خود شوند و تغییرات مورد نظر خود را در آن اعمال کنند سایتهای پویا یا داینامیک نامیده می شود. با این توضیح کوتاه کاملاً مشخص است که افراد تمایل دارند از روشی برای طراحی وب سایت خود استفاده کنند که بتوانند در موارد ضروری و مورد نیاز تغییرات مورد نظر خود را در آن ایجاد کنند.

اعمال تغییرات در سایتهای ایستا به این شکل است که اگر زمانی نیاز به اصلاح و تغییر مطالب آن داشتید باید هزینه ای را پرداخت کنید اما در سایتهای پویا این خود شما هستید که مدیریت وب سایتتان را در هر زمانی که صلاح بدانید بر عهده دارید.

از طرفی ، هزینه کلی وب سایتهای ایستا برای کاربران ارزان تر تمام می شود. پس ، اگر سایتی را طراحی کرده اید که در اغلب اوقات نیاز به ویرایش اطلاعات آن ندارید یا فکر می کنید نیازی به بروز رسانی سایت نیست می توانید از سایتهای ایستا یا استاتیک استفاده کنید .

اما در غیر این صورت به نفعتان نیست که به خاطر هزینه یا قیمت بالاتر طراحی داینامیک به طراحی استاتیک روی بیاورید. در این میان ، روش سومی نیز برای سایتها وجود دارد و آن روش طراحی سایتهای نیمه پویاست. در سایتهای نیمه پویا شما نیازی به تغییر و اصلاح سایت ندارید ولی از طریق سایتتان با مخاطبان خود در ارتباط هستید و مدام آنها برای شما پیامها یا فرمهایی را از طریق سایتتان ارسال می کنند. در این گونه موارد بهتر است است در برنامه نویسی برای طراحی سایت از سایتهای نیمه پویا استفاده کنید و امکان این را فراهم کنید که بتوانید از طریق پیامهای ارسال شده و دریافت شده با مخاطبان خود در ارتباط باشید.

بنابراین می توانیم مزیتهای سایت ایستا را در کم هزینه بودن و امنیت بالای آن خلاصه کنیم ولی معایب آن شامل : پرداخت هزینه برای آپدیت کردن هر بار سایت ، عدم دسترسی شما به اطلاعات و مدیریت کردن مطالب وب سایت ، نداشتن امکان مدیریت مستقیم مطالب و وب سایت و لزوم برقراری ارتباط با طراح سایت ، زمان بر بودن تغییرات در سایت  نام برد. بنابراین ، وب سایتهای ایستا برای کاربران توصیه نمی شود.

از طرفی مزیت وب سایتهای پویا یا داینامیک را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

۱)امکان اعمال تغییرات مستقیم در وب سایت

۲) پرداخت هزینه در همان ابتدای طراحی سایت و پس از آن تغییرات و یا مدیریت آن هزینه ای را در بر ندارد

۳) به روز بودن و حجم بالای اطلاعات قرار گرفته در آن

۴) سرعت بالا در اعمال تغییرات مورد نظر

در کنار این مزایا ، وب سایتهای پویا نیز معایبی دارند که بهتر است با شناخت این معایب تصمیم به روش طراحی برای وب سایت خود بگیریم.

یک) امنیت آن کم است.

دو) هزینه زیادی را در ابتدای طراحی این وب سایت باید بپردازید.

سه) دقت و زحمت زیادی را برای طراحی و کد نویسی این وب سایتها باید صرف کنید.

چهار) ممکن است شرکتهایی که این وب سایتها را برای شما طراحی کرده اند از این وب سایتها سوء استفاده کنند.

پنج) آپدیت کردن سیستم مدیریت وب سایت ممکن است پس از مدتی برای شما هزینه در پی داشته باشد و برای به روز کردن سیستم مدیریتی وب سایتتان هزینه ای را به شرکتهای طراحی کننده این وب سایتها بپردازید.

به طور کلی ، وب سایتهای داینامیک یا پویا محیط پویا و متحرکی را برای شما آماده می کند که به راحتی می توانید با آن کار کنید و با مخاطبان خود در ارتباط باشید ولی هزینه بیشتر و امنیت کمتری نیز دارند. قابل ذکر است که از میان سه روش ذکر شده ، امروزه بیشتر سایتها با روش طراحی داینامیک ، طراحی می شوند.


جهت مشاهده نمونه سایت ها به این صفحه مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط